Ett av dom där miraklen i livet

Ni vet, den där lilla Myran.
Som är min ena systers.
Hon förstår förstås inte än hur mycket hon betyder.
Hur mycket hon ger,
med ett barns öppna hjärta.

Precis som med brorsbarnen,
deras kärlek som dom sprider.
Utan att ens veta om det,
Med sina små tolkningar av världen, tankar om skolan,
sina saker dom gör själva och ger bort.
Skapade från hjärtat.
Det är så enkelt, så rent på något sätt.
Villkorslös kärlek.

Samma vecka som min vän Adde dog.
Så åkte jag dit, där Myran bor.
För att vara nära gänget jag ofta tankar kraft hos.
Att få gosa ner sig i henne, den lilla,
höra rösterna från dom jag är nära,
andas ut på en plats där jag är hemma,
det är sånt som skapar lugn,
när det stormar i hjärtat.

Bilden på oss är tagen då.
Jag är trött och sliten.
Men det försvinner ganska snabbt,
i ett barns värld är man här och nu.
På upptäcktsfärd,
då hamnar allt ens eget åt sidan.

Just den här kvällen,
stod jag i deras badrum och gjorde mig klar för natten.
När min svåger ropar:
- Skynda dig, kom hit!
Jag går ut från badrummet.
Han och min syster står utanför och ser allvarsamma ut.

Så säger han:
- Vill du hälsa på den nya familjemedlemmen?
och lägger handen på min systers mage.
Då börjar jag gråta.
Inte någon vacker gråt.
Mera lite galengråt.
Men lycklig galengråt.

Där jag står i sorgen efter Adde,
och får veta att en ny familjemedlem är på väg.
Så byts sorgetårar mot lyckotårar.
För att min syster ska bli mamma igen.
Att flocken växer,
Och för att den lilla Myran, ska få ett syskon.

Jag ska bli moster igen.
Lite själviskt sådär mitt i allt.
Åt ännu en individ.
Att älska, skydda och följa.

Ibland kan det kännas som att livet tar mycket,
men det ger tillbaka också.
Som nu,
i form av ett av dom där miraklen i livet.
Det är fint att ha det i tankarna.

Till er,
mjukhet och kram Hannis



16 kommentarer:

Hemma på Sjuan sa...

Så fin bild på er. Mysigt med de där små sötnosarna, roligt att det är syskon på väg också. Ha en fin dag, kram

Flower of Fame sa...

Så underbart att det ska komma en liten till. Även om det känns hårt att mista en så kommer det en ny liten till världen. Vackra ni är på bilden. Ha en mjuk fin dag Kram Pernilla

HönaPöna sa...

Så fint... en ny familjemedlem. Och barn, ja de ger så mycket glädje. Tänker att det är det som gör att man orkar gå till förskolan varje dag och jobba bland alla höga krav och dåliga förutsättningar, barnen. Och allt det man får tillbaka liksom.
En fin dag till dej!

Solsippan sa...

Så droppar tårarna ännu en gång i känslosvallet efter dina ord. Starkt, allvarsamt och kärleksfullt. Jag är gladledsen för din skull <3

Marika sa...

Å så vackert! Kan bara hålla med dig om syskonbarnen. Det ger utan att veta. Kramar och tack för ännu en vacker text!

House and Garden by Bia sa...

Jaa, livet tar och livet ger...så är det ;)) så kul att myran ska få ett syskon och du blir moster igen...roligt !!
Få se om man vågar sej ut i dag på en promenad...det är 18 minus grader här, man borde ut och gå efter allt frossande nu i helgerna...men jag vet inte ja, haha...
Ha en fin dag vännen !
Kram

Helena sa...

Barns villkorslösa kärlek är fantastisk. Precis som hundars villkorslösa kärlek. Livets faser i samma text. Livet.

Melody and M.E sa...

Så fint… att få det där beskedet om en ny liten varelse att älska när du förlorat en!
Myran har blivit så stor! Hon kommer bli en fantastisk storasyster!
Grattis till Er Alla!
Kram M.E

Mamma C sa...

Så roligt för lilla Myran att få ett syskon. Och din text stämmer precis som livet kan vara.
Kram Mamma C

Kia sa...

Men vad roligt!! Grattis till er allihopa.
Mysigt med ett litet syskon.
Vi var på 3-års kalas idag och hans lillebror på 2,5 månad skratta åt mig. Kul att man kan roa någon....

Ha en skön kväll!
Kram Kia

Ps. Jag baka kaninbebisar i måndags. Hoppas jag i alla fall! :)

Pia sa...

Livets gång, märklig men så fantastisk. Ett nytt litet liv, så underbart. Den
vackraste gåvan man kan få som moster. Att få följa en ny liten varelse.
Myran kommer att bli en stolt storasyster, hon har så mycket kärlek runt sig att hon gärna delar med sig av den.
Så fin bild på er <3
Var rädd om dig min vän!
Kramen
Pia

Anna S sa...

Åh, vad härligt att läsa! Grattis till nyheten om att du blir moster igen, verkligen. Den lille eller lilla kommer hamna i härligt sällskap i er flock.
Jag blir rörd och gråtmild när jag läser det du skriver om hur betydelsefullt och magiskt det är med barn. Att de alltid är så självklars, klara i sej själva och naturliga.
Det är fint att du åker till din flock och tankar kraft. Ibland behövs det mer än annars om hemska saker skett. Bara att få landa hos de man ver tycker om en och inte behöva vara på något speciellt sätt.
Jag har en vän i närheten som ofta är en liknande trygghet för mej. Det är inte alltid hon mår så bra , men jag kan vara i hennes lägenhet eller få en kram.

Tänker på något du bloggade om för någon vecka sedan, om hur du låter pälsbollen bestämma takten när det varit mycket stress och ståhej med mellandagar, nyår med raketer och allt. Det är så fint. Han är trygg hos dej.
Min kattmadand är väldigt kontaktsökande nu. I detta nu ligger hon på täcken och filtar på min mage. Favoritplatsen. Jag får lite dåligt samvete när jag ägnar mycket tid till mobilen. Har svårt att koncentrera mej på tidningar och tv nu. Spelar frågesport på mobilen, kollar bloggar, mejl och Pinterest. Den lilla svarta gillar nog inte min mobil som jag har näsan i istället för att klappa henne en stund till och prata med henne om hur fin hon är. Att jag tycker hon är bäst.

Började med ett till skåp i helgen. Med en dörr över den andra och en liten låda. Behöver mer spik och gångjärn för att kunna göra klart det.

Golven har inte hunnit bli målade än. Jag tömde hallen på saker och torkade golvet på nyårsaftonen. Såg Nedräkningen från Skansen och sen somnade jag när fyrverkerierna var över härute och kattkraken kommit fram från under sängen. Känner med alla djur som blir så rädda av smällare. Även jag hoppar högt vid plötsliga ljud.

Jag känner mest för att ta det lite manana nu, göra vad jag orkar som faller mej in.

Stor kram till dej och grattis igen! :-)

Kolonilotta sa...

Tänk vilken läkande kraft våra små hjärtan har! :)
Och stort grattis till det kommande nytillskottet i familjen! ❤
Det låter helt underbart.
Stor kram fina du.

Maria - Snickaregården sa...

Så underbart att flocken växer. Ännu en liten att älska och följa. Att få dela barns tankar och funderingar är sannerligen en gåva.
Kram Maria

Maria - Snickaregården sa...

Så underbart att flocken växer. Ännu en liten att älska och följa. Att få dela barns tankar och funderingar är sannerligen en gåva.
Kram Maria

Anonym sa...

Ååååå lycka!! ⭐️💛

Louise