Helt plötsligt så brister den ut i sång...

Det är tidigt på morgonen.
Regnet faller ner.
Fönstret i köket står lite på glänt.

Jag tittar ut.
På snön som sakta rinner bort.
Lyssnar på ljudet av droppar som träffar fönsterbrädan.
Suckar lite...
Det är då jag hör den.
Helt plötsligt så brister den ut i sång.
Koltrasten.

Andra gången på en vecka.
Den här gången ser jag den.
I trädet.
Alldeles utanför fönstret.

Han tar i.
Sträcker ut sig.
Samtidigt som han sjunger.
Det är det säkraste tecknet.
Den är här nu.
Våren.

Med koltrastens sång,
som jag älskar.
Som alltid får mig att stanna upp.
Som får mig att le.

Det är som att han ropar:
- Du klarade det!
Nu vänder det.
Nu kommer ljuset tillbaka.

Regnet blir liksom vackert.
Bröstet fylls av tacksamhet.
Helt plötsligt.
En tidig morgon,
tillsammans med en koltrast.
Som sjunger sin vårsång.

Att starta en fredag så.
Ovärderligt.

Till er fina människor.
En kram

Ps. Anna.S Tack fina du för dina alltid så varma ord!
Jag behövde andas ett tag.
Hoppas att allt är bra med dig!
Kram






14 kommentarer:

Flower of Fame sa...

Så underbart. Härligt att få höra koltrasten. Jag såg också koltrasten komma och ta lite av fågelmaten jag hade satt ut. Tänkte att det var länge sedan jag såg den. Hoppas allt är bra med dig. Ha en fin fredag Kram Pernilla

Hemma på Sjuan sa...

Låter härligt, riktig vårkänsla. Ha en bra fredag, kram

Marika sa...

Koltrastens sång. Tänk att jag känner likadant. Här har koltrastarna hållit på ett tag nu. I morse hade vi helt plötsligt 3 grader. Fast jag har ju hört dom. Så det så! Kramar

annika sa...

Älskar också kontrastens sång och när man hör den så vet man. Kram och ha en fin fredag ❣

House and Garden by Bia sa...

Kul att du är med igen ;))
Älskar fåglar och koltrasten är inget undantag..såå fint han sjunger ;))
Vintern håller sej kvar hos oss...
Ha en fin helg !!
Kram bia

Therese sa...

En fin start, nesten som å få en gave! Så heldig vi er som blir glade av de enkle tingene. Nydelig bilde som illustrer dagen godt. Håper du har god pust i helgen, Hannis.

Jeg venter på å bli bedre etter siste runde med medisiner, jeg som holdt ut dag etter dag syns denne uken har vært lang, jeg har nok blitt litt bortskjemt!

Nå håper jeg vi to snart kan rope på våren slik Ronja Røverdatter gjør ❤️

Anna S sa...

Åh, koltrastar som sjunger gillar jag också! Har lagt märke till att de ofta är udda och alena när de tar i.
Fågelsång och vår, det är bra saker.

Förstår att du behövde andas lite och ta en paus. Jag blev glatt överraskad att du postade ett inlägg så snart. :-).

Har varit under isen en vecka ungefär nu. Förr som gör sej påmint och jag känner smärta i mej. Men fortsätter att jobba på med allt.
Sängen kom i flera delar och jag bar in den bit för bit tidigare i veckan. Men har inte orkat montera ihop den. Det får bli när jag har lite kraft över.

En fin kväll och morgondag önskar jag dig. Kan tänka mig att det är gott att skrota runt i ditt fina hem. Bara vara, flankerad av pälsbollen. Kramen!

Njut Av Livets Goda Ting sa...

Hej min fina vän...
Visst gör det skillnad... att höra koltrasten, att se den där plusgrader på termometern... Det gör det för mig..
Mitt i allt elände med min sjuka mamma och sorgen jag bär för att jag vet att jag inte kommer få ha henne i mitt liv så länge som jag velat så gör just koltrasten och plusgraden mitt liv lite ljusare.
Hoppas du har en mysig kväll.
Varm kram
Jessica arm kram
Jessica

Ida här och nu sa...

Åh vår! Gud va jag längtar efter den. Precis lika mycket varje år. Vintern är okej. Men nu vill jag ha ljus, värme, blommor och fågelkvitter. Kram

MariaM sa...

Jag älskar också koltrastens vackra sång! Och visst är det snart vår. Det är vackert med regn, det väcker en djup känsla i mig, alltid. Jag vänder inåt, hittar mitt inre ljus, rösten, det äkta. Alltid när det regnar. Och så tycker jag om den här längtan som finns nu, strax innan våren kommer sådär synligt. Vill att den drar ut på tiden så att ljuvligheterna varar länge. Och under tiden får gärna koltrasten sjunga mina känslor..
Kram, ha en fin helg!

Mamma C sa...

En riktig härlig vårkänsla. Ha en fin helg.
Kram mamma c

Helena sa...

Fint med ett inlägg från dig. Koltrasten är nog långt borta här. Idag en rimfrostvit värld. Längtar till koltrast och takdropp. Den där härliga vårkänslan. Bävar samtidigt då Blåöga blivit sämre. Värme och hans besvär går liksom inte ihop... Kram till dig och pälsbollen.

Anna sa...

Åh, vad härligt. Koltrasten har visat sig här också men inte bjudit på någon sång än. Men snart kanske ... /Kram

HWIT BLOGG sa...

Ja det är lycka att höra koltrasten...Har inte hört den än faktiskt det är ju ett härligt vårtecken!
Ha en fin söndag, njut av dagen!
Kram från Titti