Hållbar livsstil, Julen och pyssel

Utmaningen hållbar livsstil är det idag.
Från mig med tema pyssel och stressfrihet.

Att köpa nytt pynt till varje storhelg är inte min grej.
Dels på grund av att jag anser att köphetsen till storhelger,
är alldeles för galen och stressande i sig.
Men mest för att jag inte vill att helgerna,
ska vara kopplade till just stress.

Julen är något många längtar till.
Men ändå så hör jag det varje år.
Prestationen, allt som ska hinnas.
Tröttheten och hur många istället längtar till juldagen.
Då det är dags för vila.
Vi missar liksom stämningen.
För att det finns så många krav.
Så är det inte för alla,
men för ganska många.

Med handen på hjärtat.
Det jag minns från min barndoms jular är inte julklapparna,
inte maten, inte det städade hemmet.
Jag minns stämningen.
När man kom in i köket och det glittrade i fönstret.
Men främst av någon anledning,
minns jag när mamma hängde upp apelsinerna...
Ni vet dom där med nejlikor i.
Jag älskade det! 
Och jag älskade att få vara med och göra det.
En stund vid köksbordet.
Pilla med dom där nejlikorna.
Tillsammans med mamma.

Jag har bestämt mig för att julen inte får vara kopplad till stress.
Den ska vara kopplat till stämningen, lugnet.
Som just nu, apelsinpyssel.


Apelsiner som ska ligga på ett fat.
Tillsammans med några ljus.
Och lite kanelstänger.
För stämningen, men också lugnet som pysslandet medför.
Tänker att dom som ska sova här i jul,
kommer att njuta av dom, inte mina rena golv.

Hur gör man då om man vill prova:
Det ska vara små apelsiner med tunt skal.
Skär ungefär 1½ cm djupa skåror i dom.
Jag har gjort 10-12 skåror i mina.
Pressa ur saften (gott att dricka förstås)
Försök att pilla ut en del av fruktköttet.

Sen in i ugn,
lägg dom på galler med en plåt under.
Låt stå på 100 grader.
Det tar lite tid.
När du ser att dom börjar torka kan du höja värmen,
men håll koll då för dom får färg snabbt.
(att ha ugnen på en stund kanske inte är hållbar livsstil,
men doften det medför är njutning,
och det är hållbar livsstil)

Dom som är delade,
skär mitt i tu.
Pressa ur saften,
vänd in och ut och ta bort allt fruktkött.
Vänd tillbaka,
sen in i ugn.
Dom går snabbare att toka.

Och du helt enkelt inte orkar vänta.
tryck i nejlikor i apelsiner.
Häng upp i ett fönster eller lägg på ett vackert fat.

Det viktigaste är att du njuter.
Av det du tycker är jul för dig.
Utan stress och press.
Unna dig en stunds pyssel.

Hur gör du för att inte stressa inför julen?
Vad tycker du om och längtar efter?

För att se flera bidrag så klickar ni här
Fin söndag till er.
Kram Hannis

Ps. Anna,S,
Förstår att det blev tungt att ligga där...
Skönt att du är hemma.
Det betyder mycket att få vara trygg när
man inte mår bra.
Men jag hoppas verkligen att det här inte släpps nu.
Så att dom följer upp det.
Jag fortsätter att hålla tummarna för dig!
Vila och var rädd om dig på alla sätt.
Kramen



10 kommentarer:

Helena sa...

Vilket fint bidrag! Ja, det här med stress vid jul... Här försöker vi tänka att vara tillsammans är viktigast. Under 17 års tid har vi haft knytkalas hos mig. Äldre avlägsna ensamma släktingar tillsammans med både min familj och livskärlekens familj har alla varit tillsammans. Nu är det många som inte finns i liv längre, men vi fortsätter att lägga fokus på att umgås.
Tack för tipset om apelsinerna. Det ska jag absolut pröva. Och tack för att du är med och bidrar i utmaningen med dina fina inlägg. Kram till dig.

Eva Trillian sa...

Åh, ja! Det är den där stämningen :) Myset tillsammans - doften av apelsiner med nejlikor och de levande ljusen.
Ska prova att göra de fina apelsinerna du tipsar om!

tinajo sa...

Jag vägrar stressa, livet ska innehålla så lite stress som möjligt. Har startat tidigt med julklappar och planering och har inte så mycket kvar att sy ihop nu tycker jag. :-)

Ruth | HungryHeart.se sa...

Så fina apelsiner! Kan tänka mig att de håller klart längre än nejlikeapelsiner också, för de har ju en tendens att börja mögla rätt snabbt. Och jag håller med om att doften av apelsiner verkligen är jul!

HönaPöna sa...

Jamen precis... vad stressar vi över?!
Jag älskar verkligen advent, mer än julen egentligen, och drar gärna igång tusen pynt och pyssel. Men jag försöker hela tiden njuta av det, ta in stämningen, bara sitta ner en stund. Annars är det ju inget att ha liksom.'Fint med apelsinerna, kan tänka mej att det luktar väldigt gott hos dej nu!

Mamma C sa...

Det blir ju jul ändå, och jag har slutat med att stressa. Det var nog mera förr när barnen var små. Nu gör jag julpyssel med barnbarnen och njuter. Tack för tipset med apelsinerna.
Kram Mamma C

Flower of Fame sa...

Tyvärr är jag nog den som stressar lite för mycket. Jag älskar julen och vill hinna göra så mycket.men ska försöka att bara göra det roliga i år.och även försöka njuta. Ha en fin kväll Kram Pernilla

Mias Mix sa...

Jag gör hur mycket som helst till julen, men jag stressar inte. Redan nu ligger köttbullarna i frysen och några julklappar är inköpta och rimmade till. Jag förbereder allt i god tid. Älskar också den där härliga julstämningen. Därför julpyntar jag mer eller mindre hela huset till första advent så jag kan njuta hela december.

Maria at inredningsvis sa...

Min mamma stressade alltid IHJÄL sig innnan jul och sen sov hon hela julen :( Jag har lärt mig att ta julen mer relax hela världen går inte under om inte rätt julkudde är på rätt plats. VI har så mycket jäkla stress annars i samhället så varför låta även julen bli det...löjligt.


Ha en fin ny vecka !

LOVE Maria

Kia sa...

Stress är inte min grej! : )
Julen vill jag ha i lugn och ro. Vägrar flänga runt som många gör. Morgon hos någon, lunch hos en annan och middag hos en tredje. Eller att juldagen, annandagen är bokade. Nä, julafton firas på ett ställe. Kan vara på olika från jul till jul men ett ställe åt gången. Sen så vill jag inte ha någon varannan års jul. Ena året hos dom och andra hos dom andra. Vi vill kunna känna oss flexibla och fira där vi känner själva. Vill vi vara i Dalarna eller Finland eller hemma så vill vi. Sen är de andra välkomna att komma efter om de vill.
Som i år kommer vi vara i Finland helt själva och det blir nog bra det med!

Sen så brukar jag börja i tid med julklapparna och inte köper jag nytt pynt varje år utan det vi har duger bra!
Kram