Gåva

Temat på Malins fotoutmaning är gåva.

Min mormor och jag pratar med varandra varje dag.
I söndags när jag var upptagen med annat,
hade hon ringt. Flera gånger.
Jag fick lite hjärtklappning och tänkte att nu har det hänt något.
Så jag ringer upp.
- Hej du, säger hon och låter alldeles sprudlande glad.
Jag andas ut.
- Du må tro att jag har jobbat nu,
jag har hittat massor av sysaker jag tror att du vill ha.

Jag börjar skratta.
Ser framför mig hur hon rivit runt i alla sina lådor.
Och när jag kommer dit dagen efter...
Nog har hon jobbat alltså.
Burkar med knappar, gamla synålar, små trådrullar.
Papper att rita på.
Det tar liksom inte slut.

Jag fnissar och piper av förtjusning.
Inte bara EN gåva, små skatter överallt!
- Jag visste väl det, att du skulle bli glad.
Vi börjar prata om allt jag vill sy.
Hon tittar på mig och säger:
- Det där har du fått från mig.





Och visst är det så älskade mormor.
Att jag har fått det från dig.
Och från mamma.
Som nog också har fått det från dig.
Att ta till vara på, skapa eget och tordas prova,
fast man kanske inte kan.
Det i sig är en gåva.

Ni gjorde det långt innan man pratade
om miljömedvetenhet, eller trend.
När det var ett måste,
att återvinna tyger och annat.
För att ekonomin inte tillät något annat.
Och förstås för att det var roligt också.
Sen blev det en livsstil.

Främst för mormor.
Som tog till vara på ull i från egna får.
Växtfärgade.
Gick på kurs med en massa män,
det var inte vanligt då att kvinnor tog plats,
och lärde sig garva skinn.
Rev trasor av gamla kläder.
Och vävde magiska mattor.
Sparade knapparna från kläderna hon rev,
för dom kunde komma till nytta.
Det är dom knapparna som jag har här nu,

Så visst har jag det från henne.
Att jag pysslar med mycket.
Mest av allt för att det är kul.
Det ger mig mycket att skapa själv.

Just nu syr jag kläder åt min systerdotter,
av återvunna tyger.
Ännu en gåva.
Men den här gången att ge.

För att se flera bidrag så klickar ni här.
Fredag och jag andas ut...
Tror att jag ska sy mig en liten portmonnä
Kram från mig.

Ps. Anna.S Hoppas att du har en bra helg framför dig.
Att du är okej,
Kram


20 kommentarer:

Flower of Fame sa...

Vilken härlig gåva ifrån din mormor. Så mycket pyssel du har nu. Burkarna är underbara i sig. Ha en fin dag Kram Pernilla

Min Lilla Kokvrå sa...

Vilka barndomsminnen du väcker! Mormors skrubb med så mycket roliga burkar och lådor som hon lät oss hejdlöst rota i för att hitta roliga knappar, band och tygbitar. Tänk att man sparade på allt, och inte ens slängde portmonnäns beslag när tyget var utslitet :) Riktigt fin gåva från din mormor! / Birgitta

choicesbyannie sa...

Vilken fantastiskt gåva, vilken skatt. En pysselskatt en skatt för själen helt enkelt.

Så roligt att sy sin egna portmonä, ser fram emot att få se resultatet sen.
Fin dag till dig
Kram
Annie

HWIT BLOGG sa...

Underbara minnen och gåvor...du är så duktig på att fixa och dona, jag längtar efter att börja måla akvarell igen, kluddra :)
Tar tag i den biten i november...
Kram till dig,
Titti

Anna sa...

Vilket fin inlägg! Det är inte helt fel att vissa saker går i arv:)!
När jag var lite satt jag i timmar hos min mormor och sorterade hennes knappar. Hon hade glittriga, färgglada, klädda, annorlunda och framför allt otroligt många. Än idag älskar jag knappar och väljer ofta plagg för att knapparna är fina.

Suz sa...

Vilka gåvor, men jag skulle vilja påstå att den största gåvan är din mormor:) Vilken skatt att få ha henne kvar i livet och få dela ett intresse med henne på det sätt du gör.
Min mormor var en riktig bakmormor och jag har många barndomsminnen från köket bredvid mormor med mjöl på nästippen:)

Ha en fin helg!
Kram
Suz

Villa Freja sa...

Å så kul. Vilken härlig skatt som går i arv. Kram.

House and Garden by Bia sa...

Vilka fina gåvor ;))...mina far och mor föräldrar har gått bort för länge sedan...men farmor stod mej nära ;))....pappa, jag och farmor är/var nog ganska lika ;))...och det tackar jag för ;))
Önskar ej en toppenfin fredag !!
Må så gott!
Kram bia

HönaPöna sa...

härlig gåva... ser ut som att du har saker så att du klarar dej läänge!
En fin fredag till dej!

Njut Av Livets Goda Ting sa...

Underbara gåvor men främst av allt är ju din relation med din mormor helt underbar och ovärderlig!
Så mysigt och så hjärtvärmande.
Ska bli kul att se vad du hittar på för kul med dina gåvor :)
Stor kram o fin fredag till dig.
Jessica

anette sa...

Som jag, i vår fattigdom, sydde om gardiner till jacka åt dig. Inte så populärt hos dig då men idag förvandlar du lump till guld.

Helena sa...

Vilken gåva! Blir varm i hjärtat och tänker på syskrinet jag har kvar från farmor. Sedan tänker jag att få sin mormor kvar och prata med henne varje dag... vilken gåva! Hoppas du sedan visar din egensydda plånbok. Fin helg till dig Hannis. Kram

Mamma C sa...

Så mycket fina och bra saker du fick av din mormor. Härligt att ha en sådan fin relation med sin mormor också.
Kram Mamma C

Marika sa...

Gamla knappar i en plåtburk som jag försvarade med näbbar och klor när min svärfar och man rensade ut lägenheten efter svärfars föräldrar. Den får följa med mig överallt i flyttningarna och vissa av knapparna har jag redan använt. De är underbara bara att ta fram och titta på också. Krama din fina mormor. Hon är guld värd.

Bakom dörr nr. 11 sa...

Underbar mormor du har.
En sådan gåva skulle jag också vilja ha.
Fin kväll till dig.
Kram Pia

LÁrt de Vivre sa...

Vilken mormor och vilken kärlek..både skatterna och den ovärderliga gåvan av att få ärva hennes gener. En tuff mormor som kan...precis som du, en tuff tjej som kan..

Kram Kajsa

åse sa...

Vilka underbara gåvor och så mycket kärlek i din text, fint. Kram åse

Kia sa...

Vad mycket kul! Jag brukar också spara knapparna från kläder. Och många kläder som är lite trasiga och inte går att skicka vidare så lägger vi det i en korg i pysselrummet. Där får man ta ifrån och klippa i och göra ny saker. Tjejerna syr roliga gubbar och monstren av mycket. :) Samma sak i verkstaden, där finns en trälåda med spillbitar som man kan få ta och skapa något av.

Klipp håret det växer ut igen! Jag fixar aldrig heller med håret utan har det i tofs. Enkelt och bra.
Jo, hon är fin i kort och hon gillar det!

Morgonpromenad blev det ingen i helgen. Gick upp 5 igår och 6 var vi på väg med husbil till Tierp, lastad med 3 kaniner och en hund. :) Och idag sov vi alldeles för länge. Vakna som vanligt men sen somna alla om och gick upp vid 9 (10 sommartid) och det funkar inte för mig. Varit ur fas hela dagen.

Trevlig kväll!
Kram Kia

Katarina sa...

Jag kan liksom riktigt höra din mormor kvittra när du ringde tillbaks, så härligt. Och att ha en sådan fin relation är en gåva lika skimrande som alla skatter du fick.

Fröken Foto sa...

Vacker gåva. Jag blir varm i hjärtat.

kram kram Malin