Människokärleken...

Jag tittade inte på tv igår.
Och inte lyssnade jag på radio heller.
Alltså vaknade jag till det svarta idag.

Har läst och läst.
Aftonbladet, BBC, New York Times, för att se vad världen skriver.
Det är svårt att förstå.
Det sker runt hela världen, hela tiden.
Året om...
I Terror, krig och tortyr.

Så många människors liv som förändras på några sekunder.
Oåterkalleligt.
Liv som aldrig kommer igen.

Vad är det man vill uppnå med att döda andra människor?
Det som händer är att det föder ännu mera avsky,
hat, skräck, sorg, förtvivlan, mörker.
Och tankar på hämnd...

Jag tänker banala tankar.
Enkla.
För jag förstår det inte.
Även om jag läser analytikers texter,
såna som kan det här med terrorism.
Som kämpar mot det,
kartlägger det.

För mig funkar inte alla dom där analyserna.
Alltså att få svar av.
Det säger mig bara att det är fanatiska människor.
Som vill döda andra för att få makt.
Förtrycka för att få leda.
Förstår det inte i alla fall.
Vad som händer i en människa,
 när man vill döda andra människor.

Jag förstår människokärlek, medmänsklighet och empati.
Tänker att jag håller fast vid det.
Att det kommer att vinna, segra.
Det måste bli så.
Måste tänka så.

Så jag tänker använda den här dagen till att tända ljus.
För dom vars liv förändrades på några sekunder.
För deras anhöriga.
För alla andra i världen,
vars liv förändras hela tiden.
Och tänka på människokärleken.

Det hjälper inte.
Det förändrar inget.
Kanske är det banalt, naivt och dumt.
I någons ögon.
Men det är mjuka tankar.
Ljusa tankar.
På människokärleken.

Till er, mjukhet.
Kram Hannis





11 kommentarer:

Marika sa...

Nej, det är inte naivt. Jag tänker precis som du. Just idag. Kramar

HönaPöna sa...

idag är en tom dag... allt annat av bekymmer och sånt som man oroar sej för blir så smått.
Så jag håller med dej, vi måste tro på människorna, på empati, kärlek och omsorg. Och vi måste tro att inte mörkret kan vinna.
Kram till dej!

MariaM sa...

<3 Fina Du, exakt så, det börjar alltid på individnivå, att veta vad man själv tycker och känner. Kram till dig.

Melody and M.E sa...

Har man som jag, nyhetsnotiser som kommer upp i mobilen så ramlar det in hemska saker hela tiden och allt går inte att ta till sig, men när notiserna kom igår kväll kunde jag inte bara nonchalera dem. Det blev en natt med livesändningar, sorg och besvikelse över att ondskan än en gång slagit till!
Det är hög tid för att varje enskild individ på jorden tar sitt ansvar och väljer bort det onda och viger sitt liv åt det goda.
Kram M.E

Hemma på Sjuan sa...

Så mycket tänkvärt. Försöker lugna mig idag och tro att det fina människan vinner i slutändan men skräms av allt det onda som existerar nu... Kram

Anna S sa...

Hej Hannis, jag vaknade också av de hemska nyheterna idag. Det går inte att förstå hur förövarna tänker tror jag, så jag ömmar också tankar på att försöka förstå, och tänder ljus. Jag vet mycket om grymhet pga personliga erfarenheter. Som jag såklart hellre hade varit utan. Men jag tror fortfarande på godhet tolerans ,på människan och att man ska kunna vara fri från alla sorts flrtryck och våld. Det har varit min tanke hela tiden från så länge jag kan minnas.

Jag är hemma från sjukhuset nu. Det var skönt men ovant att komma hem till min vrå. Skönt att inte behöva hjälp att hämta kaffe, gå upp osv. De var lite tveksamma på on jag var frisk nog att lämna hospitalet. Jag är fortfarande svag och stannar inne.
Men eftersom en undersökning jag ska görs inte gick att göra denna veckan ändå, och eftersom mina blodvärden gått upp så gick jag skrivas ut.
Det var måånga blodprov i armarna död tog på mej. Som jag avskyr för att det triggar gamla minnen av tortyr. Ofta väckte de mig kl 05 i ottan för att försöka hitta ett kärl att sticka i.

Hade min syster och hennes små barn på besök här på förmiddagen. Full rulle, och jag är trött nu.
Försöker att ta hand om mig och inte stressa. För det kan visst utlösa en till blodbristattsck.
Jag är inte färdigbehsnflad och de vet inte vad som blödde i mig. Har inte fått så bra info men har googlat lite och såg att blodbrist kan bero på tex leversjukdom eller tumör/cysta. Jag hoppas allt går bra.

Stor kram och ljus! Ta hand om dej!

Kolonilotta sa...

Vi måste tro att godhet och kärlek vinner i slutänden.
Och då menar jag kärleken till alla människor och inte bara utvalda delar som det är nu!
Kram och en massa kärlek! ❤

Pia sa...

Det goda segrar över det onda, det vill jag ändå tro. Att vi, varje individ väljer kärleken, att vandra på Moder Jords mage med mjuka kärleksfulla steg. Jag har också valt att tänka enkelt idag, inte vänt bort ansiktet, men valt att ta in det jag orkar.
Varma kramar <3
Pia

Helena sa...

Det känns så ofattbart. Först i Beirut på torsdagen och i Paris på fredagen. Jag hoppas innerligt och vill tro att kärlek och medmänsklighet är det som vinner. Kram

Flower of Fame sa...

Nä man förstår inte vad som har hänt. Håller med dig att vi måste tänka mjuka positiva kärleksfulla tankar. Så kanske något kan bli gott. Ha en fin kväll Kram Pernilla

annika sa...

Tänker precis dom du. Kärleken räddar oss. Och ljuset