Skrotsamlaren...

Ni som hängt här ett tag,
vet att jag får mycket som andra inte vill ha.
Jag är känd som skrotsamlaren...

En arbetskamrat kom in på kontoret och sa:
- Jag har en stol som ska kastas.
- Lägg av, en sån kastar man inte, vrålar jag!
Så nu är den hemma hos mig.
Den är så vacker att jag flämtar lite.
Passar in bland guldramar och trä.


Så är den trasig...
på ett så operfekt sätt.
Det är liksom lite kärlek i den här.
Först tänkte jag klä om den, kanske laga den.
Men så tänker jag att den ska vara som den är.

En annan kollega som hör mig domdera om stolen,
skakar på huvudet och säger:
- Vad är det med dig och det som är trasigt?
Du går liksom igång på det.

Så är det.
Jag går igång på det.
För att det är lite som vi människor.
Även om man kanske inte kan jämföra människor,
med en stol.
Men om man nu kan jämföra...
så tänker jag att det är trasigheten som skapar vackerhet.

Till stor del går det mesta att fixa.
Förändra och förvandla.
Men det är ju spåren av liv som skapar en helhet.
Det är det där operfekta.
Som i en trasig stol.
Det hör liksom ihop med mig, på något sätt.

Kram Hannis

Ps. Anna.S fågelkranium i metall!
Lät ju ursnyggt.

Mysigt att hänga med bror din.
Dom där stunderna är viktiga.
Att ta sig den där tiden.

Du måste vara synsk du min vän!
Stolen blev ett fynd som kom i min väg, haha.
Och med stolen kom ännu mera lust att
göra om...Måla om främst.
Funderar på att chocka mig själv med lite färg
Typ mörkblå.
Har en massa färg hemma, borde gå att få till
något av det.

Kram till dig!




18 kommentarer:

Flower of Fame sa...

Vacker stol även om ryggen är trasig. Sitter och småler när jag läser. Det är verkligen du. Ha en fin dag Kram Pernilla

HönaPöna sa...

Verkligen vacker... och, ja, du är verkligen bra på att se det vackra i saker som andra vill kassera, jag borde öva mej mer på det. Kram till dej och önskan om en lugn dag!

Suz sa...

Vilken tur att det finns människor som du, som räddar en bit kultur och historia från att bara försvinna!
Och vilken fin tanke att jämföra, för visst är det så att vi människor också kan vara lite trasiga. Ofta är vi det på insidan, medan saker blir det mer synligt.

En fin, mjuk onsdag önskar jag dig!
Kram
Suz

vitadrömmarobusigabarn sa...

Åh den var helt ljuvlig!
Tur att du fick den
Varm stor kram till dig fina

House and Garden by Bia sa...

Charmig fin stol...varför kasta när du kan ta hand om den, hihi...
Jag är nog lite av en skrot samlare jag också ;))
Hoppas allt är bra!
Kram kram

Maria - Snickaregården sa...

Jäklars vilken snygg stol. Det ska vara du också som har sån tur att få den :D
Kram Maria

Maria - Snickaregården sa...

Jäklars vilken snygg stol. Det ska vara du också som har sån tur att få den :D
Kram Maria

Anna S sa...

Skrotsamlare två här :-). Jag kollar alltid metallåtetvinningen i våra soprum för där slängs det en massa fina saker. Kände mej som Pippi som hittar en Spunk förra veckan då jag med ett åh ! fiskade upp en spann alldeles lik en kakburk jag nyss sett på en blogg. Men denna var metallfärgad. Med spritsuddar för att ta bort allt skrivet på den, och efter att jag rivit av dynamolapparna så blev det en lagom förvaring för teer.

Ha! :-) Ja, saker kommer till mej Iblsnd. När jag skrev det att något fint kommer i din väg så var huvudet, eller tanken på en kollega till dej som skulle komma med nåt fint. Men det kunde jag inte skriva kände jag, blir ju som en spökplump då. Men en pinnstol med tinnar och torn hade jag önskat mej från soprummet till en annan vän. Så glad jag blir att du fick stolen! Du har rätt i att den passar jättefint hos dej. Och förändringslust kan kännas väldigt kul också.
Dock är jag inte så modig att jag målar mörkblått. Även om det är urläckert!

Har varit uppe sen i ottan idag för ett sjukhusbesök. Å vad hemskt med en klocka och att inte få sova ut.
Jag blir sliten efter en sån dag. Beundrar dej som är uppe tidigt så ofta.
Hämtade paket på vägen hem, ett lakan och kudde i grått med en tiger. Den var för gräll i färgerna så jag ska försöka tvätta ur det lite.
Plus en svart trekvartskappa från rea på nätet i mellandagarna. Jag köper sällan nya kläder då second hand känns så mycket roligare och bättre.

PS Helt rätt att låta stolen vara lite trasig som den blivit tycker jag. Den hamnade i rätta händer.

Kramar och önskan om en fin torsdag ! :-)

Helena sa...

Men åh! Vilken underbar stol! Gillar den skarpt. Har också en fascination för det som är nött och slitet. Det är så mycket intressantare. Det bär med sig en historia. :-) Kramen

Ida här och nu sa...

Men den var ju fantastiskt vacker. Och tänk om vi skulle kasta allt son är trasigt. Om vi skulle kasta dom människorna som är trasiga. Brutet ben, hamnar på tippen, uteliggare, hamnar på tippen. Deprimerad, hamnar på tippen. Osv. Förskräckligt. De är ju det operfekta och egenheter som gör oss till dom vi är. Kram

Melody and M.E sa...

Den där stolen hade jag inte heller kunnat säga Nej till! Underbar! Jag är dock ganska säker på att
mannen här inte skulle applådera över den! Han rynkar fortfarande på pannan åt min stol som
jag kom hem med från Röda Korsets loppis! Den har skånskt broderi i sitsen och är hel, men han kan
ändå inte förstå varför jag gav 50 kr för den och bar hem den! Tack och lov har han större förståelse för att jag engagerar mig i trasiga människor…
Kram och nospussar från oss!

At Shortcut Road sa...

Så vacker..Tänk som det kunde berätta allt den varit med om...! Kram

Villa Freja sa...

Så fin... och det bästa med lite trasigt och nött är väl att där föds skaparlust och pyssel :) Kram.

Lund Johanna sa...

Inget illa här, men nog fanken går stolar och människor att jämföra. Det tycker jag. Och du gjorde det fint.

Saker som har en sådan där själ ska inte slängas, och det ska inte människor med en vacker om än lite trasig själ göra heller.

Kram

Bakom dörr nr. 11 sa...

Du har verkligen öga för detaljer och se det
vackra. Jag håller med dig, den var väldigt vacker.
Fin kväll till dig.
Kram Pia

Kia sa...

Du är rolig du! Men kul att saker får fortsätta hemma hos dig.
Du ger dom en andra chans. :)

Om 2,5 vecka kommer de förhoppningsvis lite små kaninbebisar.
Lite orolig bara om det ska vara så här kallt då. Vill ju inte att de ska frysa!!

Ha en toppen helg!
Kram Kia

Njut Av Livets Goda Ting sa...

Jag är lite som du faktiskt :) en liten skrotsamlare :)
Stolen är underbar, lyckost dig!
Hoppas du har en mysig kväll.
Kram kram
Jessica

LÁrt de Vivre sa...

Den där stolern vill jag ha...guuuud va fräck. Jag förstår att du nappade direkt....sen det där med skrot...nja, mer guldkorn skulle jag kalla det .

Kram Kajsa