Glitter

Temat på Malins fotoutmaning är glitter...

Ståendes ute i vinterregnet.
Gråter jag ner i min halsduk.
Och tänker, varför, varför just jag.
En stund, en liten stund tycker jag synd om mig själv.

Sen ringer jag min yngsta syster.
Som bäddar in mig i kärlek.
Med en tvist av våran humor.

Med lite säkrare steg går jag hem till min mamma.
Ligger i hennes säng.
Torkar några tårar till.
Pratar om sanningar, smärta och att inte ge upp.
- Det här ska inte besegra mig, snyftar jag.
Och mamma säger dom finaste orden jag tror jag har hört henne säga.
Om mig och hur hon ser mig.

Kommer hem och ringer nästa syster.
Som på sitt moderliga sätt säger:
- Det kommer att ordna sig.
Vi finns alltid här för dig.

Sen ringer jag min vän.
Som jag hängt med i trettio år.
Då har man hunnit sett en del av varandras sidor.
Och hon säger:
- Nu älskar jag dig ännu mera.

Jag sätter mig i meditation.
Viskar:
- Sat Nam (jag är sann, min sanning)
-Det här kan inte besegra mig.
Och det är då, jag känner det.
Glitter, aningen av glitter.
Mitt i virvlet av mörker, ledsamhet och förvirring.
Så glimmar det till.

Dom är mina ledstjärnor.
Den där människorna.
Det är dom som strör glitter över mig.
När jag som bäst behöver det.
Som kan väcka det där hoppet.
Som får mig att känna,
att det operfekta är en del av mig.
Som är värd att älska.
Att jag är så mycket mera.
Än vad jag själv tror.

Det får mig att glittra lite.
I livet.
Det livet som är mitt.
Med det mörka, det ledsamma.
Och med skratten,
dom stora och högljudda.

När kvällen kommer,
börjar jag tänka.
Varför inte just jag?
Jag har ju dom att luta mig emot.
Dom som strör glitter rakt ner i sår,
som gör ont.
Som älskar det som är jag.
I livet som är mitt.

Så sakta men säkert,
reser jag mig igen.
Tar djupa andetag,
 och tänker på mitt mantra,
Förankrar det i själen.
Tillsammans med glittret från människorna,
som älskar mig även med sanningarna.
Det blir bra igen.
Det blir det alltid.

För att se flera glittrande utmaningar 
så klickar ni här

Till er, oändligt mycket mjukhet.
Kram Hannis


20 kommentarer:

Flower of Fame sa...

Så vackert skrivet. Det fina ska jag bära med mig ochförvalta till min dotter som behöver det innerligt mycket just nu. Jag ska strö glitter över henne så kanske hon snart mår bättre i sitt hjärta. Ha en mjuk fin dag Kram Pernilla

Marika sa...

Å jag ryser så vackert du skriver. Jag vill också strö glitter till mina kära. Sat nNam❤️

Min Lilla Kokvrå sa...

Verkligen! Vi borde strö mer glitter omkring oss!
Tack för dina fina ord som påminner om att vara rädd om de käraste vi har som alltid finns där när de behövs.
Kram Birgitta

Maria - Snickaregården sa...

Världen behöver mer glitter. Du strör glitter över min morgon.
Tack fina och ta hand om dig.
Kram Maria

Maria - Snickaregården sa...

Världen behöver mer glitter. Du strör glitter över min morgon.
Tack fina och ta hand om dig.
Kram Maria

Anna sa...

Vackra, glittrande ord. Vilken tur att du har vänner som sprider glitter❤️!

Helén i Vilrummet sa...

Å du fina fina människa. Jag hoppas att allt blir så bra som det bara kan och att glittret fortsätter falla över dig.
Varma kramar Helén

Therese sa...

For en fantastisk tolkning av oppgaven og ett nydelig bilde, det må få bli ett bilde på en vegg! I går da jeg gikk i skogen hang det regndråper på hver eneste gren, de glitret som diamanter, eller tårer, og det fikk meg til å tenke på deg. DU glitrer ofte i min hverdag og jeg er takknemlig for at du holder ut - det blir bedre, min kjære venn!

annika sa...

Åh Hannis, det kunde vara jag som skrivit det hör. Just nör du vänder och säger varför inte just jag? Där är jag nu i min egna process. Glitterkramar till dig för att du skriver så vackert ✨

Mamma C sa...

Vilken fin och vacker tolkning av glitter. Mer glitter till alla. Ha en fin fredag.
Kram mamma c

Pia sa...

Jag blåser en djup pust av stjärnstoff över dig. Fina fina du, all din värme du sprider med dina ord och bilder. Den mjukhet som omger allt du skapar gör världen vackrare. Du berör mig djupt in i hjärtat med dina ord och ger mig hopp.
Sänder dig en varm kram
Pia

Birgitta sa...

TACK för dina "glittrande" vackra ord ,,,,,
Själv inne i en tuff period ,,, Glitter ja massor av glitter behövs just nu,det är vi värda.
Brukar tänka att det som är svårt "Stärker" och man växer så otroligt i slutändan ,,, men det gör så ont just där & då ,,,
Mjuk helg du underbara människa
Kramar om/ Sat Nam

Katarina sa...

Tänk så väl du lyckats fånga den där känslan av glittret som vi har inom oss. Fångat den i både bild och text.

Anonym sa...

Jag kommer alltid älska dig för allt du är, precis som du är. Inte trots något utan alltid just för att du är du. Kom ihåg det! Och en annan sak, fan va du skulle bli uttråkad av att va nån annan :-D Ses sen.

/Din syster

Villa Freja sa...

Å så fint du skriver. Kram.

Njut Av Livets Goda Ting sa...

Blir alldeles tagen av ditt inlägg.
Vackert och jag blir tagen på något sätt...
Vad är det som har hänt...?
Va räss om dig
Stor kram
Jessica

HWIT BLOGG sa...

Du sätter vackra ord på allt...i medgång och motgång...
Sänder dig en varm kram,
Titti

Kia sa...

Du skriver så bra, så härligt att läsa dina texter.
Förmedlar en sådan känsla som berör.

Önskar dig en toppen helg!
Kram Kia

LissenTo sa...

Berörande fint, ord som griper tag i mej.
Skönt att du har så många fina att luta dej emot

Kram

choicesbyannie sa...

Men du fantastiska människa. Vilka ord, de berör verkligen.
Speciellt det där "varför inte jag?" Det där ska jag tänka på när självömkan griper tag i mig. Varför inte jag?
Tack för den fantastiska insikten
Kram
Annie