Skvätte runt med färg

Jag skvätte runt med färg och hemmet blev ett annat.
Efter att ha varit säker på att om jag tog bort dom vita väggarna,
så skulle det kännas trångt och mörkt.
Jag hade fel...
Precis som jag hade fel,
 när jag trodde att en etta skulle bli för litet.
Förvisso en stor etta men ändå.

Ljuset har verkligen förändrats.
En annan sorts mjukhet, och färgen väcker lusten till kreativitet.
Och det lilla köket känns djupare på något sätt.
 Stolen jag fått, som inte är snygg,
men skön för knakande leder och sneda höfter...
 Omgiven av drömfångare och citat jag tycker om.

Så dom där tavlorna med ramar av guld.

Det är favoritplatsen, köket.
Skriva, göra smycken, måla.
Med radion på.
En viloplats på ett sätt.

Har ni någon viloplats ni trivs med i hemmet?

Fin dag till er.
Kram Hannis


15 kommentarer:

Kolonilotta sa...

Varm och mysigt blev det. Och fällen på stolen ser riktigt mysig ut att värma rumpan på en kall vinterdag.
De gamla ramarna och texten på väggen ger rummet en härlig karaktär.
Bra att du vågade.
Ha det riktigt fint idag!
Kram

Flower of Fame sa...

Ser väldigt mysigt ut. Gillar din anslagsvägg. Citatet är underbart. Ha en fin dag Kram Pernilla

annika sa...

Så ombonat. Har flera favoritplatser som alla innehåller mjuka sittplatser och bra lampor.

Anna sa...

Ett mjukfint och ombonat hem att trivas i, tänker jag, när jag läser och ser dina vackra bilder av det. Vilsamt. /Kram, Anna

Pia sa...

En plats att omfamnas av, det utstrålar dina bilder. Jag har en skön plats hemma, ja flera egentligen. Men en favorit, min fåtölj, där jag har datorn i knät. Annars landar jag helst vid köksbordet. Men jag vill riva ut och göra om nu, en märklig känsla. Jag vet inte riktigt hur så det får nog mogna lite innan jag gör något.
Det där med Ove. Det mesta ligger i betraktarens ögon och känslor. Jag hade ju med mig boken i bagaget så att säga och kände verkligen hur bitterheten förgiftade honom och hur han handlade utifrån det. Det riktigt kröp i mig av hur någon kan bli behandlad så. Så nej, jag håller inte med dem om att det inte kommer fram lika mycket. Ska bli kul att höra vad du tycker.
Fin dag till dig!
Kramen
Pia

Anna S sa...

Den blå tonen är bara så vacker! Jag kan hålla med dig om att man ibland, om man tänker några varv och känner in kan ha misstagit sig om vad man vill bo i.
Jag bor pyttelitet, på 21 kvadrat, men har ändå trivts här de 20 åren jag bott här.
Jag gillar verkligen de mer ombonade hemmen också. Och när en använder blå och grå toner ihop blir det en sån harmoni.

Min favoritplats är på sängen. Har ju nyss gjort en rokad i hela rummet så att sängdelen är vid fönstren och kök/ kokskåpshylla från 30- talet håller sig på motsvarande sida. Sängen har annars stått på samma plats i alla år. När kattdamen försvann kände jag att det var hög tid att få lite en annan känsla.

Jag kan se dig sittandes och pyssla och dona med saker i köket. En sån härlig plats.

Helgen var fin tack. :-) På lördagen var jag förbi en vän som är som familj. Hon var int hemma men ringde på kvällen och bjöd över mig på vegetarisk middag.
Jag och en vän som jag inte träffat på ett halvår hittade tillbaka till varandra med buller och bång.
Hon kom förbi på kvällen samma dag jag fått avliva kisseskrutt. Hon hade en nyligen likadan sorg.
Det var så fint att se henne, och hon tyckte också det kändes helt rätt.
Så i söndags var vi på loppis.Vännen hittade kläder av bra kvalitet och jag hittade en silverkanna på fötter för 80 spänn. Samt ett halsband med fågelsilluetter i metall. Sen gick vi till ett favoritcafé och åt soppa.

Regn och rusk här idag. Jag har paket att hämta.

Fin tisdag till dig! Kramen!

House and Garden by Bia sa...

Härligt !...och vad fint med tavlorna på väggen, passar utmärkt där ;)
Jo då, jag har en favvo plats här i huset...i mitt bloggrum har jag ett litet mys hörn, där jag brukar sitta och läsa....sen har jag även en plats i källarvåningen där jag brukar sitta och meditera...och även yoga. Tyvärr måste jag vila min onda höft..men det kliar i kroppen efter att få yoga kan jag säga, hihi...
Kram bia

HönaPöna sa...

Så härligt... Min favoritplats är sovrummet, det känns så harmoniskt med grå väggar och mjuka textilier. Och så sover jag ju gott i min säng där.
Ha en skön kväll!

Mamma C sa...

Vilken mysig hörna du har. Jag gillar nog sovrummet allra bäst här hemma.
Kram Mamma C

millandante sa...

Ser så fint och rofyllt ut Hannis, precis som en plats gjord för dig!

Varmaste kramen
Milla

Ida här och nu sa...

Åh va jag skulle vilja måla om. Byta rum, möblera om. Byta och ändra. Lite då och då. Men de finns inte ork till de. Eller pengar. Tyvärr. Och eftersom jag bor i hyreslägenhet vågar jag inte. Kram

Finaste mattan sa...

Köket! : )

Bakom dörr nr. 11 sa...

Varmt och mysigt precis som det ska vara i ett hem,
tummen upp, jätte fint.
Kram Pia

Villa Freja sa...

Så fint det blev!
Sen vi möblerade om i vardagsrummet tycker jag om att sitta både i soffan och läsfåtöljen men hamnar också gärna på en barstol i köket när mannen lagar mat. Kram.

Kia sa...

Jag tycker inte alltid att en mörk färg behöver bli mörk. Ofta blir det varmt och ombonat.
Har tänkt ge vårt sovrum en mörkare ton en vacker dag.

Kram Kia