Kärlek

Temat på Malins fotoutmaning är kärlek.

Det är där,
 när jag befinner mig bland vackra rader,
förvirrat tittar upp och inser att flera timmar har gått,
som jag känner kärleken till det skrivna ordet.

Modet från dom som blottar sig, delar med sig,
genom sina texter.
Tillåtandet, samhörigheten, likheterna och olikheterna.
Allt det som väcker och formar,
det innersta...
Orden som måste upprepas, viskandes.
För att låta betydelsen sjunka in.

Prasslet från sidor som vänds.
Tillsammans med doften av kaffe.
Det är där när jag ger mig in i andras världar,
det öppna, det fria, det förlösande,
jag finner vägar som vill utforskas.
Fria i den personliga tolkningen.


Just nu på en resa i en annan kvinnas liv.
Camille Claudel, skulptören.
Hon med mörkblå ögon.
Och ett ivrigt hjärta.
Som drevs av en passion till skapandet.
Men också av en passion till sin läromästare.
En kärlek, som stundvis var smärtsam,
 som gjorde att hennes familj till viss del vände henne ryggen

Till slut knäcktes hon.
Av att aldrig bli accepterad,
för den hon var, för det hon brann för.
Och var i över trettio år,
 på det som då kallades sinnessjukhus.
Hon väntade.
På besök, på att bli fri,
På att få skapa igen.

Det är två böcker.
Av två olika författare.
En om hennes passion.
Det som drev henne.
Och en om tiden efter,
när hon väntade.

Boken om hennes väntan, har jag i min tur väntat på.
Den svenska översättningen har tagit tid.
Flera år.
Språket är som jag hoppades.
Magiskt, förvirrande och känslosamt.

Det är när jag läser dom här, just nu.
Som jag känner den där kärleken.
Till det skrivna ordet.
Som stilla lägger sig kvar i hjärtat.

För att se flera bidrag om kärlek, så klickar ni här

Fin fredag till er.
Kram Hannis

Ps. Anna.S fy för värken...
Och panikångesten.
Så bra att du tillåter dig att vila i det.
Mysa med tända ljus och dofta gott.
Håller tummarna för att dom hittar en lösning
nästa vecka

Jag tror också att det här med att vara duktig
är något som människor faller i.
Utan att ens tänka.
Vi syns utifrån vad vi gör.
Vilket i min värld är sjukt.
Sånt ställer jag inte upp på.
Så jag vilar mig=))

Hoppas att du får en okej helg trots allt!
Kramen


15 kommentarer:

Katarina sa...

Det skrivna ordet kan verkligen vara magiskt, förflytta oss vart som helst.

Helena sa...

Att kunna förmedla känslor och budskap med skapande... En fantastisk förmåga. Ordet, formen, färgen. Vacker tolkning Hannis och samtidigt vemodig. Kan känna en viss sorg över henne, hon som fick tillbringa sin tid på sinnessjukhus i väntan uppmuntran. Fin helg till dig och pälsbollen! Nu ska jag ut med grabbarna Grus i dagens vita värld - tjock och tät dimma. :-)

Mamma C sa...

En fin tolkning.
Kram Mamma C

Helén i Vilrummet sa...

Ibland önskar jag så att jag var en läsande människa. Jag har vänner som helt kan förlora sig i böcker och som berättar hur timmar ibland "försvinner" när de fått en bra bok i sina händer. Men jag blir bara trött av att läsa. Ibland försöker jag sätta mig mitt på dagen i fåtöljen, men det går inte många minuter innan mina ögonlock är så tunga så tunga och samma rad har lästs om och om igen. Däremot lyssnar jag på böcker, på väg till och från jobbet och ibland när jag är på promenad. Så lite av böckernas värld får jag till mig genom öronen.
Kram Helén

Flower of Fame sa...

Visst är det du med den kärleken till det skrivna. Härlig tolkning. Tack för dina fina ord hos mig. Ha en fin dag Kram Pernilla

House and Garden by Bia sa...

Poetiska ord som vanligt ;))...härligt !
Önskar dej en trevlig helg!!
Stor kram bia

Pia sa...

Fina du! Vilket underbart virvlande bidrag. Den där boken, om väntan, den smakar jag på i små doser och låter mig föras iväg till stället där hon satt, stod och gick och väntade. Väntade på någon som aldrig kom..
Tack för tipset och jag avnjuter den i lagom doser, sådana så att jag hinner med att känna orden. Dessemellan har jag läst om Oogy, en Dogo, en rakt motsatt berättelse men ändå väldigt rörande.
Önskar dig en fin helg!
Kramen
Pia

Villa Freja sa...

Underbar och poetisk tolkning. Kärlek som kan vara så vackert och samtidigt så himla plågsam. Kram.

Kia sa...

En bok kan rymma så mycket och ta oss så långt.

Ha en toppen helg!
Kram Kia

annika sa...

Och jag som tog med mig boken hit till Frankrike, och jag kommer inte in i den. Blir bara trött. Kanske fel tillfälle, men just de här orden talar inte till mig som de uppenbarligen gör till dig... Jag har mer kärlek till dina skrivna ord! Varm kram!

Njut Av Livets Goda Ting sa...

Hej min vän
Vilket härligt inlägg.
Man får tänka efter lite.
Kärlek och smärta på en och samma gång.
Stooor kram till dig
Jessica

HWIT BLOGG sa...

Härligt inlägg, livet...ja inte alltid så enkelt men du sätter ord på allt som vanligt!
Varm höstkram till dig,
Titti

Bakom dörr nr. 11 sa...

Så fint skrivet, som jag har skrivit tidigare,
älskar sättet du skriver på.
Önskar dig en fin lördag.
Kram Pia

Anna S sa...

Det ser ut att vara intressanta böcker du kommit över och läser nu! Andra människors livsberättelser, värme, tillhörighet och även sorg.
Innan jag började må dåligt psykiskt så att det blev handikappande för mig så var jag rädd för "sinnessjukdom". Väntade långt om länge att söka hjälp just därför. Vilket ju är synd, men så det blev. Hade sett på nära håll hur några blev farliga, utåtagerande i sitt dåliga mående.. Vissa fördomar jag hade om psykvården besannades. Men det fanns också en och annan med mycket empati.
Det att få vara den man är, där man är. Och i den vevan förstod jag meningen med att sluta "trampa vatten" eller att överprestera. Faller tillbaks i det Iblsnd, kan gå och känna mig usel som inte presterar, kreerar och har mig. Men det kommer ju när det gör.. Så jag gör lite som du och försöker möta det med acceptans. Inför mig själv, livet och de runt mig. Att försöka hålla med öppen hand.

Tack, just idag är det lite bättre med värken. Klarade av att slänga återvinning själv. Har inte hänt på ett tag.
Ska också få sällskap till läkaren nästa vecka.

Har börjat få fokus så att det finkar med klassisk musik och att titta i inredningstidningar igen. Längtar efter att måla om här. Ett projekt jag förberett för, men som får vänts tills det blir av.

Hoppas att du har en mjuk lördag . Kramen!

Fröken Foto sa...

Vackert och visst är kärleken full av olika känslor, inte alltid så ljuv.

kram kram Malin