Den där julklappen...

Ni vet dom där diskussionerna,
om julklappar.
Vad man vill ha och vad man önskar sig.
Jag sa, ingenting.
För att det kändes som att jag behövde ingenting.

Från mina syskon med respektive.
Ett porträtt av Thomas.
Fotat av Lee Jeffries

 Frälsningsarmén har en kampanj,
som jag tittat på flera gånger i veckan.
Och tyst önskat mig bilden av just Thomas.
Dom är ganska dyra.
Vilket är bra eftersom att pengarna går till arbetet
för just de hemlösa.


När jag öppnade min julklapp,
och förstod vad jag just fått så slog hjärtat hårt.
Jag hade, som sagt, inte sagt något till dom,
om min önskan, men dom visste ändå.

För mig är det viktigt.
Att göra vad man kan,
för människor som inte har det vi ser som självklart.
Och då menar jag inte att man behöver köpa ett foto.
Långt i från alla har dom pengarna.

Utan jag menar att se sina medmänniskor
Med empati och förståelse,
Att möta varandra med varma blickar,
enkel värme, inte "tycka synd om" blicken,
skänka en jacka som blivit över,
eller den där mössan som aldrig används,
bjuda på en varm kopp kaffe.

Göra det man kan.
Inget är för lite.
Bagaget vi kanske bär ska inte avgöra.
Om vi har ett människovärde eller inte.

Det hade kunnat vara jag.
Som vandrade hela nätterna för att hålla kylan borta.
Det är snabbt gjort.
På ett ögonblick...
Kan det vi lutat oss emot vara borta.
Kvar finns bara ett alternativ,
 att försöka överleva.

Bilden på Thomas är en påminnelse,
 om människovärde.
Och kraft.
Den innerliga, 
den som får en att aldrig ge upp.

Jag har inte hängt upp den än.
Den måste ha en speciell plats.
Men varje morgon så tittar jag på bilden.
Och säger:
- God morgon Thomas.
En löjlig ritual kan tyckas,
men sån är jag.

Jag älskar den.
Det är det i absolut särklass vackraste,
 och det viktigaste jag har i mitt hem.
Bilden på Thomas.

Den där julklappen...
Jag önskade mig ingenting,
och fick så mycket mera.
Är oerhört tacksam över det.

Till er, mjukhet.
Kram Hannis

Ps. Anna,S men vad 17!!
Jag hoppas att dom ökar takten.
Att vänta när det gäller värk är inte kul.
Eller när det gäller sjukdom överhuvudtaget.
Det tar kraft.
Håller tummarna!

Skönt att vara inne nu.
Skulle helst slippa gå ut men den där pälsbollen,
han älskar snö.
Så jag klär på mig som en eskimå,,,

Och tack!
För dina fina ord.
Dom gjorde mig varm i hjärtat.
Stor kram!




10 kommentarer:

Flower of Fame sa...

De känner dig väl som vet vad du vill ha fast du inte sagt vad du önskar dig. Så härligt. Du skriver så fint om medmänsklighet. Ha en mjuk dag Kram Pernilla

Kolonilotta sa...

Jag slåss med många tankar och känslor varje gång jag går förbi en av alla tiggare som sitter överallt.
Samma gäller våra "egna" hemlösa som ber om hjälp på t-banan och andra ställen varje dag.
Bra ämne att ta upp.
Och jag förstår att du blev glad över din julklapp. Både vacker och meningsfull.

House and Garden by Bia sa...

Vi har hemlösa även i vår stad...det är tragiskt !...fin julklapp du fick, bra foto ;)
Ha en bra dag!
Kram bia

Melody and M.E sa...

De dina känner dig väl och vet vilka gåvor du uppskattar! Det låg mycket kärlek och omtanke i den julklappen! Visst är det så att alla kan göra något för någon! Jag blir verkligen nedslagen när jag möts av orden "man kan inte hjälpa alla", men om alla hjälper någon så blir väldigt många hjälpta!
Att det sedan också handlar om att hjälpa på rätt sätt och att det ibland handlar om att tänka efter en extra gång var man lägger sina penninggåvor, det är en annan sak!
En kopp med varm soppa eller en filt eller mössa, till den som sitter ute och fryser,
det är medmänsklighet!
Kram till dig fina Hannis och stor nospuss från Melody till Pälsbollen!

HönaPöna sa...

Fint att få de där gåvorna som man har önskat lite i hemlighet... för man vill ju liksom inte att det bara ska handla om att man vill ha massor, men när människor ändå vet, det är fint.
Jag fick en helg borta, utan barn, av min man när jag fyllde år. Hur kunde han veta att det var precis vad jag längtade efter? Bara tid för oss två en helg framåt våren. Fint sånt.

Kia sa...

Det var en fin tavla. Jag älskar svart/vita foton. Ger en sån härlig känsla.
Alltid kan man göra något....
A´s klass samlade in pengar till flyktingbarnen eller vad det var.
Kommer inte ihåg nu men de hade sålt på loppis och annat och sen skänkt allt.
Gillar att även barnen får ta del av att alla inte har allt, att man kan alla hjälpa någon annan på något sätt.
Behöver inte vara någon jätte grej!

Ha en toppen dag!
Kram Kia

Mamma C sa...

Vilken fin julklapp du fick. Klart man vill hjälpa i den mån man kan. En kopp kaffe eller något annat för att hjälpa någon avd är det.
Kram Mamma C

Helena sa...

Idag lyfter du igen ett viktigt ämne. Medmänsklighet! De närmaste som vet utan att man säger något. De är viktiga. Som den dagen min livskärlek (som inte ville ha hund) kom hem för många år sedan med en hundvalp. För att han visste att det var något jag verkligen behövde och önskade mig. Jag känner som dig - att man kan göra så mycket för att vara medmänsklig utifrån sina förutsättningar. Ett varmt leende och en blick mötet mellan två människor. Eller något varmt, ätbart, "hej"...
Tack Hannis för frågan om Blåöga! Nu när det är kallt ute mår han bäst. Förtjockningarna i hans luftvägar minskar och han orkar mer. Med vår, sommar och värme kommer oron. Då har vi inte något facit. Att förtjockningarna inte ska växa försöker vi hålla under kontroll med mediciner, men ingen garanti. Det har varit en balansgång på tråd de sista två somrarna. Stor kram till dig, pälsbollen och ditt varma och medmänskliga hjärta.

Lund Johanna sa...

Men vad fantastiskt! Vilken gåva, och vilka människor. Som känner dig så väl också. Bara det är värt mängder. Och så gåvan på det.

Viktiga ord också Hannis, saker man inte får glömma men ändå av någon anledning måste påminna sig själv och andra om då och då. Perfekt med en tavla då helt enkelt!

Pia sa...

Din flock känner dig väl, vilken underbar gåva att få. Skulle gärna ha en Thomas här hemma att säga gomorron till, har faktiskt inte sett den kampanjen. Att se in i en annan människas själ, att se barnet därinne, det barnet som inte har kunnat förhindra att det blev fel någonstans. Barnet som bara vill ha en vänlig blick, en kram eller en kopp varmt kaffe.
Fina fina du, du har ett så stort och varmt hjärta <3
Kramen
Pia