Den där julen...

Jag pratar med en vän som inte är någon julmänniska.
Det är väl kanske inte jag heller.
Även om jag vill ha lite jul.
Men jag tycker att det är kul att se andra gå loss i julen.
Eftersom att dom tycker om det.
För att jag tror på det där med att göra det man tycker om.

Min vän vill inte ha jul alls.
Men eftersom att hon har barn som vill ha jul,
så firar hon den.
Jag själv har ingen julkänsla just nu.
Tycker att det känns som höst.
Jobbar ganska mycket fortfarande.
Vilket gör att tiden till pyssel och stämning prioriteras bort.
För tillfället.

Det är märkligt hur känslig just den helgen är.
Att det är som att det måste vara en högtid som alla älskar.
Fast många inte gör det.
Och att den väcker lite dåligt samvete.
För att man inte är någon julmänniska.
Eller det är väl vi som väcker det dåliga samvetet hos oss själv.
För själva helgen den är ju där.
Varje år.
Fri att göra till vad man vill.

Det är inte riktigt rumsrent, säger hon,
att säga att man inte vill ha jul.
- Skit i det, svarar jag. Gör det till vad du vill.
Det är faktiskt okej att göra det till just det,
vad man vill.

Jag gör så nu,
 för tillfället låter jag bara bli.
Att fundera på varför jag inte känner den där julstämningen.
På när jag ska ta fram det där sista pyntet.
Lyssna på julmusik och baka pepparkakor,
Istället dricker jag kaffe.
Och njuter lite av andras glädje.
Det är gott nog för tillfället.

Hur känner ni inför julen, stämningen och förväntningarna?
Har ni allt på plats eller tar det som det kommer?

Kram Hannis

















13 kommentarer:

Flower of Fame sa...

Klart man ska göra som man själv vill. Fast jag gillar just allt pyssel runt jul. Dock inte julklappsstressen. Men i år har vi minskat klapparna mycket så det är ingen stress längre. Så skönt. Ha en fin dag Kram Pernilla

HönaPöna sa...

jag är en riktig julmänniska... här är allt på plats, vi glöggar, umgås och har adventskalender med aktiviteter med barnen. Jag tycker att det är en härlig tid, men förstår att inte alla känner så. Däremot gillar jag inte köphysterin och det där...
ha en fin dag, gör som du vill!

Hemma på Sjuan sa...

Jag är en julmänniska, myser nu den här tiden innan, sitter kvar sen barnen var små. Ändå är det ju självklart att gör som de vill. Kram

Melody and M.E sa...

Jag är egentligen en riktig julmänniska, älskar allt som har med julen att göra! Jag vill ha värsta granen, värsta julpyntade huset och tindrande barnaögon som sitter med näsan tryckt mot fönsterrutan
och väntar på att tomten ska komma gående med tänd lykta i mörkret!
Verkligheten blir ju sällan som man önskar sig och kanske är det besvikelser över att jularna inte blivit som man önskat sig, som gör att en del vill gå i idé första advent och inte komma ut igen förrän i januari.
Själv försöker jag stoppa mina besvikelser i en säck och göra det allra bästa av julen för de som
finns runt mig, men i år går faktiskt lite trögt!
För den som inte gillar julen, så brukar jag tipsa om att det faktiskt finns en massa
människor på vår jord som inte firar jul! Det är tillåtet att välja jul eller inte!
Kram M.E

annika sa...

Tänker att man gör som man vill. Själv tycker jag mycket om ljusen, stjärnorna och dofterna. En liten hyacint och ett ljus kan räcka för min del. Förr när barnen bodde hemma såg vi på julkalendern på tv och åt saffransbullar varje morgon i december. Man måste inte baka, man kan köpa. Man gör som man känner och vissa år har jag pysslat mer än andra. En måste inte alltid ha det likadant, livet förändras. Julstämning för mig den här veckan är att lyssna så mycket jag hinner på Musikhjälpen och dricka kaffe :) Det gör hjärtat varmt och glatt av alla människors önskan att hjälpas åt ❤️️

House and Garden by Bia sa...

Jag har alltid gillat julen...fram till för två år sedan, då vi slutade med traditionen att vara hos en del av släkten...både pappa och mamma blev sjuka, så då liksom räknades man inte med i gänget på samma sätt, eftersom mina föräldrar inte ville åka hit (fem mil härifrån)Vi är ju inte dom närmsta heller, vi har varit hos svägerskan och min bror dog 2000 så det kan man kanske förstå...nu har det blivit en annan generation kan man säga och det förstår man ju också ;))...vi ska fira en lugn jul med bara lilla familjen..kanske mamsen och pappsen kommer om dom orkar ;)...men vet du jag har nästan redan tröttnat på allt julstök innan den ens har börjat, haha...började nog att pynta för tidigt, hihi...och julmusiken hörs överallt i stan och den började redan i november...nä, en stilla jul utan några måsten är nog den bästa julen...inte mej emot ;))...här blir det en lugn och förhoppningsvis mysig helg ;))...tror t.o.m att vi får lite snö...yippii !!...ha en fin start på veckan!
Kramis bia

åse sa...

Hos mig finns inget på plats, medan hantverkarna sliter i vårt hus sitter jag uppkrupen i en soffa och tittar på braskaminen och dricker te , ingen julstress det blir jul i vilket fall som helst, med eller utan julpyssel. Kram Åse

choicesbyannie sa...

Här börjar allt sakta bli färdigt väntar hem ett skåp jag köpt på nätet imorgon vilket kommer resultera i en hel del ommöblering. Men då är det som det brukar vara jag kommer alltid på renoveringstankar mitt i julstressen som om vi inte har nog att göra. Fast jag är ganska lugn julen kommer vare sig jag är helt färdig eller ej;)
Fin kväll till dig
Kram Annie

Helena sa...

Klokt tänk! Jag gillar att julpyssla men vill i år ha stilla frid. Inga måsten. Bara försöka ta tillvara på det som är viktigt och känns adventskänslan. Saftglögg, tända ljus och pepparkakor är min melodi. Kram

Mamma C sa...

Jag kör min lilla julpysselhelg med barnbarnen det får räcka för mig. Tycker jag var mer pysslig och julig när barnen var små. Nu räcker det med granen och några tomtar.
<kram mamma C

Anna S sa...

Det är bra det där att bestämma själv. Hur man tänker runt julen, om man stressar över den eller tar det lugnt i sinnet, och om man känner sig tvungen att uppskatta allt med den. Just julen känns som en sån "helig ko" , att det blir provocerande för endel att höra att man längtar tills den är över.
Sen den där gamla önskan att allt ska vara tillrättalagt och förberett och att alla ska vara lyckligast av alla dagar på året judt den dagen, det gör det lite upplagt för konflikter tror jag.
Själv tycker jag om att pyssla med diverse projekt , hitta små passande presenter och fixa hemma. Men försöker för glatta livet att vara lite manana och tänka att det ordnar sig med olika saker. Förr om åren drogs jag med i julstressen och ruschen som affärerna har .
Men kan skippa det nu. Handlar lite utvalt över nätet för att det känns kul. Brukar också köpa nåt till mig själv som en klapp på axeln.
Julpynt som länge förföljde mig som ett inbillat måste struntar jag helt i detta året. . Jag har nog alltid, så länge jag fått bestämma själv struntar i "hur det borde vara/ se ut/ gå till. :-) och konventioner om "hur man kan göra". Så länge det gäller en själv och man inte skadar någon eller sig själv, utan bygger upp.

Jag tycker att du gör helt rätt i att hoppa över "måsten" inför jul och dåligt samvete. Kaffe och konst är goare.

Kramen till dig! Och fin start på veckan. :-)

Ida här och nu sa...

Jul är verkligen inte min grej. Har aldrig varit. Inte ens som barn tyckte jag om julen. Jag tyckte bara de var jobbigt. Få julklappar man inte ville ha, massa mat jag inte tyckte om och sitta och vara tyst och snäll med släktingar. Jag tog mina julklappar och öppnade i mitt rum. Sen firade jag inte förrän jag fick min son. Nu firar jag vartannat år. När han är hos mig. Annars pysslar vi lite innan och myser lite efter med klappar och mat vi tycker om. Försöker att inte göra så stor grej av de. Utan en mysig dag/stund. Men julen ger mig ångest. Så har de alltid varit.

Pia sa...

Julstress går definitivt bort. Det fanns en tid för länge sedan då jag stressade runt som ett torrt skinn, bakade pepparkakor och hus, vände upp och ned på hela huset, gjorde all mat och inläggning själv, tills jag en dag vaknade och undrade vad jag höll på med.
Sedan dess är stress bannlyst, känner vi för det bakar vi pepparkakor, men det är sällan, man kan ju köpa färdiga. Däremot tycker krigaren om att dekorera de köpta med kristyr så det gör vi istället.
Storstädar gör jag hellre till våren och hälsar den välkommen. Pyntar gör vi efter humör och lust, klappar har vi minimerat, vi är ju tillsammans, flocken är viktigare.
Oj vilket spinn du fick mig i där.
I mitt nästa inlägg, troligtvis imorgon. Kommer ett ord jag fått från dig som jag bara älskar <3
Önskar dig en fin dag!
Kramen
Pia