Jag är lite nyfiken...

Jag är en sån som alltid vill veta det som är bakom.
Människan, historian.
Eller hur det är, på riktigt.
Eller varför folk tänker eller gör en del saker.
Det kallas kanske nyfikenhet.

Igår skrev Ida om att blogga.
Om en artikel där det stod att man skulle ha något att lära ut.
Om att man skulle ha en inriktning.
Det väckte en tanke hos mig.
Eller en fråga egentligen.
Jag brukar aldrig kolla statistik på bloggen.
Mest för att det inte är ett mål med bloggen.
Det här är min oas.
Där jag kan skriva om vad jag vill, visa vad jag vill.
Utan krav och syfte.
Högt och lågt.

Jag tänker sällan på hur det läggs upp.
Har sällan en röd tråd i det jag gör.
I alla fall inte medvetet.

Jag själv läser bloggar som ger inspiration,
väcker tankar eller igenkännande.
Där jag kan ana delar eller hela människan bakom.
Oavsett om det handlar om fiske eller inredning.

Men jag blev som sagt lite nyfiken,
det är ett tag sen jag ställde den frågan.
Så nu gör jag det igen,
vad det är som gör att just du kommer hit?

Så blev det lördag.
Vi startar med en långpromenad.
Sen ska jag nog blanda färg.
Jag hittade inte vad jag ville ha.
Så det får bli en mix av det som finns.

Fin dag till er.
Kram Hannis



23 kommentarer:

Flower of Fame sa...

Du skriver om så mycket trevligt. Från dina olika projekt till vad du känner och har varit med om. Det gillar jag. Du inspirerar. Sedan att du har Pälsbollen som syns då och då är mysigt. Ha en fin dag Kram Pernilla

Min Lilla Kokvrå sa...

Lugn, harmoni och kloka tankar, det är vad jag hittar här hos dig :)
Kram och fin lördag! / Birgitta

HönaPöna sa...

Dina bilder är ljuvliga... och sen det där, att ana människan bakom, en historia, det fastnar jag för.
Ha en härlig dag!

Hemma på Sjuan sa...

Jag kikar gärna in här för att se dina vackra bilder. Själv har jag fortfarande svårt med att få fina bilder... Och dina texter berör ju också. Kram

Anonym sa...

Ett spontant svar på din fråga är att din blogg förstärker min hemkänsla i och ansvar för mitt liv.

Kram
Gunilla

Rost och rädisor sa...

Dina trevliga bilder får mig att titta in då och nu och förstås att du skriver trevligt.
Allt gott
Anette

Ankan sa...

Jag saknar dina fina inlägg nu när jag inte är här lika ofta.

Kram
Anci

House and Garden by Bia sa...

Jag gillar olika slags bloggar ;)....en del är det mycket inredning i..andra mer djupa...och andra skriver om vardagen, mode och växter...ja listan kan göras lång...din tillhör kanske de mer "djupa" bloggarna och jag gillar kontrasten bland olika bloggar...att inte behöva läsa om inredning i varenda blogg !!...sen skriver du väldigt bra ;))...intressant blogg med andra ord !!
Ha en fin helg !!
Kramis

Anonym sa...

Känner igen mig mycket i det du skriver!
Du kan beskriva känslor så bra, så exakt och så vist & klokt, gillar din humor och dina vackra bilder.
Du är en underbar människa och det är en gåva du har!
Vet inte alltid vad jag ska skriva, har lite tunghäfta..
Kramar
Lily

Helena sa...

Jag ramlade in här via någon annan blogg och blev berörd av ditt sätt att med ord kunna formulera en känsla eller en upplevelse. Och sånt som på något sätt berör gillar jag. Jag älskar bilder. Här fann jag även bilder som förmedlar något. En känsla av äkthet, kreativitet och det konstnärliga. Tänker lite på mitt inlägg idag om instagram. Om mysfaktorn. Ofta det glädjefyllda som förmedlas i en bild och nästan ingen text. På bloggar blir det mer text som förmedla tankar. Och jag håller med dig i det du skrev. Det ska i en blogg finnas både också. En slags ärlighet om livet. Med alla dess nyanser. Som här hos dig, på din blogg. Kramen och en fin helg till dig och pälsbollen.

Maria - Snickaregården sa...

Dina fantastiska texter och bilder som fängslar. Sen tycker jag att det är så skönt att allt inte behöver vara så perfekt och tillrättalagt. Det operfekta, lite skeva som ger det där extra. Älskart
Kram Maria

Marika sa...

Instämmer med Maria. Snickaregården, det operfekta skeva is da shit! Och förresten så är det vackert. Detta förutom sånt som jag sagt innan...att du delar erfarenheten av beroende i olika former. Heja dig! Gillar verkligen att läsa här. Massor av kramar

Mycket annat & lite betong sa...

Jag gillar dina olika projekt från snickrande av bord till smyckestillverkning, dina vackra bilder, texter och din gulliga pälsboll.
Men nu undrar jag, vad du ska ha färgen till?

Trevlig helg!
Kram Agneta

Ida här och nu sa...

Va roligt att mitt inlägg fick dig att fundera.

Jag är här hos dig för att jag tycker att dina texter (och bilder) är fantastiska. Helt magiska. Du är så klok och mjuk. Delar med dig av så mycket. Önskar att vi bodde närmare så vi kunde gå promenader med våra pälsbollar. Kram

LÁrt de Vivre sa...

Du har en skön kombination av mjukhet, tokighet, lugn, kaos, sunda tankar, tankar, fina bilder, kreativitet som gör att man fastnar. Man vill komma tillbaks, man vill läsa och se.

Du är en härlig person helt enkelt, precis som du är

Kram Kajsa

Villa Freja sa...

Jag läser en rad brokiga bloggar som alla tilltalar mig på sitt sätt... genom orden och/eller vackra foton. Här hos dig får jag både och! Kram.

MariaM sa...

Jag hittade dig via Annika på enaningomyoga och det är jag verkligen glad över! För mig är din blogg poesi, ödmjukhet, omtanke, skapandekraft, styrka, erfarenhet från både lätt och svårt, medmänsklighet, kärlek.. En KÄLLA. Jag har både gråtit och värmts av dina ord och jag återvänder hit dagligen för att du är som livet. En blandning av det jag tycker är viktigt varje dag.
Varm, kärleksfull kram till dig Hannis <3

Lund Johanna sa...

Ditt fantastiska uttryck. Språket flödar smärtfritt och man får verkligen en riktig känsla av det du skriver. Det känns äkta och ärligt. Fina bilder är såklart också ett stort plus, men framför allt språket. Man vill liksom bli din kompis!

Bakom dörr nr. 11 sa...

Det var ingen svår fråga...
Ditt sätt att skriva (som jag har skrivit mååånga gånger)dina texter
berör mig och förstås dina underbara bilder och alla dina projekt
du håller på med, det inspirera.
Önskar dig en fin kväll
Kram Pia

Mamma C sa...

Din blogg var bland dom första jag hittade när jag själv började blogga. Det var nog dina bilder först som jag fastnade för. Men sedan din kreativitet i allt du gör. Och dina texter som berör en enda in i själen.
Kram Mamma C

Pia sa...

Igenkänningsfaktor, värme, bekräftelse, underbara bilder, mjuka texter, ärlighet, underbara speciella ord,berörd, pälsboll. Ja lite så kan jag nog sammanfatta det. Jag blir alltid så lugn när jag tittar in här och läser, ibland rinner en tår nerför kinden, ibland ler jag fånigt igenkännande.
Dina bilder sänder ut en mjuk klingande ton.
Önskar dig en underbar måndag!
Kramen
Pia

Kolonilotta sa...

Det jag fastnade för i din blogg var djupet! Allt du berättar och bilderna du visar har ett djup.
Jag beundrar ditt sätt att skriva och hur du delar med dig av ditt liv, känslor och tankar. Det är underbart att starta dagen med att läsa inne hos dig! :)
Ha en jätte fin kväll! ❤
Kram

Anna S sa...

Hej! Mitt svar verkade försvinna så jag skriver igen.
Jo, jag mår lite bättre till och från men har ofta värk igen så är rädd att blodbristen kan komma tillbaka.
Hade inte fått information från sjukhuset där jag var inlagd och där två undersökningar gjordes utan att nåt fel hittades. Jag ringde runt och fick tillsist svaret att de inte tänker gå vidare. Så jag är tillbaks på vårdcentralen och ska på koll i mitten av februari.
Hoppas få svar från varmvattenbassängen , eller de som håller i den inom kort också. Det tar sån tid med allt.

Idag var det mycket snö ute och jag har mes skrotat. Varit hemma och vägrat sätta min fot utanför dörren. Målade en hylla som jag gjort on lite; en enkel avrundad bräda som metallhundsamlingen ska få stå på och se fina ut.

Nu till din fråga: jag gillar att komma hit och läsa för att det känns som ett andra hem. Det är varmt och vänligt och ärligt. Du har upp saker som känns angelägna för världen och för mej. Det är givande att komma in och läsa dina ord. Vackra bilder och att vi på vissa sätt har lite samma stil är bara plus. Och den underbara återvinningsnerven.

Fin onsdag till dej och pälsbollen, kramers! 💕