Utan stormarna...

Det har varit ett år med snäva svängar.
Mellan vild förtvivlan och kraftfull kärlek.
Skrapade själsliga knän samtidigt som andra sår har börjat läka.
 
Dörrar har stängts,
andra har sparkats upp, på vid gavel.
Bjudit på fladdrande gardiner och skenande hjärta.
Stormar med svarta moln och lugna stunder.
Stillhet vid en dimmig sjö, samtal in på sena natten,
tidiga mornar i dagg och nätter i hetta.

Jag kommer aldrig att längta efter det tillrättalagda.
Det perfekta.
Operfekt kommer alltid att vara mitt motto.
Utan stormarna, vinden i mitt hår, dalarna...
Är det inte jag,
inte mitt liv.
 
Mitt år avslutas med tankar på året som varit,
bröllop i landet jag älskar,
barfota-dagar i norr,
tryggheten i flocken som står bakom mig,
vännerna som är mina kattor,
dom flesta redo att klösa för min skull, om det behövs,
äventyren, sorgen och glädjen.
 
Ett nytt år är på väg.
Som alltid, både med vemod och pirr.
Jag vet att det nya året kommer att bjuda på bra saker.
För mig. För er.
Det blir alltid både och...
Som tur är.
 
Tack till alla er,
som är här och läser.
För era vackra, mjuka spår.
För att ni tar er tid.
Det betyder mycket.
 
Så till sist redan idag,
Ett Gott Nytt År!
Med mjukhet och vingslag.
Kram Hannis
 
Ps. Anna.S, tack, tack från hjärtat!
För året som har varit,
våra utbytta tankar.
Det är fint att få ha det.
Gott nytt år till dig och kattdamen!
Kram
 

18 kommentarer:

House and Garden by Bia sa...

Så fint du alltid skriver ;))....då får jag önska dej också ett GOTT NYTT ÅR !Själv kommer jag att göra ett sista inlägg för i år i morgon ;))
Må så gott!
Nyårskram Bia !

annika sa...

Och jag är tacksam över att vi hittat varandra det här året ❤️️ Älskar att läsa dina vackra, mjuka texter, vad de än handlar om. Och Hannis, det operfekta är vårt motto. Många kramar och önskar dig en fin mjuk början på det nya året. Med glitter och stjärnströssel ✨✨🌟🌟

Marika sa...

De där magiska vingslagen. Så glad jag blir när jag läser här. Så jag känner igen och ibland inte alls. Du berör. Kram

Flower of Fame sa...

Önskar dig också ett riktigt Gott Nytt år. Alltid lika trevligt att läsa dina tankar. Du berör. Mjuka kramar Pernilla

Kolonilotta sa...

Jag vill tacka DIG fördina inlägg som alltid får mig att tänka till lite extra. Du är en fantastisk kvinna som övervunnit så mycket mer än jag någonsin kommer att förstå! ❤
Jag hoppas att du får ett fantastiskt nytt år innehållande allt du älskar och värdesätter!
En stor värmande kram skickar jag dig!

Kolonilotta sa...

Jag vill tacka DIG fördina inlägg som alltid får mig att tänka till lite extra. Du är en fantastisk kvinna som övervunnit så mycket mer än jag någonsin kommer att förstå! ❤
Jag hoppas att du får ett fantastiskt nytt år innehållande allt du älskar och värdesätter!
En stor värmande kram skickar jag dig!

Pia sa...

Du rör vid min själ varje gång med dina ord. Dina bilder är helt underbara. Jag är så lycklig för att jag har haft möjlighet att följa dig under detta året. Dina inlägg har skapat nya toner till min inre sång, mjuka vackra toner, både i moll och dur.
Tack för att just du är du och för alla dina fina ord inne hos mig <3
Önskar dig ett riktigt magiskt Nytt 2016!
Kramar med extra värme <3
Pia

Mamma C sa...

Önskar dig detsamma och vi hoppas på ett spännande och roligt nytt år.
Kram Mamma C

Kia sa...

Man formas av sin omgivning och vad man varit med om. Det är en del av det som gör oss till dom vi är.
Som alltid skriver du så fint!

Verkar som du haft en bra jul. Myst med familjen i stor skala.
Vi fick en lugn liten jul bara mannen och jag med barnen och hans moster som bor i Finland.
Alldeles lagom och en vit jul dessutom. Snön börja falla dagen innan och fortsatte hela dagen och låg kvar på julafton. Juldagen töa det bort igen för att komma åter nån dag senare. :)
En snögubbe fick tjejerna till.

Ha ett gott slut!
Kram Kia

vitadrömmarobusigabarn sa...

Vill önska dig ett underbart fint
Gott Nytt År
Varmaste kramar fina du!!

Njut Av Livets Goda Ting sa...

Livet testar en... tro mig jag vet...
Det kommer vara så ett tag, det vet jag, men jag känner mig förberedd!
Hoppas du haft en underbar jul :)
Stor kram till dig och Gott Nytt År!
Jessica

Suz sa...

Ett riktigt Gott Nytt År med många mjuka dagar önskar jag dig!
Kram Suz

HönaPöna sa...

Önskar dej ett fint nytt år... med välsignelse, ett av mina vackra ord.
Kram!

Fröken Foto sa...

Stort tack till dig som skriver så vackert och delar med dig till oss! Ett riktigt fint 2016 önskar jag dig!

kram kram Malin

Anna S sa...

Tack till Dej Hannis! För att du skriver, väljer att blogga så att många kan ta del, och för att du alltid är så ärlig.
Det är alltid en glädje för mej när jag läser dina inlägg.
Viktiga brännande ämnen blandat med det vardagliga.
Jag uppskattar mycket både att hänga här och dina svar, som jag får trots att jag inte har någon blogg själv.
Det operfekta är så bra för det är beständigt. Och kväver en inte.
Vingslag är ett vackert ord. Du målar med orden när du skriver.

Jag hoppas att detta året blir det bästa för oss alla.
Det känns bra redan nu att året har gått mot sitt slut och välkomnar ett nytt år med öppna armar.
Det blir inget firande här, förutom i mitt eget huvud och själ. ;-). Är hemma och förbereder på att måla golv. Igen.. Det har blivit lite av en tradition för mig.
Har länge tittat snett på hur slitet golvet är. Medans vissa som kommer hem till mej har tyckt att det ser häftigt ut med det avskavda. Jag längtar efter mer helhet både på in och utsida, och däremellan . Det skulle kännas bra om golven blev vita igen.

En riktigt fin kväll och Gott nytt 2016 till dej och pälsbollen! Kramar!

Anonym sa...

Gott Nytt År! önskar jag dig på det nya årets första dag.
Du har visat mig två viktiga aspekter av livet. "Det inte perfekta" För mig innebär det respekt för livet, nyfikenhet på det okända,öppna sinnen och ett ifrågasättande av lögner och förtryckande normer." Mjukhet" önskar jag både i mötet med andra och mig själv.Jag ser fram mot att få följa din blogg under 2016.

Kram
Gunilla

Vitt hus med svarta knutar sa...

***Önskar dig en god fortsättning på det nya året!***
Kram,
Regina

Bakom dörr nr. 11 sa...

Önskar dig en fin start på det nya året,
och tack för att du delar med dig av dina vackra bilder
och dina fina texter.
Kram Pia