Dom där gamla sakerna

Jag går igenom dom gamla sakerna från mina systrars farmor.
Sjalen i skör siden,
som jag lagt över en lampskärm så länge.
Törs knappt ta i den för att den spricker så lätt.
 Den där tavlan som är ställd bakom en svart ram.
För att jag tänker att den kanske ska få bo i den.

Och högen med lakan och gamla dukar.
Bortskämd, tänker jag att jag är.
Med alla dessa saker.
Som ska bli andra saker.
Alltså lakanen och dom gamla dukarna.

En vecka har jag vilat nu.
Därav det långsamma tempot här.
Jag har släppt nästan allt.
Axlarna börjar bli lite mindre spända.
Sömnen är bättre.

Imorgon ska jag jobba igen.
Två dagar.
Det känns bra med en mjukstart.

Fin dag till er.
Kram Hannis


9 kommentarer:

Marika sa...

Så underbart vackert! Och varmt. Ha en bra mjukstart!!! Kram

annika sa...

Skönt med vila min vän. Och riktigt vackra farmorssaker 💙

Pia sa...

Du är så klok, som tar en paus och tar hand om dig själv. Vilken skattkammare du har där hemma. Så många gånger jag ångrat att jag inte tog tillvara mer efter min farmor och mormor. Men tröstat mig med att jag då inte visste bättre.
Var rädd om dig min vän <3
Kramar
Pia

House and Garden by Bia sa...

Skönt att vila lite ;))...jag försöker att köra lite mindfulness...men du skall veta så svårt det är !!...det är övning som gäller...måste börja med lite meditation också...det är bra !!
Ha en fin dag !!
Kramis

Bakom dörr nr. 11 sa...

Fina saker från farmor.
Hoppas du har vilat upp dig ordentligt.
Kram Pia

Anna S sa...

Så bra att du kunnat ta det lugnt och fått rå om dig. Det kan verkligen bli påfrestande för ens system med för mycket snurr , jobb, aktivitet.

Min helg var lugn för jag hade nån form av influensa. Hemsk huvudvärk nattetid främst som jag inte visste vad den tydde på. Har också kämpat med minnesbilder som kommer upp. De gör mig vansinnigt trött nu efter flera dagar. Jag orkar inte heller se tillbaka på dem för mycket då innehållet stressar mig grymt mycket. Det är bättre när jag kan känna och uttrycka sorg och ilska över hur det var.

Så vackra ting du ärvt! Det är speciellt med ting som tillhört någon annan tycker jag. Och när de är synbart gamla och kanske lite nötta. Eller om de tagits om hand med silkesvsnte.
Kan känna igen mig i att känna mig bortskämd med saker. För mig ät det soprummet som bjuder på än det ena, än det andra. Igår fann jag en kudde med svart text på, och bredvid den låg en skir blus som är ljust grå och go att bära.

Ja, plankan passade jättebra som baksida till skåpet.
Den satt dom en smäck på bredden och behövde bara kapas lite på höjden. Hästskåpet är klart nu och har fått text på franska. Det känns kul att behålla lite skåp för mig själv och inte bara ge bort dem eller sälja.

Tavlan och ramen i svart gör sig fint ihop. Mycket speciell tavla! Jag har ofta också saker på gång liggandes lite varstans , som sedan blir nästan deras permanenta platser. Ibland känner jag att, om lust och ork finns, fixa dem. Blir lite ny energi och känsla av något positivt .

Hoppas att du kunnat vila så mycket som känns bra för dig. Kramen härifrån !

Mamma C sa...

Hoppas det blir en bra mjukstart för dig. Spännande med en massa gamla fina prylar. Att tänka nyskapande saker med dom.
Kram Mamma C

Flower of Fame sa...

Så bra att du lyssnar på din kropp. Bra med en mjukstart. Så fina gamla dukar. Ha en mjuk dag Kram Pernilla

Helén i Vilrummet sa...

Bra där! En vecka till bara återhämtning skulle fler unna sig, att sänka kraven lite, för att fungera bättre som medmänniskor, kollegor, föräldrar och vänner. Jag hoppas att du mjukstartar nu så inte axlarna inte hamnar där uppe igen.
Jag blir även så glad över alla gamla saker som du ger nytt liv. Mer sådant.
Kram Helén