Dom där fynden...

På väg till söndagsmiddagen hos mamma så ser jag den.
Utanför en container.
Jag halvspringer, släpper in pälsbollen hos mamma och säger:
- Jag ska bara...

Halvspringer tillbaka och ringer en granne.
- Kan jag få ställa en kista på din altan några timmar?
- Jag kommer, suckar grannen som är van.
Han lever ihop med en sakletare av rang nämligen.

Grannen och jag bär hem kistan till dom.
Jag äter middag och sen börjar matchen.
Med att få hem den.
Det löser sig med en lånad barnvagnsunderdel.
Där jag baxar upp kistan och spänner fast den med snöre.
Sen släpar jag den hem.
Med pälsbollen i koppel på min ena sida.


Den ska få bli till tv:n, tänker jag.
Och fyllas av en massa böcker.

Den stora, blå...
Den är så galet sliten.
Men vacker.

Jag känner dom som kastat den.
Dom vrider sig av skratt när dom hör.
Men dom är inte förvånade.

Dom där fynden.
Som någon inte vill ha.
Som gör mig visselglad.
Älskart!

Kram Hannis

20 kommentarer:

HönaPöna sa...

Men ååå, den är ju supervacker.
Du och dina fynd, även du är en sakletare utav rang!
Fredagskram till dej!

Bakom dörr nr. 11 sa...

Du har verkligen förmåga att hitta vackra saker.
Fin fredag till dig.
Kram Pia

Anna S sa...

Så himla fin kista! Härligt att du fann den. Nu när du tagit in färgen blå i ditt hem med den blå väggen och allt. Grattis till ett toppenfynd!
Ler när jag läser hur du fixade för att få hem kistan. Mycket funkar när man är tillräckligt envis. :-)
Jag kan vara likadan. Släpa saker som egentligen är väldigt tunga , om det är något jag vill ha.

Tack för dina fina ord om Madame Z. Det är alltid sorgligt att säja hejdå . Och så ovant till en början att hon inte ärr härhemma med mej. Det börjar sjunka in nu. Det gick så väldigt fort också. Över en natt var hon döende. Hörde av en vän som nyligen också haft en katt som gått bort , att om katter inte äter på bara två dagar så blir de väldigt dåliga. Har sett den sista veckan innan hon blev dålig att hon magrat av.
Det är bra att jag har foton av henne som minnen.
Den fina tokan att bli gammal och sjuk. Det är en del av livet, som kan vara oerhört smärtsamt.

Jag känner mej mör efter denna veckan. Var på ett jobbigt möte med en läkare och fd psykologen också.
Stödet som var med mej sa efteråt att jag var grymt bra och också tydlig med vad jag vill. Psykologens och min relation gick inte att rädda. Jag hoppas på något bra framöver, på en annan mottagning.

Mjukhet och kram härifrån!

Kolonilotta sa...

Oj va läcker den är! :)
Vilket fynd!!!
Trevlig fredag fina du.
Kram

Mycket annat & lite betong sa...

En BLÅ kista! Vilket fynd!
Ha, ha tur att du inte behövde åka tåg med barnvagnsunderdel och kista.
Jag har också en fin rostig gammal kista fast ingen plats att ställa den på. Men inte kan jag göra mig av med den...

Kram Agneta

Pia sa...

Åh, så härligt ruffig. Det är så härligt med det där stora blå inne hos dig. Du är otrolig på att få till det där lilla extra med saker som kommer till dig.
Tack för tipset på de tidigare böckerna, är just nu helt fast i Nu ska jag sjunga dig milda sånger. Tårarna rinner när jag läser men leendet är inte långt borta. Hon sveper verkligen med mig i orden. Magiskt!
Hur va det med filmen Ove? Hade du sett den eller hur var det?
Fin helg till dig!
Kramar om med varm famn
Pia

Anna-Lena sa...

Tänk älskar tanken med att någon annans skräp är någon annans skatt... Helt underbart!

Njut Av Livets Goda Ting sa...

Hej min vän...
Men du, den är galet vacker!
Jag förstår dig precis och jag skulle gjort likadant!
Grattis till ditt underbara fynd!
Hoppas du har en fin fredagskväll.
Stor kram
Jessica

Flower of Fame sa...

Vilket fynd. Kan riktigt se din lycka när du kämpar hem den. Ha en fin kväll Kram Pernilla

Mamma C sa...

Vilken klenod, vem kastar något sådant. Galet vackert är den.
Kram Mamma C

Villa Freja sa...

Så fin. Tur du hann rädda den. Kram.

annika sa...

Så vacker! Din blick för skönhet finns överallt!

Helena sa...

Jättefin! Så fint med rosten. Det skapar karaktär. Kram och tack för din hälsning och klappen till Blåöga. ❤

House and Garden by Bia sa...

Wow så läcker den var !!!...gillar också gamla slitna kistor, resväskor och dyl.....den blir fin som bord !!!
Ha en toppen helg nu vännen !!
Kram bia

Marika sa...

jag blir så peppad av att läsa om dina fynd. Kistan är ba3ra såååå vacker! <3

Therese sa...

For en underbar skatt du fant! Jeg smiler av veien hjem, skulle gjerne ha sett dere ;-)

Ida här och nu sa...

Men lägg av va fin! Vilken tur att du hittade den och tog med den hem. Något sånt vackert kan inte sluta upp på tippen. Kram

Kia sa...

: ) du är rolig du!! :)

Ha en toppen vecka!
Kram Kia

Lund Johanna sa...

Men halloj, skulle de slänga en sån? Saker som en samlare inte kan förstå... vilket kap.

Katarina sa...

Vad du lyfter fram det vackra i skav och rost med dina foton. Och kul att läsa hur du fångade och fick hem detta byte. Jag har lämnat en uteloppis med kassar fastsurrade mha trasiga elkablar i en trasig fällsulky... Precis när jag skulle gå hem och inte hade köpt en massa "åh vad kul det skulle vara att ha det där" och "åh det där skulle jag nog kunna pyssla med" så ska loppisen börja stänga och bad mig och andra som var kvar att bara ta så mycket som möjligt... Och sedan, när de insåg vad man gillade, så rotade de fram saker man själv hade missat med orden "den häe borde du gilla". Mina kombosar fick sig ett gott skratt när jag kom hem.