När själva julen är över

Språken som blandas,
Serbiska, Svenska och Engelska.
Barnens kvittrande,
fulla av förväntan och spända små hjärtan.
Min brorson som åt sin julmat snabbt som blixten,
för efter maten skulle julklapparna delas ut.
Jag kommer ihåg den där evighetskänslan,
av att dom vuxna åt så länge.
Nu fick jag se den hos honom.

Så lyckan,
när det äntligen är dags.
Hur dom nästan håller andan när klapparna räcks fram.
Ropen:
- Åh, pappa, titta! Piratlego!
Den där ivern att få sätta igång att bygga direkt.
Allt annat är ointressant.
Dom är i stunden, i nuet.
Med glitter i ögonen.




Uttrycket "hamna under bordet" får en ny innebörd,
när min bror och hans son börjar bygga lego,
just under bordet, efter julklappsutdelningen.

Jag får fina julklappar.
Trots att jag inte har önskat mig något,
får jag precis det jag vill ha.

En bok om Tjernobyl av nobelpristagaren,
den vackraste bilden från Frälsningsarméns kampanj,
för de hemlösa.
Och från min brorsdotter,
ett kort där det står:
"God Jul världens bästa,
I love you",
tillsammans med en drömfångare hon gjort själv.
Från brorsonen ett egengjort armband,
fyllt av hjärtan.

Fasterhjärtat skakas om av sånt.
Bultar hårt.
Och tänker på hur mycket dom betyder.
Varje gest, rörelse och uttryck.
Deras unika, det som är dom.
Så den yngsta,
som inte riktigt förstår julen än.
Som bara vill bli buren och äta russin.
Som är lika unik, med sin personlighet.

Vad mer kan man önska?
Än att ha dom där,
dom stora och dom små,
allt annat är egentligen oviktigt.
Flocken, den bästa, 
den är min, i min subjektiva tanke.

Har ni haft det bra?
En god mjuk fortsättning till er.
Kram Hannis










9 kommentarer:

Flower of Fame sa...

Visst är det underbart att bara få vara tillsammans. Så skönt att du har haft det bra. Ha en fin dag Kram Pernilla

HönaPöna sa...

vi har haft det fint... ena dagen lugnt och stillsamt, tid för samtal och reflektion. Andra dagen stort och bullrigt, barn i massor, skratt och bastubad. Vi firar alltid två väldigt olika julaftnar, men jag gillar det.
Fin söndag till dej!

Anonym sa...

Instämmer i uppskattningen av betydelsen av gemenskapen som finns i en flock närstående samt till kärleksfull ömsesidig samvaro med barn. Jag önskar dig en fortsatt mjuk helg och ett gott nytt är samt tackar för alla insiktsfulla och poetiskt skimrande inlägg du skrivit under året. Och alla uttrycksfulla bilder!
Kram
Gunilla

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Vilken underbar jul du haft, och
fina klappar fick du. Och så den där
goa känslan när alla är samlade.
God fortsättning, nu går vi mot nyår.
Kramar/AM

House and Garden by Bia sa...

Låter som en fin och trevlig jul ;)...och bra prylar fick du också ;). Vår jul var ovanligt lugn...bara tre i vår familj...är inte riktigt van att ha det så här lugnt, trodde det skulle gå bättre men jag trivs nog bäst när halva släkten är samlad, men nu blev det inte så. Nästa jul funderar vi på att dra till fjällen, bara vår familj, hyra stuga eller vara i vår egen ärvda och sen äta på hotellet hela helgen...vi får se. Nä, jag tycker man skall vara många på julen...men nu vet jag i alla fall hur jag vill ha det, hihi...
Ha det gott vännen !!
Kramis

Suz sa...

Så mysigt och du formulerar det så vackert, dina känslor och din värme för din flock<3
Härligt att få vara tillsammans med sina nära och kära!
En god fortsättning till dig!
Kram
Suz

tinajo sa...

Har varit en lugn och bra jul, precis vad vi behövde. :-)

Mamma C sa...

Vilken underbar jul du haft. Här har det varit lika mysigt och bra som din.
God fortsättning.
Kram Mamma C

Pia sa...

Det är en lycka att tillhöra en flock. Där alla har sin plats, där alla ser varandra som de är och respekterar det. Den finaste sorten av kärlek.
Att kunna vara här och nu tillsammans med barnen, de som är bäst på att ta tillvara stunden.
Vackra talande bilder <3
Kramen
Pia