Hållbar livsstil, operfekt

Då var det dags för utmaningen Hållbar livsstil igen.

Det hållbara i vardagen är viktigt för mig.
Som det operfekta.
Som i sig betyder vila för mig.

Ni vet den känslan när det är mycket i livet,
och man dessutom börjar känna stress över hemmet, 
städet, tvätten, disken.
Och den lilla rösten börjar viska:
Du måste...
Fast man kanske bara behöver sätta sig,
njuta av något man tycker om.
Gå ut på en promenad.
Och få ljus och frisk luft.

Så ibland...
ibland bara låter jag det vara.
Operfekt.
För att vila.
Eller lägga tiden på annat.

Jag tänker på att det pågår ett liv här.
Rörelse, stunder där jag prioriterar människor istället 
för borden eller måsten.
Då får fredagsblommorna som vissnat stå kvar.
Temuggen med påsen kvar i får bli en symbol,
 för njutning.
Sjalen som tydligen inte går in i garderoben själv,
den får hänga kvar en stund till.
Det får vara mitt vardagsvackra.
Det operfekta.



Kommer man hit så möts man oftast av någon hög,
i ett hörn någonstans,
Ett pågående projekt, en halvskriven sida.
En bok jag inte kan släppa.
Eller blommor som vissnat.
Som är vackra ändå, i mina ögon.

Det är en sak om man mår dåligt av det operfekta.
Men hur ofta frågar vi oss själva,
- Måste jag verkligen göra det här just nu när jag är trött?
Mår jag eller någon annan dåligt över att jag vilar?
Gör jag det här för mig eller för krav jag tror att jag har?

Ibland åker vi in i tankar och känslor,
utan att faktiskt fråga oss själva om vad som är viktigt.
Då är det bra att ta till det operfekta.
För mig.
För dig är det kanske något annat.

Vad gör just du när du känner att du behöver vila?
Hur gör du för att skapa en hållbar livsstil i vardagen?

För att se flera bidrag så klickar ni här
Kram till er / Hannis

Ps. Anna,S
Haha, jag vet!
Visst är det som att våra fyrbenta blir förolämpade
om man gör sig till. När jag börjar prata med 
pipig röst så stirrar Rolle på mig som att jag inte
är riktigt klok...

Låter som att vi håller på med liknande projekt hemma.
Jag blir galen på förvaringen här.
River ur skåp och hyllor,
flyttar om möbler och flyttar om dom igen.
På liten yta får man tänka ett varv till.
Så tittar jag på varje sak och tänker:
-Behöver jag verkligen det här?
Och får beslutsångest...

Hoppas att du får till det!
Praktiskt med hyllor i skåpet.
Fin söndag till dig och kram!




7 kommentarer:

Helena sa...

Jag håller med dig - det är viktigt för mig att kunna prioritera bort för att göra något som ger mer energi för tillfället. Som att gå ut en extra promenad med hundarna i skogen istället för vika tvätt. Det där ekorrhjulet blir mindre påtagligt för mig då. Tack Hannis för att du är med och berikar med dina fina inlägg i utmaningen Hållbar livsstil Fin söndag till dig och pälsbollen! Kram
Ps Hur mår pälsbollen?

Eva Trillian sa...

Livet fylls lätt med måsten - och fler sådana än vad som faktiskt ÄR måsten. Vi måste andas, vila, äta ... men allt det andra - det kan verkligen vara krav vi lägger på oss själva och som verkligen bara skapar stress - vilket vi INTE behöver mer av i våra liv!
Klokt inlägg!

House and Garden by Bia sa...

Det var kloka ord du skrivit ;))....man får nog tänka till ibland...tänk att det ska vara så svårt att vara i nuet...jag försöker ständigt, ibland går det bra ibland mindre bra ;))...måste ta tag i yogan och meditationen igen...loppisen har tagit mycket tid nu ett tag...men man får prioritera, så är det ju ;))....
Önskar dej en fin dag...här skiner solen ;)
Kramis bia

annika sa...

Jag tycker mycket om lite halvvissna blommor, har dem ofta så länge jag kan. Däremot är jag en som plockar bort. Det har blivit så mer och mer att jag tycker om när det är fri energi, eller hur jag ska uttrycka det, där den inte fastnar i något, utan att ha städmani på något sätt. Men jag har inga problem med hur andra väljer att ha det. Bara det känns skönt operfekt för alla!

Flower of Fame sa...

jag önskar jag kunde vara som du. jag är då den som är lite besatt av att ha städat och rent. Dock har jag lärt mig att tulla på det nu när vovven har bott hos oss länge. Det är bra för mig att ha hund. att det får finnas lite smuts här och där. Ha en fin kväll Kram Pernilla

Mias Mix sa...

Så absolut rätt tänkt! Om någon vill komma till mig får de ta det som det är, de kommer ju för att umgås med mig och inte titta på mitt hem. Fortsätt lev så! Tack för att du delar med dig!

Choices by Annie sa...

Du har så kloka tankar. Här brukar jag vända mina måsten till att jag vill. Då blir måstena lite mer kravlösa på något sätt ;)

Kram
Annie