Rätt eller fel

Jag köpte en kasse med pälsdelar på loppis.
Sen fick jag två pälsar plus delar från en päls,
av en kollega.
Som hon i sin tur hade ärvt från sim mormor.

Här kan man ju välja att gå i taket.
För päls är ett känsligt ämne.
Men jag tänker att allt går att återanvända.
Så även päls.

Och jag vet...
Det gör så att andra kanske tänker att det är snyggt.
Vilket gör att det kan gynna en industri som inte är trevlig,
om man köper ny päls.
En industri jag absolut inte står bakom.

Men jag tänker också att syntet inte är bra för miljön.
Att kasta saker som går att använda är inte heller bra för miljön.
Så vad ska man då göra?
Vad är rätt eller fel?


Det finns moraliska (eller kanske etiska är ett bättre ord) aspekter,
och det finns lagliga.
Dom lagliga kollar jag på CITES-lista.
När det gäller dom andra aspekterna...
Jag tror på återanvändning.
På att allt kan gå ett eller två varv till,
innan det kasseras.
Så även när det gäller päls.

Jag tror inte på att plåga djur för att vi ska vara "snygga"
eller kanske äckliga i en del människors ögon.
Dubbelmoral kanske eftersom att jag faktiskt gillar päls.
Till viss del kan jag kontrollera att djur inte plågas.
om jag som nu köpt gamla pälsbitar på loppis.
Men inte hela vägen.

Men återanvända kan jag.
Så det här ska bli lite blandat.
Precis som skinnet jag köpte på en annan loppis.
Vad som är rätt eller fel vet jag faktiskt inte.
Men jag blev ordentligt verbalt påpucklad
av en vän till mig,
Som med avsky stirrade på pälsen.

Vi enades om att man ändå gör som man vill.
Att man inte kan frånta människor det egna ansvaret.
Och att det på ett sätt är bra att det ändå används.
Istället för att kasta.
Om det nu redan finns.
Ja, ni förstår ju att det inte var ett lätt samtal.
Förvirrat och fullt av "för och emot".
Det är en känslig fråga.
Men det är också intressant.
Att ha dom där olika åsikterna.

Vad tycker ni?

Kram Hannis

Ps. Anna.S, skam den som ger sig passar bra till bhn!
Jag fortsätter att testa så får vi se vart det slutar.

Jag tror verkligen på det där med samhörighet,
när det gäller såren.
Att höra andra, eller läsa om andra.
Känna att man inte är ensam om dom där tankarna.
Sen tror jag på det inre barnet.
Det är mycket som sätter sig där.

Det är ju faktiskt dom vuxna som ska ge
grundtryggheten, säkerheten och kärleken.
Barnen har inte valt att bli till.
Det blir ilska som vuxen,
när man sviks tidigt och inte får hantera det.

Ofta tycker jag att det går hand i hand med tystnaden.
Att om vi är tysta och låtsas som ingenting,
så finns det inte.
Det väcker också ilska.
Det är en sån grej jag har idag,
människor som låtsas och blir tysta går jag igång på.
För att jag känner igen känslor från min historia.
Det får jag jobba hårt med=))

Hoppas att du har det bra!
Hur är det med din värk?
Stor kram!




17 kommentarer:

HönaPöna sa...

Jag tänker att återbruk på nåt sätt trumfar moral här eftersom pälsen redan finns. Men visst, helt lätt är det inte med sådana här frågor.
Spännande ändå att se vad det ska bli av det hela.
Önskar dej en fin dag!

Flower of Fame sa...

När det redan finns känner jag att det är ok att använda skinnbitarna. Bättre än att bara slänga. Ha en fin dag Kram Pernilla

Mamma C sa...

Tycker det är återbruk för dom finns ju redan.
Kram Mamma C

choicesbyannie sa...

Hade jag varit ett djur som plågats ihjäl för att bli tex en pälsjacka. Ja då sjutton hade jag velat vara en sjuhälsikes päls. Om sen modet ändrade riktining så hade då inte jag (pälsen) velat bli bortglömd och kasserad. Nej har jag dött en plågsam död så anser jag nog att den döden på något sätt måste få ett evigt liv.

Så min röst hamnar helt klart på återbruk men sen hade jag kanske skänkt en slant till WWF och deras arbete mot tjuvjakt bara för att lätta på samvetet lite ;)

En fin dag till dig och tack för att du tar upp ämnen som får mig att tänka efter.
Kram
Annie

Marika sa...

Det här måste jag verkligen ta spjärn emot för att bara kunde tänka ut ett svar...Jag är gammal pälsmotståndare, övertygad vegetarian och letar sedan ett tag efter bra alternativ till skinn.
Bra att du tar upp det och jag är med dig när du vill återanvända. Helt! Fast jag har svårt för det där med gamla pälsar också...om de inte sitter på ett levande djur förstås. Rävboan min farmor hade ärvt tror jag försvann i utstädningen av hennes hem sen hon dog. Fast jag tänker på den ibland. Kram

Therese sa...

Først av alt, så nydelige bilder!

Og de som kjenner deg vet jo hvilken sann dyrevenn du er så de burde vel skjønne at su har reflektert over bruken av pels. Gjenbruk er jo helt topp, for hva hjelper det dyrene om man bare kaster det?

Og du, jeg er så imponert over alt du klarer av pyssel! Pels og BH, hva blir det neste? ;-)

House and Garden by Bia sa...

Ja det var en klurig fråga ;)....jag älskar djur...men kan tycka att skinn är fint...och jag tycker ändå att varför ska man inte återanvända det som redan finns, och som ändå kanske bara ska kastas ?...och jag som har loppis är ju verkligen för återanvändning ;)...men jag måste säga att ibland går frågorna för långt det blir liksom lite för mycket snack om "sakerna"...tyckte du gjorde helt rätt ;)...
Kram bia

annika sa...

Jag tror på återbruk och att ta tillvara det som redan finns. Tycker Choicesbyannie säger det klockrent på något vis! Kram och hoppas din dag är fin.

Helén i Vilrummet sa...

Jag håller med dig! Vill absolut inte bidra till industrin, men när det liksom redan finns vore det skam att inte återanvända. Men jag skulle aldrig köpa nytt! Du kan säker göra något jättefint av bitarna.
Kram Helén

Min plats i solen sa...

Det är svåra frågor det där. Jag håller med Choices by Annie, hon säger det så bra. Just päls är kanske något som ofta får stå i skottgluggen för starka åsikter medan sådant som dun- och fjäderindustrin som förser oss med kuddar,täcke, jackor och påskfjädrar klarar sig undan lättare. Kanske för att gemene man har lättare att avstå från en päls än kudden och täcket. Jag vet inte. Tack för att du ständigt får oss att tänka till ett extra varv Hannis.

Ta hand om dig du fina.♥

Kram Lotta

Villa Freja sa...

Så länge det är återbruk finns där inga fel. Allt annat än återbruk i sammanhanget hade varit fel i stället. Kram.

L art de vivre sa...

Det är väl sunt att återanvända, päls eller inte. Nä jag ser inget fel i det!

Kram Kajsa

Anna S sa...

Det är intressant , jag har själv funderat på detta med päls, "okej eller inte". Jag känner som du där, att nät den redan finns, varför inte ta hand om den då? Ett verkligt kontroversiellt ämne som rör upp mycket och starka känslor hos människor jag mött.
Jag är också emot pälsfarmar och skulle aldrig köpa något i päls, nytt eller begagnat. Det känns fel att bära det. Jag har, i tonåren köpt en pälsjacka i fårskinn på second hand. Kunde inte bära den med stolthet just för att det var äkta päls. Samtidigt är jag inte helt vegetarian, så det kan vara lite dubbelmoral hos mig med. När jag har läst och sett hur många djur far illa i köttindustrin.
Att ta vara på sånt du fått , som päls tycker jag är helt OK. Återanvändning av sånt som annars skulle kastas.
Jag har en nära vän som gick helt i taket när jag skrev att jag hade på mig min fuskpälsjacka. Innan han fattade att det var just fuskpäls. Det med päls är verkligen en het potatis. Med all rätt. Men det är skillnad tänker jag på nyköpt och återanvänd päls, skinn osv.

Tack, ja verkligen viktigt att kunna vara öppen när det är möjligt. Så lätt det är att bli arg över tex människors tystnad, eller om de låtsas att något är vad det inte är.
Jag kan också bli upprörd över sånt. Att saker skyls över med en bortförklaring , eller om ämnet byts hastigt och olustigt, från vad som egentligen spelade roll. Människor som ändrar beteende och blir dryga eller ignorerat att man finns , om de tex fått veta något om min historia gör mig galen. För det känns som de dömer mig, att jag "är si eller så", konstig, farlig eller vad som. Jag är trött på att vissa glor ut mig. Trots att det beror på dem, rädsla, okunskap inför sånt de inte mött förut. Eller att deras linser hamnat lite snett just den dagen. Jag är glad när jag mötet människor som kan säja "hej" och inte ser mig som ett vandrande trauma.

Tack för att du bryr dig om och frågar! Det har trist nog varit eländigt med värken på sistone. Kan knappt gå , oftast. Har beställt läkartid som blir om några veckor framåt. Så de utreder vad som är fel och om något kan göras.
Jag känner mig lite moloken och hindrad när kroppen sätter P för mig att gå ut, på loppis eller så.
Försöker ändå utmana mig ibland och gå vissa sträckor. Det fungerar Iblsnd , Ibland, ibland inte då jag bryter ihop och reagerar med panikångest .

Hoppas allt är väl med dig, och med pälsbollsRolle!
Stor kram! :-)

Helena sa...

Jag säger återbruk! I annat fall har ju djuret i onödan blivit en päls. Fin kväll! Kramen till dig.

Kolonilotta sa...

Jag håller med Helena och många andra!
Eftersom "skadan" redan har skett så tycker jag inte att återbruk är fel.
Jag tycker själv att det är jätte snyggt med päls.
Men skulle aldrig köpa en ny av självklara skäl!
Hoppas det går bra med bh:n! :)
Kram.

Kia sa...

Inte lätt det där!
Jag är ingen pälsmänniska och skulle aldrig köpa en.
Återanvändning är ju jätte bra och eftersom du tar en gammal päls och återanvänder så är det väl bättre än att slänga den. Då var det hela förgäves, eller?
Går att vända och vrida på det dr en hel del. Finns alltid någon som är emot saker och ting. Huvudsak att man själv känner att det är rätt.

Ha en toppen dag!
Kram Kia

Pia sa...

Pälsen finns där och återbruk är bra, alltså är det kanon om du tar dig an den, då har det iaf inte varit förgäves att djuret dog. En känslig fråga precis som du skriver, man kan skriva spaltmeter om det, men det struntar jag i. Återbruk är bra, vi nöjer oss där :) Jag har ju förstått vilken djurvän du är så jag förstår att du är noga i ditt val. Det finns inget rätt eller fel.
Underbart mjuka bilder!
Tack för dina fina hälsningar <3
Kramen
Pia