Dansa

Tack för era så mjuka ord.
Dom lägger sig som bomull i hjärtat.

Temat på Malins fotoutmaning är Dansa.

Jag hade absolut ingen lust först.
Med någon fotoutmaning.
Och jag hade absolut ingen lust att dansa,
eller att fånga någon annan dans.
Men så kom Addes familj hit.
För att fika och lämna saker efter honom.
Addes syster lägger sin hand på min,
säger att dom har en fråga:
- Vill du tala på hans begravning?
Mina känslor skriker nej, det blir för svårt.
Får ett tryck över bröstet.
Men jag säger ja ändå.

Så tänker jag att jag ska plocka fram den han var.
På riktigt.
Mitt i alla tankar om beroende och död.
Så jag sätter på tangomusik.
För han kunde dansa tango, det kan inte jag.
Men jag dansar ändå på mitt sätt.
Även om jag känner mig lite löjlig först.
I solen som lyser in.

 Jag börjar skratta.
Så mycket att det nästan slår över till gråt.
Alla dessa förvirrade känslor,
som virvlar fram tillsammans med en dans.
I solen som lyser in.

Det är befriande.
Att skratta så att man nästan gråter.
Skrattet behöver finnas även i ledsamheter.
Det lättar då,
det där trycket över bröstet.
Det lättar alltid, så småningom,
det svåra.
Om man bara ger det lite luft.
Som i en dans.
Med en hatt.

För att se flera bidrag så klickar ni här

Som ni ser på pälsbollen i bakgrunden är han van...
vid sin mattes ryck.
Han bryr sig föga, förutom blicken han har då.
Nu tar vi helg.
Jag ska umgås med min familj.
Hämta lite kärlek.

Jag hoppas att ni alla får en fina dagar.
Kram Hannis

Ps. Anna.S,
droger får aldrig bli en ursäkt för någons beteende.
Även om det kanske gör att det är lättare att förstå handlingen,
så får det aldrig bli själva ursäkten.
För trots beroende så har man ett ansvar.
Så att be någon glömma, eller att ha drogerna som en ursäkt,
det är inte okej.
Det är bara att förminska någons känslor.
Beroendet drabbar ju flera än den beroende.
Djupa sår som skapas...

Tack för att du alltid delar med dig!
Det är så viktigt.
Och jag blir glad.
För att du törs och vill.

Kram och fin helg!
Ps igen, hur är det med värken?


22 kommentarer:

Kolonilotta sa...

Fantastiskt inlägg som även gör mig glad idag när jag behöver det som mest! ❤
Tack

Flower of Fame sa...

Jag sitter och småler. Så superhäftiga dansbilder. Man ser hur du njuter av stunden trots din sorg. Härligt när du bjuder på dig själv. GA det mysigt med de dina Kram Pernilla

Annapannapuff sa...

Jag tror på dans som terapi, fortsätt dansa!

annika sa...

Glädje och tårar som blandas till en randig sorg, som det oftast ser ut. Vackert och dansa kan man, även om man inte gör exakt rätt på alla vis. Varm kram och tanka energi i helgen!

Birgitta sa...

Vilka underbara bilder ,,,
Du dansande med hatten ,,, sitter här & ler denna mörka morgon
Kommer bli bra detta & uppdraget äran att få säga några sista ord till din vän,kommer du att göra med känsla & kärlek ,,,
Fin & mjuk helg i kärlekenstecken
Kramar om/

Mamma C sa...

Härliga bilder med din dans. Ha en skön och härlig helg nu.
Kram Mamma C

Marika sa...

"Dansa när någon dör" det är inget fel i det alls. Förr festade man av ordentligt till den dödes minne. Och då menar jag med dans...inte den andra skiten. Kramar på dina fina bilder

HönaPöna sa...

fina du, jag ler!
Bästa fredagen till dej!

Katarina sa...

Ja, tillsammans gör vi skillnad. Hoppas att du också hittar människor att bjuda och bjudas på middag. Att du och din vän har gjort skillnad för varandra, det förstår man ju. Jag känner som du i det där att både skratt och gråt måste få plats i sorgen.

Helena sa...

Underbar tolkning!
Du - jag känner en glädje när jag läser att du ska tala. Det blir fint och äkta.
Rå om dig i helgen med all kärlek som finns i familjen. Kram

Njut Av Livets Goda Ting sa...

Jag blir glad och ler med precis hela kroppen :)
Vilket fantastiskt inlägg.
Du ser huur lycklig ut som helst :)

Kram kram
Jessica

Good Enough sa...

Underbart!!! ❤️

Villa Freja sa...

Ja, mitt i all ledsnad är det så viktigt att ändå kunna skratta. Kram.

Pia sa...

De kommer från samma källa, skrattet och tårarna <3 Underbara bilder och magiska ord. Att få släppa loss och dansa, när ingen ser är så läkande. Fine pälsbollen, han är trygg med sin matte.
Jag är helt övertygad om att du kan visa på människan som fanns bakom allt det där som är det enda många ser.
Hoppas du har en riktigt fin helg med din flock!
Kramen
Pia

Vitt hus med svarta knutar sa...

Finaste Hannis, så tråkigt att höra att du mist din vän. Det är så viktigt att minnas de fina stunderna och bejaka livet och glädjen.
Kram,
Regina

millandante sa...

Blir så berörd... du blandar livet så det känns <3

Stor varm kram du fantastiska fina kvinna!

Milla

Bakom dörr nr. 11 sa...

Jag ler av dina underbara bilder, fortsätt dansa,
det mår man bra av.
Önskar dig en fin dag.
Kram Pia

åse sa...

Jag ler med det gör också ont i mitt hjärta, din text berör. Önskar dig en fin kväll. Kram åse

HWIT BLOGG sa...

Läste precis ditt tidigare inlägg...så sorgligt...men som vanligt sätter du fina ord på precis allting, från glada stunder till dystra stunder! Har du börjat på din bok än??!! Du vet vad jag skrivit gång på gång...
Varmaste kramen till dig Hannis!
Titti

Kia sa...

Håller med hans bror, du ska inte vara tyst!
Du förmedlar ett budskap i det du skriver och du gör det bra.

Stor kram Kia

Fröken Foto sa...

Du är en sån häftig kvinna!

kram till dig.
Malin

choicesbyannie sa...

Vackra fantastiska du. Du har ett hjärta av guld, vet du det.
Ta hand om dig
Kram
Annie