Bakom

Tack för era fina ord!

Temat på Malins fotoutmaning är bakom.

Det finns en sång om svårigheten med att öppna en kokosnöt.
Det borde kanske ha sagt mig något.
Om jag tänkt efter.
Men nu ligger dom där.
Bakom ljusen på mitt köksbord.
I väntan på...

Jag har inte givit upp tanken på att få upp dom.
Har ni några tips, tar jag gärna emot sånt.
 Så länge får dom ligga där,
bakom ljusen.

För att se flera tolkningar klickar ni här

Fredag och jag ska ta hand om en förkylning.
Dyka ner bland täcken, böcker,
och dricka massor av varm choklad.

Fin helg till er.
Kram Hannis


15 kommentarer:

Flower of Fame sa...

Ja det är inte lätt att få upp en kokosnöt. Härligt bidrag på bakom. Krya på dig. Mjuk dag till dig. Kram Pernilla

Melody and M.E sa...

Jag har något svagt minne av att vi tog fram borrmaskinen när sonen
var liten och ville ha ut mjölken ur nöten! Lycka till och krya på dig!
Kram M.E

Hemma på Sjuan sa...

Ingen aning om hur man får upp dessa men de är fina att titta på :) Kram

HönaPöna sa...

Usch då, för förkylningar.. Krya på dej, och ja, hammare och stämjärn kanske!?!

Katarina sa...

Har ett minne av att vi sågade upp den, en sådan med smalt blad och halvcirkelformat handtag. Borr funkar men då får du sila mjölen sen för det blir en massa skräp i kokosnöten av allt borrande.

Villa Freja sa...

"Far jag kan inte få upp min kokosnöt ..." kommer jag osökt att tänka på ... brukar man inte använda såg? Kram.

Helena sa...

Kokosnöt - såg den skymta i ett tidigare inlägg. Stod där bakom. Jag tänker också såg. Bra att du tar hand om dig - kryper ner under täcket med varm choklad och pälsbollen i närheten. Kram till dig.

Anna S sa...

Hej! Ditt förra inlägg var mycket tankvärt. Det taggiga i livet och hur vänner, tårar och skratt kan göra det möjligt att gå igenom. Jag är ledsen art du förlorade din vän som dog alldeles för tidigt. :...(. Tänkte på dig dagen du skulle hålla tal och ta farväl. Hoppas att allt var vördigt och en fin begravning.

Kokosnötter är dekorativa. Går säkert att göra olika ting av skalet. Tänker ljuslykta och julgransprydnader i form av en kamel. Jag brukade alltid öppna de hårda bestarna genom att sätta en vass platt skruvmejsel mot skalet och banka utav bara sjutton med en stor hammare på skruvmejselskaftet. Bra att skydda underlaget med en oömtålig skärbräda . Även att göra hela avrättningen av nöten med en påse runt så att inte kokosmjölken hamnar överallt. Man kan hälla ut kokosmjölken lite i taget när man gjort hål i hårdingen.

Jag har också varit kanonförkyld. Hade frossa och migrän igår inatt men det försvann på 24 timmar.
Hoppas att du snart mår mycket bättre!

Idag har jag fått hjälp att tvätta vittvätt, hittat kläder soprummet och sen kom brorsan förbi med Burritos .
En bra dag

Kramen till dig!

Pia sa...

Fina mjuka bilder som alltid, du är makalös på att få fram den där känslan i dina bilder!
Haha, kokosnötter ;) Borrmaskin och såg är lämpliga redskap.
Önskar dig en fin helg!
Kramen
Pia

House and Garden by Bia sa...

Dottern gillar kokos nötter...och hon brukar ta en liten hammare och slå upp den, hehe...men det brukar funka ;))...gillar kokosmjölk (den genomskinliga )
Brukar köpa kokos vatten i tetra på Ica...den som inte är smaksatt...släcker törsten bra ;))...du får krya på dej nu...här fortsätter advents pyntningen i morgon ;)
Kramisar bia

HWIT BLOGG sa...

Krya på dig nu...
Kram,
Titti

choicesbyannie sa...

Usch krya på dig och hoppad förkylningen snart ger vika. Hur du får upp din kokosnöt har jag dock ingen aning om men det gpr tydligen inte ens med hammare och spik:)
Fantastisk dag önskar jag dig
Kram
Annie

annika sa...

Haha, kokosnötter har jag många minnen av. Det tuffaste är när jag som sjuåring fick frökens julklapp på julklappsbytet och den visade sig innehålla just en kokosnöt!! Den stora besvikelsen och så pappa som kämpade med verktyg för att öppna den. Galet :) Kram och ha en fin helg!

Kia sa...

Hammare och spik. Gör hål först och häll ur mjölken och sen är det bara att slå.
Kram

Fröken Foto sa...

En sån där rackare...haha, inte lätt att få upp :) men vacker på bild blev den när du är i farten!

kram kram Malin