Bär som blev över...

Med frysta bär i frysen,
som hade gått långt förbi utgångsdatum så fick jag tillfället
att prova färga med bär, istället för att bara kasta.

Så jag kokade ihop blåbär och jordgubbar.
Silade bort bären och sen i med tyger i färgbad.



När allt hängde på tork,
stod jag och kliade mig lite i huvudet och försökte bestämma
mig för vad nyansen kan kallas.
Rosalila kanske.
Den väcker liksom en längtan efter att prova mera.

När min granne hörde om blåbärsfärgningen,
så sa hon;
- Du blir mer och mer som en gammal häxa...
Med glimten i ögat förstås.

Längtan, färg och häxa.
Finns sämre saker här i livet tänker jag.

Kram till er / Hannis







15 kommentarer:

Flower of Fame sa...

Kul att våga prova färga. Det blev en fräck färg. Ha en fin dag Kram Pernilla

Hemma på Sjuan sa...

Häftig färg det blev. Kul grej att färga från bär. Kram Suss

Marika sa...

Å vilken härlig ide! Jag vill också bli häxa. Testade med färdiga färger och det blev inte alls som jag tänkt. Inspirerande till tusen. Ljuslila är sååå fint! Kramar

Anna S sa...

Så himla vacker kulör du fick fram med hjälp av bären!
Det är ju ekologiskt till tusen att färga med efter- bäst- före- datum- frysta- bär. Ja, lite häxigt. :-) och naturnära. Tror att du har rätt i att färgen heter rosalila. Jag var inne på Fushia , Rododendtonblomma eller Isglasshallon men rosalila passar bättre.
Kan verkligen förstå att du fick mersmak så bra som det blev första gången!
Jag hörde som barn berättelsen om en släkting som (jag tror han var i tonåren) hade färgat något med blåbärssoppa. Men resultatet blev prickigt av alla bär som han missat att sila bort.

Idag är jag jättetrött och känner mig lite skräpig. Ska hälsa på en vän lite senare. Kan vara bra med sällskap en dag som denna.

3D projektet är snart klart. Det blev en åsna, eller åsneget. Det slutade med att den är svartgrå och jag har klippt ner öronen lite. Ibland står den i en hylla och sparkar bakut.

Kramen till dig!

Nyanser av vitt sa...

Så fint och att vara en häxa tycker jag är coolt. De kan så mycket liksom du...
Sköt om dig
Kram Agneta

House and Garden by Bia sa...

Så coolt !...och vilken läcker färg det blev ;)
Förstår att du får "mersmak"
Ha en fin dag !!
Kramis bia

Helén i Vilrummet sa...

Vackert! Kul att våra färga själv. Jag har en tröja i nästan den färgen. Mina kollegor kallar den för "blåbär i mjölk"-färgen.
Kram Helén

Maria - Snickaregården sa...

En sån fin färg det blev. Alldeles så där mjuk och len i nyansen.
Kram Maria

Maria - Snickaregården sa...

En sån fin färg det blev. Alldeles så där mjuk och len i nyansen.
Kram Maria

Mamma C sa...

Blev en härlig färg av bären.
Kram Mamma C

Pia sa...

Fler häxor åt folket!! Att någon säger att man är en häxa när det gäller vad man pysslar med är det beröm i mina ögon. Jag ser mig själv gärna som en häxa, och då är det den goda varianten, den andra ska man inte locka fram.
Så underbart vackert det blev, helt klart rosalila och mjukt i nyansen. Kreativa härliga du!
Åh vad jag hade velat ha med dig vid någon av eldceremonierna jag går på, dessa är bara för kvinnor, ja vi som kallar oss häxor.
Önskar dig den bästa av dagar!
Kramar om
Pia

Fru Eriksson sa...

Snyggt riktigt snyggt ♡ ...
/Kram

annika sa...

Så fin färg! Och häxa är coolt eller badass som mina ungar säger!

Ida här och nu sa...

Oj va fint! Aldrig tänkt på att man kan göra så. Själv tänker jag ge mig på att göra sylt av bären jag kommer plocka i sommar. För förra årets är redan Slut. Men de kommer mera. Och dom ska jag försöka göra sylt på. Och gelé. Och kanske äppelmos. Kram

Anonym sa...

Hänvisar till Anna S. Det jag vill skriva finns redan formulerat i hennes kommentar. Kan tillägga att min mamma blandade blåbär med indigo när hon färgade yllegarn i olika blå nyanser, Färgen är också beständig med tanke på hur svårt det är att få bort blåbärsfläckar.
Kram
Gunilla