När en lampa får styra

Den där lampan som jag är kär i.
Snäckorna som påminner om ljus och vatten.
Den gör att jag inte kan möblera om i köket.
För att då hänger den inte över bordet längre.
Ett av dom där behagliga lyxproblemen,
 konstaterar jag belåtet.


Så sommarhatten mitt i allt.
Ännu en sån där sak som påminner om ljus.
Och den passar till snäckorna.
För den kräver ju sina tillhörigheter den lampan.

Det är lite märkligt det där med inredning.
Hur en sak kan styra ett helt rum.
Som en lampa av snäckor i ett kök.

Ibland är det skönt att vila huvudet,
med enkla tankar.
Som vad som ska vara framme och vad som ska bort.
Att det krävs ljus nu när mörkret smyger sig på.
Att det behöver vara mjukt, operfekt och tillåtande.
Inte bara i hemmet förstås,
utan också i livet, så mycket det bara går.
Ungefär så går mina tankar en vanlig tisdag.

Vad tänker du på?
Kram Hannis


7 kommentarer:

Anna S sa...

Jättevacker lampa..! Förstår att du är förtjust i den. Köket verkar vara en bra plats för den.
Att flytta bland saker och skapa en omgivning i hemmet som man trivs i just då är verkliegen viktigt. Det har blivit mer och mer viktigt för mig sen jag började utforska min stil. Vad jag känner mig trygg i, och lite mer fri. Just för att jag får välja själv och forna i alla fall den biten av det liv jag har nu.
"Lyxproblem" är underbara på så sätt att man uppskattar dem just för att andra, inte lyxiga problem varit närvarande tänker jag.

Idag tänker jag på hur jag kan ta hand om mig psykiskt så att jag mår bättre. Att vara tillåtande och inte kräva nån "perfekthet" av varken mig själv eller andra. Att se vad som händer idag.
Plus lite planer i bakhuvudet på några projekt. Hittade en bordslampa i guld (själva foten) med bulligt utseende igår i återvinningen. Färgen är lite mässingstonad, men jag har långtgående planer på att den ska bli sprayad vit, eller silverfärgad. Med en glödlampa modell större kan det bli fint tror jag. :-)

Fin dag önskar jag dig! Kramen!

HönaPöna sa...

jamen, sådär kan det ju bli... en sak styr allt annat. Och det är ju helt okej.
Idag tänker jag på att jag är inne på min fjärde vecka med förkylning, och att jag är rätt trött på det. Så det blir nog en stilla eftermiddag ändå. Fint det!

House and Garden by Bia sa...

Fin snäcklampa...vet du, jag har en liknande till försäljning i min loppis..köpte min i Turkiet men har ingen stans att ha den, så jag har den till försäljning i stället ;)...jag har många tankar i huvudet just nu, hihi...bla. att vi snart åker till Stockholm och ser på Alcazar nästa helg...och att jag längtar till att få fixa inför julen...det kliar liksom i fingrarna nu, hehe...köpte en liten vit gran på Rusta idag och en ljusslinga som vi ska ha på bron ;)...men snart är vi där ;))
Kram på dej !

Melody and M.E sa...

Jag hade en lång utläggning förra veckan hur idiotiskt det är med TVn som styr hela
möbleringen i ett av våra rum. Hur jag än försökte så gick det inte att få till något
bra möblering om TVn ska vara kvar och det känns lite drastiskt att kasta ut den.
Just nu funderar jag på hur jag ska få denna vinter att kännas som en ljus årstid
i mitt liv, utan att jag tömmer en lampaffär!
kram M.E

Mamma C sa...

Jag har ingen snäckskalslampa utan en snäckskalsampel hemma i badrummet. Men den vill jag inte göra mig av med. Den hänger bra där den hänger.
Kram Mamma C

Bakom dörr nr. 11 sa...

Riktigt fin :)
Kram Pia

Helena sa...

Så fin snäcklampa. Vad jag tänker på? Att du är fantastisk på att skriva intressanta inlägg. Det där skrivandet du har... vilken gåva! Kramen till dig.