Det taggiga i livet

När jag plockar nypon till adventspysslet,
går tankarna till det där taggiga i livet.

Det taggiga i sinnet.
När jag ställs inför en del smärtsamhet.
Istället för att gråta, blir jag först arg.
Ett slags skydd en stund.
Innan det är dags att låta det arga bli tårar.

Som när jag står där bland nyponen,
när livet känns som att det borde få räcka till för alla,
att få levas på livets villkor.
Att människor mitt i livet ska inte dö,
oavsett varför.
Då kan det arga få bli tårar, 
och det mjuka får komma tillbaka.

Men trots dom där taggarna som dyker upp,
så finns alltid ljuset där också.
I enkelheten.
Som att skratta med vänner.

Det gjorde jag i fredags.
När jag frustade,
- Jag får ju konspirationstankar!
I min Soulies varma kök.
Vi skrattar högt åt det svåra.
Möter det med humor.
Jag älskar det.
Våra orädda samtal,
rakt på sak om det svarta i livet.

- Men känns det okej nu då,
undrar hon med en slev i ena handen.
Samtidigt som hon viftar bort ångan från spisen.
Och ja, det gör det.
Jag har inte gråtit färdigt.
Har inte sörjt klart förstås.
Jag har förlorat en vän.
Som var viktig för mig.
Men det känns okej.

Idag ska jag hålla tal.
På min väns begravning.
En sak jag helst skulle vilja slippa.
För jag vill ha honom levande.
Det är en av dom där taggarna i livet.
Som jag måste möta.

Jag har skrivit om talet flera gånger.
Men efter att ha läst upp det för hon med det varma köket,
bestämde jag mig för att det var klart.
Det är som familjen önskade.
Och så som jag kände honom.

Så idag tar vi avsked.
Det kommer att bli en ljus stund.
En tagg i livet men ändå en ljus stund.

Till er, mjukhet.
Kram Hannis

Ps. Anna.S, det är bra att du inte äventyrar något.
Du är viktig så var rädd om dig!
Men det är skönt att du blivit lite bättre.
Att kreativiteten är tillbaka är ett bra tecken.

Härligt att du träffat dina syskon också.
Man behöver det.
Speciellt när man inte mår hundra.

Prova att pyssla med metall!
Man gör av med mycket tankar när man 
bankar fram ett smycke=))
Ganska lätt också.

Stor kram från mig






17 kommentarer:

Anonym sa...

Tänker på Dig 💛
Varm kram

Louise

Flower of Fame sa...

Mycket värme och mjukhet till dig idag. Kram Pernilla

Hemma på Sjuan sa...

Åh tänker på dig denna jobbiga dag! Hoppas det ändå blir ett fint avsked. Stor kram

Marika sa...

Värme och ljus till dig! Kram

Ulrika sa...

Så fint beskrivet. Hoppas du hittar en styrka i det svåra idag.

Pia sa...

Fina fina du <3 Skickar massor med kramar till dig. Sådana dagar är det svårt att se ljuset, men du är en av dem som jag vet klarar det.
Att låta tårarna skölja över själen och låta den läka, det är det bästa. Har man sedan någon man kan skratta tillsammans med och som man kan vara rak med, ja då läker allt mycket fortare.
Var rädd om dig <3
Kramen
Pia

Helena sa...

Många varma tankar till dig denna dag! Kram

finurliga fröken sa...

Jag hoppas att de gick bra för dig idag. Även om jag förstår att de var väldigt tufft. Kram

House and Garden by Bia sa...

Jag förlorade en väninna den 25 oktober...i cancer...lite svårt att ta in, men det går ändå...idag fick vi ett tackkort för vänligt deltagande...livet måste gå vidare...så är det...gud så duktigt av dej att hålla ett tal...skulle jag aldrig klara av. Hoppas det gick bra !
Ha det gott min vän !
Kram

Villa Freja sa...

Stor kram, tänker på dig.

Mamma C sa...

Hoppas det gick bra för dig idag och att det blev ett fint avsked.
Kram Mamma C

Anonym sa...

På formiddagen i dag gikk jeg i skogen og tenkte på deg og din venn, det var tåke, men noen steder skinte solene gjennom og ga ett fantastisk lys. På trærne var det bitte små perfekte dråper på hver en kvist og jeg tenkte at det kanskje var tårer for din venn, men så bestemte jeg at det var perler for ett levd liv og alle kampene det inneholdt. Jeg gråt litt, for han, for deg og for mine egne sorger. Samtidig så fant jeg en deilig ro og en visshet om at ting vil bli bra. Det vil det. Og like før jeg kom ut av skogen fant jeg hjertet på bakken, det er nok ett hint til oss begge to.

Håper du er vel gjennom dagen! Jeg har vært med deg i tanker og sinn.

Din venn, T

annika sa...

Värme, ljus och mjukhet till dig idag. Kramar

Choices by Annie sa...

En stor varm kram till dig och det är verkligen vackert det du gör, att du håller tal trots att det känns jobbigt.

kärlek till dig
Annie

Anki sa...

Det är så härligt att läsa om allt du skriver, så ärligt, så naket, så naturligt. Det behövs fler människor som du! Hoppas dagen kändes bra trots allt.
Kram Anki

LÁrt de Vivre sa...

Skickar en varm och stor kram. Ha en fin helg

Kram Kajsa

Fru Eriksson sa...

♡ ...
/Kramas