Enkelheten

Gunilla, tack för dina fina ord!!
Kram till dig.

Startar det nya året med en promenad.
I tystnaden.
Den stora staden sover efter nyårsfirandet.
Jag njuter av det, det tysta.

Tänker på paketet jag fick av en vän till jul.
Ett paket med fjädrar.
Vackra...
Och enkla.

Som raderna på kortet som följde med.
Några få, enkla ord.
Som sa så mycket fint,
i enkelheten.

Det startar med just det, enkelhet,
Det nya året.
Nyårsdagen består av bokläsande, 
plockandes med pärlor,
knyter in en kristall i silvertråd.

Pälsbollen sover mest hela tiden.
Trött efter allt smällande.
Sneglar irriterat på mig när jag viftar med kopplet,
så han får bestämma sitt eget tempo.
Går ut kort,
sen vänder han bestämt.
Okej, säger jag...
Vi går in och vilar igen.

Enkelhet och vila.
Gott att vara i.

Hur startade ni det nya året?
Kram Hannis

Ps. Anna,S, jag fattar det där med helheten.
På alla plan.
Det blir som en röd tråd i allt.
Och när det blir ett nytt år är det nästan
symboliskt att göra såna saker.
Som att måla om ett golv som är slitet,
eller rensa bort gamla saker som gnager.
Befriande.

Fick en häftig bunt med kort av en vän i julklapp.
Provade dom igår.
Korten handlar om att lyssna på känslan.
Drog tre gånger och fick ungefär samma 
budskap varje gång.
Kändes nästan som att få en nyttig smäll på fingrarna.
Så jag tänkte att jag ska låta dom bli lite vägledande.
Som en påminnelse om vad jag ska fokusera på.

Skönt med ett lugnt nyår!
Det blev det här med.
Jag gillar det, avslutet i lugn och ro.

Kram!






9 kommentarer:

Flower of Fame sa...

Så vackra fjädrar. En fin gåva. Ja vår lilla Tippen får också bestämma tempot på om vi ska gå ut eller inte. Det smällde en del här i går kväll också. Inte kul alls. Hoppas det snart slutar. Ha en härligt mjuk dag Kram Pernilla

Min Lilla Kokvrå sa...

Återhämtning och vila är något jag ska fokusera på under 2016, så det nya året började riktigt bra för min del, blev mycket fokus på vila igår :)
Men idag blir det till att balansera upp vilan med lite motion också, en rask promenad har jag tänkt att det ska bli.
Önskar dig en god fortsättning på det nya året! Kram Birgitta

Hemma på Sjuan sa...

Här har vi också mjukstartat det nya året. Önskar dig en God fortsättning på 2016, kram

Pia sa...

Så vackra de var. Vilket underbart sätt att starta upp året på! Lille pälsbollen, tänker på honom och hur tungt det måste vara att vara så rädd. Tack för ditt fina mail, det kom mer än lägligt då det svänger en hel del här hemma nu <3
Önskar dig en god och fin fortsättning på 2016!
Kramen
Pia

Villa Freja sa...

Låter harmoniskt och skönt. Jag har själv startat året med mycket träning vilket får mig att må bra. Kram.

Arja sa...

Halloj!
God fortsättning önskar jag dig. Å blir alldeles till mig när jag ser dina fina fjädrar, vilken fin present :O)
Jag börjar inte jobba förr ens på torsdag, så jag njuter fortfarande av lediga dagar.
Ha d gott kram Arja

Mamma C sa...

God fortsättning till dig. Här är det jobb i morgon men sedan blir det halvdag och ledigt igen.
Kram Mamma C

House and Garden by Bia sa...

Jag gillar också tystnaden....när jag är ensam hemma, har jag nästan alltid tyst i hela huset...ingen Tv på ingen musik, bara tystnad...så är det tyvärr inte när dottern och mannen är hemma...då går Tvn hela tiden...inget som jag gillar precis...men man får väl ge lite också ;))...det är ju inte bara jag som bor här ;))....ha en bra start på nya veckan nu fina du ;))
Kram

Lund Johanna sa...

Måste bli bättre på tystnad, det märker jag ju. Den låter så fantastisk och jag behöver den egentligen. Men så blir det så sällan så ändå.

Hoppas pälsbollen återhämtar sig och att ni alla där hemma får ett fantastiskt 2016!