När man slåss för en hund...

Nu blir det hundinlägg...

I torsdagskväll blev vi attackerade.
Av en hund som hade ett enda syfte,
att få bort pälsbollen.

När jag såg att hans matte tappade kopplet så visste jag,
att nu är det bara att slåss.
För pälsbollen.

Så jag slogs.
Fick upp pälsbollen på bakbenen och så snurrade jag runt,
samtidigt som jag sparkade och försökte se till
att den andra hunden inte fick grepp om min.
För om den rasen får grepp, då blir det stora skador.
40 kg på ett gym är inte så mycket.
Men 40 kg galen hund som attackerar är desto mera.

Det kändes som en evighet innan ägaren kom fram.
Och jag var galen...
Rädsla som blir ilska är nog den värsta sorten.
Den blir så kraftfull att jag nästan slutar att andas.
Jag sa saker jag inte är stolt över.

Nu klarade vi oss hyfsat.
Det hade kunnat gå riktigt illa.
Pälsbollen har två ytliga sår och en mindre hälta.
Men han är lite deppig.
Jag har ont i axlarna, trasiga stövlar och blåmärken.
Men är inte deppig.
Det som förvånar mig är människor okunskap.
Om att hundar är instinktiva djur.
En del raser är framavlade i olika syften.
Med olika styrkor.
Och kräver massor av sin ägare.
Varför skaffar man en sån hund?
Som man inte klarar av.

Om det brister handlar det om dåligt ledarskap.
Det är inte hunden det är fel på.
Eller jo, det kan vara så men det är högst ovanligt.
Det är sorgligt att människor tror att djur är förbrukningsvaror.
Att människor inte tar mer ansvar.

Och trots att jag vet att jag gjorde vad jag gjorde,
för att skydda min hund.
Så har jag dåligt samvete,
Mot hunden som attackerade.
Att jag sparkade mot den och träffade.

Hundar ryker ihop ibland.
Framför allt hanar.
Är det en normal situation kan två människor 
snabbt avbryta det med att lyfta en varsin hund i bakbenen.
Men när en är lös och går till attack...
Då måste man skydda.
Det är min uppgift som ledare.
Även om det betyder att jag kan bli skadad.

Obehagliga känslor.
Obehagliga upplevelser.
Det får jag råda bot på med lite vackerhet.

Men först,
träna på att umgås utan rädsla.
För igår kväll såg jag att pälsbollen visade rädsla vid en hundmöte.
Alltså är det träning som gäller.
Hundgänget ställer upp och ska med på promenad.

Så startar vi våran lördag.
Med skitiga hundar och hundkläder.
Hoppas att ni får en fin dag.
Kram Hannis





18 kommentarer:

Melody and M.E sa...

En gång hade vi en Golden Retriever. Han var inte gammal när vi var ute på promenad och en främmande hund kom springande genom grinden från en trädgård vi passerade. Den främmande hunden skällde ilsket och sprang raka vägen fram och bet sig fast i nosen på vår Golden. Det blev djupa sår som läkte, men efter det la sig vår Golden hane platt på marken så fort vi mötte en mindre hund. Det är sådana minuter som man aldrig glömmer, varken som hund eller matte!
Vilken tur mitt i eländet att du och Pälsbollen klarade er som ni gjorde!
När det kommer lösa hundar som inte verkar vänligt sinnade får jag hjärtklappning och adrenalinet sprutar i kroppen när deras husse eller matte kommer fram och säger "han är inte farlig, han vill bara hälsa"!
Det är så många människor som inte uppfostrar sina hundar rätt och det gör att man inte kan lita på främmande hundar!
Stor kram och massa nospussar till Pälsbollen!

Maria - Snickaregården sa...

Stackars pälsbollen. Han får många kramar från mig idag. Såna händelser sätter djupa spår hos både hund och ägare. Jag förstår inte hur man kan skaffa en hund utan kunskap om rasen och tid att ge vad hunden behöver. Totalt obegripligt. Tyvärr är vi många hundägare som upplevt liknande.
Hoppas ni får en fin dag med hundar idag.
Kram Maria

Ida här och nu sa...

Usch! Stackars pälsbollen! Och dig. Sånt ska man inte behöva vara med om. Jag har ju en rädd liten flicka här. Som varit instängd och kämpat mot andra hundar. Och som nu är blind. Ändå händer de minst 5 gånger om året att hundar kommer fram. Både lösa hundar och hundar som är kopplade men som ägaren låter komma fram utan att fråga. Vilket resulterar i att min hund är ännu räddare. Vi tränade mycket på hundmöten. Tills hon blev blind. Nu går de inte.
De är märkligt att man har hund när man inte vet hur dom fungerar. När man inte kan hålla dom. Och när man inte är ledaren eller respekterar mig som ledare över min hund.
Många kramar till er

Flower of Fame sa...

Usch så otäckt. Stackars Pälsbollen och dig. Jag hade inte heller varit så len i munnen om det var min hund det hade gällt. Hoppas hundträningen går bra idag. Ha en fin dag Kram Pernilla

tankar o bilder sa...

Hej!

Usch och fy...

Trevlig lördag.

House and Garden by Bia sa...

Läskigt, men tur att ingen blev mycket skadad !
Jag är rädd för hundar som inte sitter kopplade, kanske för att jag blivit biten av en stor hund när jag var barn !...och attackerad av en pudel när jag cyklade fast då var jag vuxen !!....nä jag har respekt för hundar !
Ha en fin helg trots allt ;)
Kramar bia

Njut Av Livets Goda Ting sa...

Vilken tur att din hund inte blev skadad... Tur att din hund har en matte som du, en person som faktiskt vet vad det innebär att ha en hund, ett djur... Det är inget som man bara skaffar... som en del (alldeles för många gör)...
Jag tycker att vissa personen skulle faktiskt inte få ha djur...
Ha en härlig lördag :)
Stor kram
Jessica

annika sa...

Men fy så otäckt! Jag har ju ingen hund så jag hade ingen aning om att det här kan inträffa. Stackars pälsbollen och att andra hundägare har så dålig koll, läskigt!

Kia sa...

Åh, sånt där är så obehagligt!! Tur att det inte blev värre än vad det var.
Man kan bli så arg på andra hundägare som inte har koll.
Ägare som låter sin hund vara lös eller med långt koppel när man själv kortar upp och har sin hund bredvid. Den otroligt dumma kommentaren: min hund är snäll!
Jaha men min kanske inte är det och då är det mitt fel att du släpper fram din hund.
Tycker det är respektlöst när man gör så. Möter man någon med eller utan hund så har man sin egen hund bredvid. Folk är hundrädda och hundar kanske inte gillar när andra kommer nära.

Ta hand om er!
Kram Kia

Anna S sa...

Fina pälsbollen och braiga du. Det måste ha varit en chock att bli attackerad av en annan hund , och på det viset det skedde. Så oerhört rådigt och bäst gjort av dej att handla instinktivt och snabbt för att pälsbollen inte skulle få värre skador än det som hände.
Jag kan känna igen mig i att rädslan blir till kraft och det sitter i ryggraden hur man kan agera för att skudda sig och de som är mindre än en själv. Heja dig!
Jag har själv aldrig varit hundmatte eller varit runt mycket hundar i mitt liv, men det stämmer som du säjer att det är ägarens ansvar att hunden inte ska flippa och vara: bli farlig varken för andra hundar eller människor. Det är riktigt otäckt tycker jag med hundar som de inte har pli på och som därför inte går att lita på.
Förstår att det känns otäckt även nu efteråt och att du önskar att du inte behövt vara fysisk mot den andra hunden.Men du agerade i självförsvar. Det viktigaste är att du och Pälsis inte blev allvarligt skadade:

I fredags hade jag en hjälpare här. Hon fick lite saker som hon behöver till din familj och som jag lagt en beställning på från soprummet. Hittade ett par nys arbetsskor i hennes mans skostorlek och en väggklocka, ny. När jag hittade sakerna så fanns även två stycken dvd- spelare , oöppnade i kartong. Jag tog dem inte då jag hade saker att bära redan och var mycket trött. Lämnade dem för någon annan att ta.
När hjälparen kom i fredags visste jag att de varit i en skoaffär i helgen för jag hade det på känn. Hon blev förbluffad och lite skrämd när jag lämnade över skorna och berättade om dvd- spelarna. Hon sa att hennes två barn behöver just det nu. Attans att jag inte tog dem tänkte jag.

Idag hittade jag en tjock mellanstor ram bland böcker, tavlor och kläder i det där soprummet. Tog ramen och tänkte används den till ett skåp. Ramen är helt av trä, gammal och silverfärgad.

Jag hoppas att pälsbollen kommer tillbaks till sitt gamla själv fort. Inte konstigt alls att ni blev skärrade. Jag blev rädd bara att läsa om faran ni mötte.

Stor kram härifrån! <3

Marika sa...

Käraste Hannis, det är hög igenkänning på detta som du kanske förstår. Man får sparka. Det säger min faster hundtränaren. Det finns inget annat att göra om du inte har vatten eller något att kasta i närheten. Jag är såååå glad att du och pälsbollen gick nästan skadefria från denna händelse. Det är svårt att vara människa/hundägare/ hund. Skickar massvis med det största cyber-kramar jag bara kan!!! <3

MariaM sa...

Ojoj, så hemskt!! Jag sitter här och tänker på det mod du måste ha utan att tänka på det, för med sådana hundar blir jag alltid rädd. Och jag har aldrig sett dessa hundar ha ägare som är "vanliga barnfamiljer". Vet du, jag har en tonåring med autism och har många gånger märkt att en del hundar (olika raser) reagerar på honom. Med rädsla, med aggressivitet. Det skrämmer mig fruktansvärt. Vid ett par tillfällen har dylika hundar som du beskriver varit lösa och reagerat aggressivt. Min enda tanke har då varit hur jag ska få hunden att bita mig, inte sonen. Skrikit till ägaren att "koppla hunden!" Och dessa ägare - sista gången var det en "man" (ja, jag skriver med citationstecken)och då jag skrek så - drog han ner byxorna, visade könet och skrek: "kom och s.. av mig." Ingen chans att hinna få dit polis, bara såg till att komma därifrån med son och mig i säkerhet. Sådan ägare, sådan hund.
Stackars din lilla pälsboll, hoppas att träning snabbt ska få honom trygg igen. Och dig. Kram!

Fru Eriksson sa...

Men oj,så otäckt ...
Skönt att det gick som dt gick iallefall kunde ju gått riktigt illa!
Sååå vackert Foto ♡ ...

/Nospuss & Kram från mig!

Mamma C sa...

Så tråkigt att läsa, men tyvärr så finns det massor av hundägare här i landet som inte skulle vara det. Det skulle finnas ett prov först för att kunna bli med hund över huvud taget. Tur att du fått en kompis att träna bort rädslan på din hund efter detta som har hänt.
Kram Mamma C

Bakom dörr nr. 11 sa...

Men fy vad läskigt, tur att det gick bra med er.
Ta hand om er !
Kram Pia

House and Garden by Bia sa...

Hej igen !
Tänkte bara svara på din fråga om Aloevera växten....den är super lätt att sköta, behöver sällan vatten, den lagrar ju vatten i bladen ;))...så den kan jag rekommendera...för att inte tala om alla kaktus växter...
Ha en fin kväll !

Pia sa...

Min första reaktion är ilska, ilska över dessa helt inkompetenta människor som inte förstår vad det innebär att vara ledare.
Arme lille pälsbollen <3 Vilken otrolig tur han har dig som ledare, som vågar skydda honom även om det är jobbigt att slå och sparka mot en annan hund. Men nöden har verkligen ingen lag!
Jag är helt trygg i att pälsbollen fixar det tillsammans med dig och flocken.
sv: Ja du, den där lille är sötare än allt, som att krympa Zacco :D Kleinspitz heter rasen.
Önskar dig en fortsatt fin kväll!
Kramar
Pia

HWIT BLOGG sa...

Galet och himla otäckt! Det är inte bara en gång jag mött hund med liten ägare bakom kopplet och då hunden gjort utfall och jag nästan dött av rädsla...har blivit hundrädd med tiden tyvärr! Tack för den!
Oftast en viss typ av hundar (och mattar/hussar) hela tiden...
Skönt att det gick bra för er!
Kram Titti