Hållbar livsstil, Återbruk

Dags för utmaningen hållbar livsstil.
Den här gången, återbruk.

När jag rensade min garderob så hittade jag tights jag inte använde.
Så jag vände och vred.
Behålla eller ge bort?Återbruka på något sätt?
Det fick bli återbruk.

Till Myran syddes nya tights.
Lite slit och slängbrallor.
Såna som man kan leka i och fara runt som en virvelvind.

 Lite kantband som fanns hemma syddes fast.
 En modell med lite häng för blöjrumpan,
och bekvämligheten förstås.
 Så hittade jag ett par leopardmönstrade tights längst in i garderoben,
 som också fick bli brallor till Myran.
Enkla att sy.
Använde helt enkelt tightsens grundmodell för grenen,
och kritade sen upp efter mått jag hittade på nätet.
Klippte så att jag bara behövde sy dom yttre sömmarna,
och förstås resår i midjan.

Nästa projekt blir att sy om en blus från Myrans mamma,
till en kjol åt Myran.
Blir lite mera utmaning att träna på.

För att se flera bidrag om hållbar livsstil,
klickar ni här

Så, söndag, en fin sån till er.
Kram Hannis

Ps. Anna,S,
Oj, som jag känner igen det där med rädsla för "sinnessjukdom"!
För mig handlade det också om att jag trampade runt,
 och förde en kamp i tystnad.
Övertygad om att jag skulle bli stämplad, lämnad och värdelös.
Förtroendet för vården var minimal...
Så finns det förstås en stigmatisering runt det.
Att det är kopplat till utanförskap och mindre värde.
Man är inte lika bra som mallen vi målar upp,
av vad en bra människa är.
Ändå kan vem som helst drabbas av psykisk ohälsa.
Det är en oerhörd styrka,
 när man börjar närma sig acceptansen.
"Jag är den jag är, och det räcker för mig"

Gott att läsa att det funkar med lite musik och tidningar.
Det är det lilla man får hålla fast vid ibland.
Speciellt när det blir tungt.
Jag fortsätter att hålla tummarna för att det vänder!!
Kram till dig.





12 kommentarer:

Flower of Fame sa...

Underbara byxor det blev. Fint återbruk. Ha en fin dag Kram Pernilla

Helena sa...

Ett fint sätt att återbruka när det blir något nytt och användbart. Tack för att du är med och inspirerar! Kramen till dig.

House and Garden by Bia sa...

Såå himla bra med återanvändning....det gillar jag ;)...tummen
upp för dej ;))
Ha en fin söndag min vän !!
Kram

Villa Freja sa...

Så kul med skaparprojekt. Att sy är så roligt ... ändå gör jag det så sällan. Bättring på den punkten, speciellt om jag nu ska läsa till slöjdlärare vilket jag hoppas på. Kram.

Mamma C sa...

Superfina brallor och toppen med återbruk.
Kram Mamma C

HönaPöna sa...

perfekt återbruk... mina barn har haft många kläder sydda av gamla avlagda plagg eller påslakan.
Gamla jeans, som har blivit mjuka och tvättade hundra gånger är perfekt att göra plagg till de små av.
Ha en finfin kväll!

Kia sa...

Vad roligt att du syr till Myran!
Jag beställde mönster förut från en tygkatalog som nu har flugit bort från mitt minne.
Så frustrerande! Ser ju namnet framför mig men utom räckhåll......där var det. Stoff & Stil.
Där finns lite kul.

Ha en toppen vecka!
Kram Kia

No34 sa...

Perfekt med återbruk, på alla sätt och vis, och fantastiskt söt blev Myran i plaggen!
Söndagskram från Kate

Kolonilotta sa...

Jag blir så glad när jag ser människor som är så duktiga på återbruk av både saker och kläder.
Vi köper och slänger alldeles för mycket i vårt samhälle.
Hoppas du får en fantastisk Måndag rara du!
Kram

Kolonilotta sa...

Och Myran är ju bara för söt! ❤

Erikas Taktila stunder sa...

Roligt att kunna återanvända kläder och fint blev det . Ha en fin dag !
Kram Erika

Ruth | HungryHeart.se sa...

Så fina de blev! Roligt sätt att återbruka. Och myran är ju bara såååå söt! =)