Hållbar livsstil, att återvinna ljus...

Dags för lite utmaning igen.
Som drivs av Helena
Tema hållbar livsstil.

Som ljusstumpar, eller halva ljus.
I en burk.
Att återvinna.

Det här med ljus har blivit lite knepigt tycker jag.
Med tanke på skillnaden för miljön mellan paraffin och stearin.
Jag letar alltid stearinljus.
Men en del av dom som ligger här i burken är paraffin, helt säkert.
Nu tänker jag att kasta inte heller är bra för miljön.
Alltså får det bli en mix.

När dom ska smältas ner och bli nya ljus.

Jag gör det på ett enkelt sätt.

Smälter stumparna i vattenbad.
Pilar bort veken innan,
sitter den hårt så gör jag det i vattenbadet.
Sen lägger jag ny veke i glasburk,
som jag knyter fast på en grillpinne,
 ovanför öppningen på burken.

Vill jag ha doftljus så tillsätter jag kryddor.
Det funkar faktiskt.
Blir en mild doft av det man vill.
För att se mera om hur jag gjort tidigare klickar ni här

Återvinning, hållbart och ett steg på vägen.
Även om det kanske blir lite paraffin i den här gången..

För att se flera tips,
klickar ni här

Härlig söndag till er!
Kram Hannis


12 kommentarer:

Helena sa...

Åh, vilken bra idé! Jag kan inte heller kasta stumparna. Precis här på morgonen plockades ljusstumpar runt. "Var har vi stumpljusstaken?". Jag samlar dem för att sedan lägga i maschaller och på så sätt förlänga maschallens brinntid. Men problemet är att jag inte tänder maschaller särskilt ofta och högen med stearinstumpar växer. Nu ska jag istället spara några glasburkar och smälta ner stearinen. Tack Hannis för ditt fina bidrag! Kram

HönaPöna sa...

smart och fiffigt... vi använder våra stumpar när vi tänder i kaminen. Då tar det sej snabbt och vi behöver inte använda några tändblock eller andra saker. Lite bra för miljön tänker jag.
Fin söndag till dej...jag tror jag ska gå och lägga mej en sväng, man får ju passa på!

Marika sa...

åååå precis vad jag behövde läsa. Jag sparar också stumpar. Detta måste jag bara testa. Kramar

Lund Johanna sa...

Där har vi en sådan där sak som jag så uppenabart måste bli bättre på. Kan inte komma på en enda anledning till att jag inte sparar de stumpar som blir till. Skärpning Johanna helt enkelt (även om jag iof är rätt bra på att halvt glömma ljusen så att sumpen som blir kvar blir ca 4 mm lång...).

Hoppas söndagen varit fin!

HWIT BLOGG sa...

Åhh spännande med att göra eget doftljus...nu fick jag idé med vad jag ska göra med alla ljusstumpar, tack för tipset!
Ha en fin kväll Hannis.
Kram från Titti

Bakom dörr nr. 11 sa...

Vackert med ljusstumpar i vaser.
Önskar dig en mysig kväll.
Kram Pia

Mamma C sa...

En toppenbra grej tycker jag.
Kram Mamma C

Mias Mix sa...

Jättesmart! Och det är ju så mysigt med tända ljus så det är ju väldigt användbart. Det är däremot svårare att undvika paraffinet, tyvärr. Ha det gott!

Kolonilotta sa...

Vilken jätte fin och bra idé!
Säger dock som dom andra.
Parafinet är svårt att undvika.
Hoppas du for en lugn och skön start på nya veckan.
Kram

House and Garden by Bia sa...

Hm...jag brukar bränna ljusen så långt ner jag kan, men eftersom vi har en öppen spis i källarvåningen , så brukar vi spara blockljus och stumpar som blir över....men tyvärr inte alltid !
Och att smälta stearinen och göra doftljus har jag funderat på, men jag ids inte, hehe...men ärligt talat så tror jag dom flesta slänger sina stumpar ;(
Hoppas måndagen blir bra !!!
Kramis bia

Flower of Fame sa...

Så fint att återvinna ljus. Ha en fin kväll Kram Pernilla

Moa sa...

Göra egna ljus känns mycket bättre än att köpa & det är mycket roligare!