Gör som hjärtat säger...

Ibland tänker jag på att ni måste bli trötta på familjebilder.
På hur vi antingen målar om eller slappar.
Som vi har gjort i helgen.

Men det är med dom här jag hämtar kraft.
Vad vi än gör.
Det är med dom jag inte blir trött av att plocka i diskmaskin,
laga mat,hänga tvätt, måla om,
 eller gå upp tidigt för att en Myra tycker att det är dags.
Men ibland måste ju även dom få pausa från sin storasyster,
så jag åkte hem.
Och ångrade mig direkt...




Det är så mycket jag vill göra.
Fotografera, skapa, jag saknar så att skapa,
göra klart hemma.

Men jag orkar inte just nu.
Och då måste jag välja bort.
För att orka.
Fast jag älskar det så mycket.
Tröttheten är som en vägg.
Kroppen är inte i fas.
Sömnen är inte som den ska.

Det måste bli ordning på det.
Innan jag gör annat.
Hälsan måste gå före.
Det är det där med att ta sig själv på allvar.
Lyssna på den där rösten,
som viskar:
- Nu gör du som hjärtat säger.
Det är det viktiga.

Så jag fixar med dom där skotten jag snodde med mig hem,
dricker mitt kaffe,
stänger av ljudet på telefonerna.
Och ger 17 i att inkorgen på jobbmailen är full.
Det går att läsa dom en annan dag.
Jag gör som hjärtat säger.
Bara det och inget annat.

Kram till er som kikar in här / Hannis










9 kommentarer:

Kia sa...

Sömnen ja, den skulle jag också behöva få ordning på.
Alltid haft dåligt av den varan men oftast är det lite bättre.
Nu har vi haft några dagar med hund med dålig mage och då blir man väckt mitt i natten.
Fast i natt när hon varit bra har jag vänt och vridit mig hela tiden. Plus N som kommer upp och tycker rummet är läskigt.....hon möblera om igår och vakna väl upp och tyckte det var konstigt. :)

Ha en toppen vecka och ta hand om dig!
Kram Kia

Melody and M.E sa...

En hjärtlig kram till dig!
M.E

Marika sa...

Heja dig! Pälsbollen där bland blondinerna är bäst...absolut bäst! Förstår dig precis. Massor av kramar

Suz sa...

Sköt om dig och ta hand om dig riktigt ordentligt! Du gör helt rätt i att lyssna på ditt hjärta ... även om du vill göra saker du är roliga så blir de till slut inte roliga om kroppen och knoppen inte är helt med på det, då blir det roliga ett tvång eller en belastning och det blir så fel.
Så lyssna på ditt inre och kom i balans. Ta det fint och försiktigt<3
Kram
Suz

Flower of Fame sa...

Klar du ska lyssna på ditt hjärta. Ta hand om dig. Ha en fin kväll Kram Pernilla

annika sa...

Det viktigaste av allt - att få vila och vara varsam med sig själv. Skickar kraft och många kramar ❤️️

Lund Johanna sa...

Ja å så viktigt att lyssna på kroppen. Jobbmailen har ingenting att komma med mot magkänslan, that's a promise. Kram

Anna S sa...

Hej! Jag tycker det är kul att läsa vadhelst du skriver om här. Inte för mycket av nåt. Du gör helt rätt i att visa det som är ditt liv, vardag, helg precis som den är, när du känner för det. :-)
Tänker också mycket på att ta sig själv, hur man mår och känner sej i olika situationer i livet, på allvar. Det är egentligen bara en själv som vet och kan sätta de gränserna. Att Iman inte behöver vara på ert visst sätt för att man själv tänker att "det förväntas av mig".
Även att vila när kroppen säjer stopp. Och när psyket larmar att man måste vila så är det verkligen som du säjer, jätteviktigt att lyssna på det. Att akta sig själv måste vara prio ett. Att säja nej till sånt som inte gagnar en, för att ha tid och ork för sånt som får en att växa och må bra. Jag försöker påminna mig om det när jag rusar på och ofta bryr mig om andra men inte mig själv. Håller på att sakta ändra den självbilden.

Härliga bilder på familjen din! Fina kort på Myran. Ser ut att vara en riktigt go tjej.

Ikväll har jag målat skåpet jag snickrat. Det som har en tavelram som dörr. Hat målat i lager på lager på skåpet nu i eftermiddag. Bakstycke i trä fattas och jag väntar med att fixera de två hyllplanen tills jag sågat till det och ser vart det hannar. Har mellan varven med egenblandad grå färg och vitt även haft lite silverspray på . Det är bland det roligaste jag vet. Att förvandla saker så det blir mitt stuk på dem.

Förstår hur du menar med att inte ha kraft eller lust att göra om hemma när en inte har så mycket energi i depåerna. Jätteviktigt att "göra ingenting" då och släppa på kraven som inte är nödvändiga.
Bara ligga och titta i rummet man är i , i tystnad kan verkligen vara det man behöver.
Jag känner ofta att det är så mycket input hela dagarna. Läste att mänga egentligen mår bättre om de är i tystnad två timmar pet dag. Att hjärnan repar sig själv då och lugnar ner systemet.

Idag var en lång dag för mig med läkarbesök som gick bra. Imorgon är def en 'görs vad jag vill- dag' . Får se vad dom händer och vad jag mäktar med.

Fin dag till dig! Kanske ett fynd dyker upp.

Helén i Vilrummet sa...

Själen och hälsan går först, det andra får vara så länge.
Ta hand om dig, du är viktigast.
Kram Helén