Vackerheten...

På mitt köksbord.
När snön faller utanför...


Brinner ljus i glas,
 och bredvid en hyacint som snart slår ut.
Tänker kraftfulla tankar,
i vackerheten,
som är tillbaka efter nedförsbacken innan jul.

Den där lusten till vackerheten,
väcker tacksamhet.
Det enkla, det lugna.
Att jag ler över tända ljus.
Över det vita som faller utanför.

Nu ska jag jobba igen.
Tre dagar, sen är det ledighet.
En oplanerad.
Det är fint att ha framför sig.

Till er,
en fin start på veckan.
Kram Hannis








9 kommentarer:

Flower of Fame sa...

Så fin vackerhet. Skönt att ha en oplanerad ledighet framför dig. Hoppas du får lugna dagar på ditt jobb. Ha en fin dag Kram Pernilla

Marika sa...

Jag vill också ta vara på vackerheten. Det tänker jag hela tiden när det stormar omkring mig. Kram på dig och dina fina inlägg.

Arja sa...

Halloj!
Fint inlägg om vackerhet. Hoppas att du får
tre lugna dagar på jobbet innan lite ledigt igen.
Ha d gott Kram Arja

annika sa...

Fint. Mjukt. Som det ska. Varm kram

Anna S sa...

Hej Hannis, god fortsättning! Jag försökte kommentera till dina två sista inlägg och önska dig en fin jul. Men det var nåt knas så jag fick inte upp sidan. Stängde av och startade om mobilen nu och då funkade det !
Vilken tur!

Härliga bilder från ert julfirande! Så kul med människor från olika delar av världen som samlas.
Visst är det härligt att se barnen som är så förväntningsfulla inför presenter och kanske tomten.
Det magiska som man kände då kan jag se i mina syskonbarn idag.

Jag har haft det väldigt bra i jul. Firade med femton pers hos min syster med familj som bor i stan med världens utsikt. Hennes pojkväns far med familj kom med, precis som förra julen.
Vegetariskt julbord (men lite kött fanns till de som ville ha) och sen Kalle Anka som härmades i kör.
Byte av julklappar bland syskonen som inte skulle vara dyra iår men ändå blev precis vad jag ville ha. Olika ljusstakar i betong och cement och två Led- blockljus.

Sen på Juldagens kväll var vi syskon minus brorsan hos en vän med hennes vuxna dotter. Barnen var mycket i fokus. Blinka lila stjärna på gitarr för minstingen som är bara ett halvår men väldigt med.
Grabben på snart 4 år som kommenterade en vas och tyckte den var fin och frågade "vad ska man ha i den??". Vännen svarade "i den tänkte jag ha Syrener!" Varpå grabben ser väldigt konfunderad ut och frågar om de inte tjuter väldans i vasen då?" Vännen som inte börjar skratta åt hans kommentar men förklarar att det kan man tro, men det är en blomma som heter Syrener.
Jag gillar att se honom så trygg.

Igår var en av systrarna och hälsade på mig. Jag skulle ha tvättar kläder men har inte kunnat eller orkat.
Vi hade det väldigt mysigt med spel på synth och så lagade jag mat som jag tänkt ihop receptet på själv som syrran bad om receptet på.

Så skönt att du mår bättre efter svackan före jul. Förstår om det var mycket med allt. Härligt att ha fleras dagar i jul med nära och kära! Så fina och bra gåvor du fick.

Jag känner mej lite lyft nu med när jobbiga triggande december är över. Ska ägna mig åt hemmet, mej själv och de jag tycker om.
Kattdamen fick klorna klippta igår när syrran hjälpte mig att hålla henne. Det gick väldigt bra och katten blev nöjd efteråt märkte jag. Bara lite harmsen precis efteråt.

Fin och fortsatt mjuk vecka till dig
Kram!

Cecilia Bergman sa...

Vackra bilder och vackra dikter :0)

House and Garden by Bia sa...

Jaa fin vackerhet ;))....ingen snö har hittat hit till oss...saknar nog den lite grand...men vi får nog snö förr eller senare ;))...vi bor ju ändå i mellersta delarna av landet ;))...ha nu fina mellandagar innan Nyårsafton ;)
Kramisar bia

Mamma C sa...

Så fint och vackert. Här har det också kommit lite snö.
Kram Mamma C

VisaLiza sa...

Enkelt och vackert med ljus och hyacinter. Skönt att ha en oplanerad ledighet framför sig. Kramar Liza