Vänskap

Temat på Malins fotoutmaning är vänskap.

Min vän loppismadamen,
som skulle gå i pension.
Jag ringde henne och frågar om hon har några hattar i lager.
Hon hojtar:
- Ta med kaffe och kom hit skitunge!
Så jag gör det.
För säkerhets skull tar jag med mig amaretto också.

Hon river i kartonger.
Fram med hattar.
- Prova, säger hon.
Rättar till dom, säger snurra och hummar belåtet.
-Jävlar så snyggt!
Fem stycken blir mina.
Men det är inte själva hattarna som är den främsta orsaken,
till mitt besök.
Det är vänskapen.

Jag känner igen mig i henne,
hon känner igen sitt yngre jag i mig.
Det skiljer nästan trettio år mellan oss.
När vi pratar så märks det inte.

Hon vet hur det är att leva med det svarta.
Det inombords som ibland slukar en.
Med henne kan jag prata om det,
på ett osminkat sätt.
Vi kan skratta åt det.
Så vi kiknar.

Hon är orädd, visar sig som hon är.
Bryr sig inte om yta.
Tar pulsen på människor.
Ganska hårt.
Och passar det inte,
så passar det inte.
Det finns dom som upplever henne lite obehaglig.
För att hon är så ärlig.
I vad hon ser och vad hon tycker.

Jag gillar att hänga med henne,
då och då.
Sanningar, gapskratt och mörker.
Svordomar som egentligen är varma känslor.
Kaffedoften och dom rödmålade läpparna.
Hon är sin egen.
För mig unik och kärleksfull.

När jag går därifrån med mina hattar,
inlindad i doften av cigarill
 och spår av röda läppar på kinden efter hej då-pussen,
så bär jag inte bara på hattarna.
Utan jag bär också på en känsla av tacksamhet.
Över alla dessa människor som så otippat
kommer i min väg.
För att skapa vänskap.

För att se flera bidrag så klickar ni här

Till er, mjukhet.
Kram Hannis











16 kommentarer:

Kolonilotta sa...

Hon låter som en härlig och helt underbar människa helt i min smak!
Du verkar ha så många fantastiska människor i ditt liv och det gläder mig! ❤
Önskar dig en jätte fin helg!
Kramar
Susanne

Flower of Fame sa...

Så härlig vänskap. Du är fin som har med dig kaffe till henne. Ha en härlig fredag Kram Pernilla

choicesbyannie sa...

Er vänskap låter onekligen fantastisk. En vacker beskrivning.
Och du... Så roligt med hattar, blev lite sugen på en själv faktiskt ;)

Fin fin helg till dig
Kram
Annie

Suz sa...

Så härligt bidrag! Det finns vänskap för alla, men alla kan inte vara vänner. Vi hittar våra likheter eller olikheter i varandra och blir vänner just för den sakens skull eller så passerar vi varandra och är ämnade att bli någon annans vän. Livet har så många nyanser och en person som förut varit din vän glider iväg och känns avlägsen medan en annan människa dyker upp och blir viktig. Eller så har vi vänner som stannar där för livet, oavsett vad vi går igenom och vem vi blir genom åren. Vänskap är vackert oavsett längd eller intensitet.

Ha en fin helg, kanske i en av dina nya hattar:)
Kram
Suz

Birgitta sa...

Låter som en helt underbar vänskap & vilken härlig människa !!!
Njut dagen & helgen i detta vackra höstspel av färger.

Kramar om/

Marika sa...

Å så underbart beskrivet!!! Det är ju bara så det är. Vänskap som kommer till en när man behöver den. Kramar till dig fina människa

HönaPöna sa...

Fint med sådana vänskaper... Och fina hattar med, passar ju dej!

annika sa...

Så fint. Och den typen av människor är inte så vanliga, de ärliga, varma och som för en del uppfattas som hårda. Hattar och vänskap, det låter optimalt! Kram kram och ha en fin helg!

Katarina sa...

Härligt beskrivet och vilka härliga hattar du fick med dig.

Anna S sa...

En sån fin vänskap ni har, du och damen. Så trevligt att ses lite helt apropå, för att nån hör av sig och dricka kaffe med avec. :-) Det verkar vara så att loppisdanen sitter på en hel del skatter.

Jag missade att svara (har varit mycket trött och sovit de senaste dagarna), men så coolt att göra om bh:ar och sånt med. Varför inte liksom. Det är dessutom kreativt och går att göra något alldeles unikt. Smart att fråga de runt dig om spännen mm.

Igår träffade jag syrran över en sushi. Med hennes minsta som älskade den nya burkmaten som gick att värma på plats. Det var lugnt och tomt när vi kom dit, tills klockan blev tolv och alla fick lunch. Då blev stället fullsatt på nolltid.

Alltså, hattarna du fick av din vän, så kul! Ibland är det kul att ha mycket av just en sak, men i olika varianter.
Intrycket blir så starkt då.

Det kan vara lite skönt med människor som är lite "passar det inte så passar det inte" tycker jag. Då vet man var man har varandra.

Ja, mitt soprum är härligt, där man kan önska sig de mest udda saker och sen hitta dem där. Har ingen aning om hur det funkar, men det är nån som vill mig väl. Det lite lustiga men bra som hänt är att de runt mig som vill också kan slänga ut önskningar som sedan uppfylls. Jag bara tackar och tar emot, gillar läget.

Önskar dig en fin och mjuk höstdag ! Kramen!

Anna sa...

Det är äkta vänskap, det! Vilken härlig tolkning!

Mamma C sa...

Vilken fin vänskap. Men att vara rak och ärlig kan skrämma många.
Kram Mamma C

House and Garden by Bia sa...

Det är guld värt med vänner man gillar ;))...vänskap är ett fint ord...
Men visst är det konstigt att är man ärlig och rak...så blir man inte alltid omtyckt...jaa, världen är konstig....skulle vara hemskt om alla vore stöpt i samma form, eller hur?...
Önskar dej en toppenhelg!!
Kramisar bia

Helena sa...

Vänskap är viktig. Det berikar och ger energi. Det där att kunna se bortanför ytan är viktigt. Ha en fin helg Hannis. Kram

Njut Av Livets Goda Ting sa...

Vilket underbart inlägg...
Jösses det tar tag om mitt hjärta på ett underbart o behagligt sätt. Jag känner igen mig så mycket och den äldre damen påminner om min farmor... Jag blir alltid berörd av dina inlägg på ett eller annat sätt... Underbart...
Hoppas du har en fin kväll, dricker ett glas rött, har en av dina fina hattar på dig och njuter :)
Stor kram
Jessica

Fröken Foto sa...

Du är helt underbar när du beskriver! Man blir ju kär i henne bara genom din text! Vänskap! Fint!

kram kram Malin