Det som till slut blir kringelikrokord

Jag får en vacker skrivarbok.
Av en människa som har en plats i mitt hjärta.

Den boken fylls nu med kringelikrokord.
Såna som bara kommer.
Den är alltid med mig, på tåget, perrongen.
I väskan, redo att tas upp när som helst.

Som i helgen...
På promenaderna med pälsbollen.
Och Olle Ljungström i lurarna.
Stundvis ropar jag:
- Stanna!
Och pälsbollen står blixt stilla medans jag skriver.
Rader som bara fladdrar till.



Det kliar i själen av längtan efter att skriva.
Igen.
Kanske är det Olles poesi.
Geniet som gick för tidigt.

Eller så är det som min mamma säger.
Att ibland är vi utan filter.
Och känner det alla andra inte känner.
Alla gånger.
Jag tror på det.
Att i det filterlösa kommer vi nära det själsliga.
Det viktiga, det riktiga.

Och även om det är svårt ibland.
Så är det också en gåva.
Att se in i ögon och känna.
Att möta andras smärta eller lycka.

Ett ögonkast.
Och man vet.
Att där är en till.
Som känner det som inte syns.
Det i själen.

Det som till slut blir kringelikrokord.
I en vacker bok.
Jag andas när jag skriver.
Andas med själen.
Och dansar med fingrarna.

Så har helgen varit.
Skrivandes, andandes och till viss del dansandes.
Det känns fint att vara i det igen.

Till er, en mjuk start på veckan.
Kram Hannis








8 kommentarer:

Livskrafter sa...

Tack för dina ord...och mina reflektioner som antändes i mitt hjärta när du skriver om att känna det som inte alla känner och känslan när man ser en till. Så underbart. Tack igen du vackra själ

Önskar dig en fin måndag med massor av kärlek
kram
EMma

annika sa...

Längtar efter att läsa din bok, för du ska väl skriva en? Som vi alla får läsa? Många kramar i kylan

Mamma C sa...

Skulle gärna vilja läsa dina kringelikrokord. Ha en fin ny bra vecka.
Kram Mamma C

MariaM sa...

Hannis, vilket inlägg!! Gick rakt in i mitt hjärta, själen likaså. Tack. Kram.

HWIT BLOGG sa...

Klart du ska skriva Hannis! Det är din grej att sätta ord på saker och ting i livet...
Snygg bok också!
Ha en fin tisdag, kram till dig från Titti

Pia sa...

Galet glad blir jag över att du gillar boken, men framför allt för att den får bära dina kringelikrokord.
Dina ord lämnar ingen oberörd, precis som dina bilder. Du fångar vackerheten och omvandlar det i text och bild, det mjuka.
Just nu har jag varit en enda stor hög, låtit tårarna flöda och tillåtit mig själv att bara vara, för att som Phenix resa mig igen starkare än någonsin.
Önskar dig en helt underbar dag!
Kramen
Pia

House and Garden by Bia sa...

Du skriver så poetiskt!
Alltid roligt att läsa och fundera...
Ha en fin dag vännen !
Kram

anettan sa...

En sån skulle jag också behöva ha med mig eller i alla fall ha vid min sida. Kram Anette