Hållbar livsstil

Helena som har bloggen Life by Science har startat en utmaning.
I att varannan söndag,
 presentera något som har med hållbar livsstil att göra.
Som miljö, träning, återbruk eller "bara" må-bra-tips.
Kanske tankar man har när det gäller hållbar livsstil.
Ja, ni fattar.

Först ut från mig blir handlandet, shoppingen.

Jag tror att alla är medvetna om vad som händer 
med våran miljö idag, naturen och naturkatastrofer,
gifter och annat.
Men jag tror också att informationen ibland görs så stor 
och ogreppbara att det blir svårt att ta in.
Vi matas med budskap och larmrapporter,
som till viss del skrämmer livet ut oss.
Och det känns som att man får en konstant utskällning,
och dåligt samvete för att vi inte förändrar.
Så står man där och kanske känner:
Vad kan lilla jag göra för skillnad i det här stora?
Jag säger inte att det är så, men det kan vara så.

Jag har valt att i mitt liv fokusera på det jag kan.
Det lilla i det stora,
Handlandet, shoppingen är en av de sakerna.
När man börjar så är det faktiskt kul och givande.
Tillfredsställande att göra något konkret.
Det ger mig alltså något fint tillbaka,
när jag gör vad jag kan för hållbar livsstil.

Som detaljer som är viktiga för mig.
Hur ytligt det än må vara...
Både till fest och vardag.
Det jag avstår ifrån är den snabba shoppingen.
Det där med att köpa nya saker jag använder en gång,
och sen slänger eller bara låter ligga.
Slit och släng-mentaliteten påverkar mycket.

Jag handlar det på loppis istället.
Hittar min egen stil, utmanar min kreativitet.
Som en snygg plånbok i skinn.
Istället för en ny.
Skinnet är mjukt, vackert slitet.
Trådar har släppt lite men det påverkar inte att den håller ihop.
Det förstärker bara det operfekta.
 Eller den lilla spegeln...
Älskart!
En detalj jag inte behöver ha men ville ha ändå.
 Smycken förstås

En påse med ett par örhängen som jag blev kär i.
Visade sig innehålla tre par, för en femma...

Allt det här är från plånbok till örhängen är loppat.
Totalt 35:-
Som någon annan har haft, 
sen lämnat in på loppis istället för att kasta,
och som jag nu har istället.

Med handen på hjärtat...
 visst skulle jag kunna avstå från allt det här på bilderna.
Men jag tror på det där med att njuta också.
Att låta sig glittra lite.
Det går att göra det även med hållbar livsstil i tankarna.

När örhängen kanske går sönder,
så gör jag nya av pärlorna.
Plånboken kan jag göra en mindre plånbok av.
Återbruk och för mig en hållbar livsstil.

Vill ni vara med klicka här
Ös på med tips om hållbar livsstil.
Vad är det för just dig?
Vill ni inte vara med så får ni gärna dela med er här.
Och det gäller förstås er utan blogg också.
Kram Hannis

Ps. Anna, S hoppas att du mår bra!
Kram

14 kommentarer:

Helena sa...

Åh, vilket fint bidrag! Det där med att spara på miljön och samtidigt sparar man ekonomiskt också. En win-win-situation.
Jag hoppas att fler hoppar på utmaningen. Jag tror på att alla små bidrag vi gör hemma eller på jobbet tillsammans blir något positivt. Att det gör skillnad för miljön. Och att alla små saker vi gör för vår kroppen också påverkar hälsan. Att hjälpas åt att ge varandra tips.
Tack Hannis för att du är med i utmaningen.♥ Det värmer i hjärtat. Fin söndag till dig. Kram

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Bra utmaning av Helena. Just loppis
är toppen, tänk vilka fynd man kan göra.
Och även sälja, alltid är det någon som
gillar det man har. Gillar det du visar.
Kramar/AM

Flower of Fame sa...

Tror också på att bara alla gör lite så kan det tillsammans bli bra. Jag brukar sortera de mesta från mjölkkartonger till metall osv. Fina saker du har fyndat. Ha en härlig söndag Kram Pernilla

annika sa...

Det är så klokt det du skriver om. Jag är så med dig. Jag har gått från det snabba handlandet till ett planerat handlande. Men där har jag inte tänkt second hand, det ska bli ändring på det nu. Tack för inspiration och för att vi också kan glittra hållbart :) Kram!

House and Garden by Bia sa...

Hihi, jag har en loppis här på gården...vet inte om du såg mitt förra inlägg, men jag tycker det är kul och framför allt bra att återanvända saker ;))...synd att du bor så lång ifrån mej, annars hade du kunnat hälsa på mej där ;))...har precis öppnat boden...och väntar på kunder (som tyvärr brukar vara få)...men ibland så....
Ha en fin dag!
Kram

Villa Freja sa...

Återbruk, det bästa. Och visst kan vara utan många saker men som sagt, man ska njuta också och ha fint omkring sig. Kram.

Kolonilotta sa...

Jag tänker mycket på det framförallt med barnens kläder.
Ger hellre bort eller säljer på nätet än att kasta fina kläder som det inte är något fel på. Utan som vara blivit för små.
Köper även hellre begagnad inredning hemma! Det känns mycket bättre för själen att veta att jag bidrar lite mindre till denna överkonsumtion som råder i det här landet!
Fint inlägg!
Tack för det! ❤

Mias Mix sa...

Ett jättefint bidrag, både ord och bilder! Visst är det så, att återvinna ger så mycket. Jag är bra på att återvinna plast, papper mm. Bra på att skänka bort det jag inte vill ha längre, men mindre bra på att handla begagnat. Där kan jag bli mycket bättre. Bra att bli påmind! Tackar också för att du tittade in hos mig. Önskar dig en fin vecka!

Mamma C sa...

Återvinning är det bästa som finns i egentligen. Men ibland är jag väldans dålig på detta.
Kram Mamma C

HönaPöna sa...

Heja återanvändning och återbruk...!
Jag börjar fundera på det där med att plastbanta, på min förskola försöker vi ha andra material än plast nära barnen, som trä, glas med mera. Tänker att det är dags hemma med, kanske.
Ha en fin kväll!

Kia sa...

Bra med återvinning. Och bra pris du fick för dina fynd.

Ha en toppen vecka!
Kram Kia

Min plats i solen sa...

Varma och kloka ord som alltid kära Hannis. Jag tycker om ditt sätt att lyfta det om är viktigt på ett mjukt och inspirerande sätt. Dina ord stannar kvar. Växer. Och hela tanken med loppis... så fint och klokt. Och roligt dessutom.:)

Ta hand om dig.♥

Kram Lotta

Rost och rädisor sa...

Hållbart är för mig en magkänsla, att leva med naturen inte mot.
Kram Anette

choicesbyannie sa...

Mycket bra utmaning av Helena för vi kan onekligen alla göra något. Och jag är älskar att shoppa. Jag mår bra av att handla nytt fast istället för att handla fabrikations nytt så handlar jag second hand. Mycket bättre för miljön och det jag köper är ju fortfarande nytt för mig ;)

Fin dag till dig
kram
Annie