Det där med dåligt samvete....

Den här veckan är ganska fullbokad.
Som det blir ibland.
Jag har satt upp en gräns för mig själv när det gäller 
just det där med att boka upp sig.
För att undvika stress och irritation.
Så jag säger nej,
Till en del saker, även det som är roligt.
Som den här veckan,
två kvällsmöten, ett arbetsrelaterat och ett rolighets-relaterat,
så en middag med några pärlor,
och ytterligare två saker inbokade på kvällstid..
Fem kvällar är alltså bokade.
Gå upp 03,50 varje morgon,
 och jobba lite mera än heltid...
Då får det liksom inte plats med mera.
Om jag ska orka vara människa också.
En bra människa.
Tid till vila är något jag måste ta mig,
inte något jag får.

I telefonen har jag en vän jag nyss sagt nej till,
 och även sagt varför:
- Underbart att du tar dig tid att vila!
Men hur gör du för att inte få dåligt samvete?
Hon får dåligt samvete när hon kopplar av.
Och kopplar bort. Inte deltar i allt.
- Jag känner mig egoistisk, 
fast jag inte ser mig som en egoistisk människa, lägger hon till.

Dåligt samvete för att vi inte levererar...
Tror att det är ganska vanligt.
När såna tankar flyter upp så frågar jag mig vad det står för.
För vems skull får jag dåligt samvete...
Är det för att jag kanske inte är "duktig" i andras ögon,
eller för att någon lider av att jag vilar?
Vill jag göra mig oumbärlig?
Jobbiga frågor att ställa sig själv...
Svaren kanske inte alltid blir dom vi vill ha.

Och vad är egentligen egoism?
Ska man göra om ett negativt laddat ord till något bra,
kan man fråga sig,
betyder inte egoism att man handlar i eget intresse?
Den egna hälsan borde vara det egna intresset...
För just den är ju upp till mig att sköta.
Hälsan alltså.

Tänker att om jag är trött och sliten,
och tvingar mig till saker,
så är jag inte där och då.
I det jag gör.

Istället är jag i tankar som,
 att jag är trött,
vad jag ska göra härnäst, längtar efter sängen.
När var det där mötet? När hade jag tvättid?
Hör inte riktigt vad människor säger.
För att huvudet är fullt av annat.
Och det är viktigt för mig.
Att verkligen höra vad dom jag umgås med säger.
Inte sitta i andra tankar.

Ibland är det svårt att tillåta sig att lyssna inåt.
Men det är viktigt.
För min egen skull,
men också för dom jag omger mig med.
Att vara en närvarande människa,
för mig och för dom.
Utan dåligt samvete.
Eller tankar på vad jag ska göra sen.

Så till er, en onsdagskram //
Hannis














18 kommentarer:

Flower of Fame sa...

Tycker det är starkt av dig att kunna säga nej. Vilan är viktig. Är jag trött kanske jag är grinig och inte så trevlig som jag borde vara. Ha en fin dag Kram Pernilla

Anna sa...

De där tankarna. De känns igen. Du beskriver det verkligen så bra. Den där känslan av otillräcklighet som smyger sig på. Den är inte angenäm, men kanske ibland nödvändig för ett uppvaknande och en reflektion. Livet rullar alltid på - frågan är bara i vilken riktning man vill att det ska rulla. Och vad man mäktar med. /Kram

Hemma på Sjuan sa...

Du gör ju självklart helt rätt. Vi måste säga nej ibland. Men jag tror att framförallt vi kvinnor har svårt för det. Var på en föreläsning förra veckan där de påpekade hur viktigt det var att sätta sig själv i centrum, inte bara vara där för andra.
Önskar dig en fin onsdag, kram

Kolonilotta sa...

Tänkvärt inlägg som nog får många av oss att tänka till. Men du gör ju självklart helt rätt i att säga nej när det blir för mycket.
Ha en riktigt fantastisk höstdag fina du! ❤

Melody and M.E sa...

Jag bär alltid omkring med en ryggsäck full av dåligt samvete! Det skulle nog krävas många timmars terapi för att bli av med den. Det känns alltid som att jag inte räcker till för allt och alla, men jag jobbar på att säga Nej och lyckas faktiskt ibland utan att få dåligt samvete. Det är så viktigt att ta hand om sig själv och kunna säga nej, men vägen dit är inte lätt. Hoppas du lyckas bättre än jag för det är inte roligt att bära på en sådan här ryggsäck!
Stor varm kram
M.E

adoniaorganics.se sa...

Ekologisk hudvård ,använder traditionell grekisk visdom och blandar det bästa av vad naturen har att erbjuda i en lyxig kollektion.
http://shop.adoniaorganics.se/

choicesbyannie sa...

Ett sådant viktigt inlägg. Jag har slutat få dåligt samvete, jag är egenkär, försöker se till mig först för om jag mår bra så kan jag ge så mycket mer till alla andra. Och det tycker jag är viktigt.

En fantastisk onsdag till dig
Kram
Annie

Mamma C sa...

Skönt när man kan säga ifrån utan att få dåligt samvete. Något många nog måste jobba på.
Kram Mamma C

HönaPöna sa...

Jag försöker verkligen också... just nu har jag fått två förfrågningar om roliga saker. Men med ett jobb, två adventskonserter, en sovrumsrenovering och vanliga livet på gång så sa jag nej. Och det känns så skönt.
Om det dåliga samvetet försöker göra sej påminnt får jag ju bra apåminna mej om varför jag har sagt nej. Man måste ju också kunna vara en bra människa, precis som du säger!
Fin dag till dej!

House and Garden by Bia sa...

Oj vilken känslig fråga...jag har märkt att om jag inte följer mitt hjärta så mår jag inte bra....har slutat (ganska nyligt) att göra som folk tycker man ska göra...gör som jag känner...tyvärr så kan det nog inte vara "bra" alla ggr, beror ju helt på vad det är jag säger nej till. Men jag känner att jag måste agera så ;)).........har ofta lyssnat på min mamma....även på äldre dagar...men nu är det slut med det ;)...man behöver inte vara någon dålig människa för att man gör som man känner...
Fortsätt att må bra nu och gör som du känner ;))
Kram bia

Anna S sa...

Jag tycker att du gör helt rätt i att prioritera dig själv , din hälsa. Tror också att många känner de där kraven. Både verkliga och krav man sätter upp för sig själv.
Tror många gånger att det värderas högt hos endel att "vara duktiga". Prestera. "Inte verka lata". Trots att man ju behöver vila. Om inte alltid så emellan varven. Har man så mycket inplanerat som du har denna veckan så skulle det vara självdestruktivt att säja ja till mer tänker jag.. Så oerhört viktigt att prioritera hur man mår i allt. Det är inte "ego" på något dåligt sätt alls.

Jag hoppas att du får en fin vecka, med vila mellan varven och påfyllning av positiv energi. Kramen!

Good Enough sa...

Klokt o fint skrivet. Det är så viktigt att vi tar hand om oss själva. Njut av din vila vännen.
Kramen ❤️

Villa Freja sa...

Jag har blivit bra mycket bättre på det med åren. Nu vilar jag när jag behöver. Kram.

Pia sa...

Jag har lärt mig att säga ja till mig själv, jag ser det hellre så än att säga nej till någon eller något annat. Om inte jag fungerar så har vare sig jag eller de jag träffar något ut av det.
Du skriver så fantastiskt bra, att vända något negativt till något positivt, ja, det kanske är så det är.
Var rädd om dig min vän!
Kramen
Pia

Therese sa...

Jeg har tenkt på denne teksten, at det nesten er litt paradoksalt at vi som lever i ett samfunn hvor det er så stort fokus på enkelt individet allikevel syns det er vanskelig å si nei. Jeg syns også det, og samtidig verdsetter jeg de av vennene mine som sier det slik det er. Jeg liker at folk sier nei istedenfor ja når det er det som er riktig for de. Det gjør da ingenting, og samtidig er det vanskelig å si nei selv - merkelige greier syns jeg. Jeg er glad for at du har satt av tid til deg selv, jeg tror det er veldig viktig både for dagen i dag, men enda mer for "morgendagen". Jeg håper du gir deg selv noen gode stunder. Klem

annika sa...

Oj så tidigt du går upp, du behöver verkligen din vila! Skönt när man klarar av att säga nej utan att få dåligt samvete, det brukar vara lite jobbigt för min del ibland. Men jag har också blivit bättre på det. Torsdagskramar i stora lass från Frankrike!

Helena sa...

Det är en styrka att kunna säga nej och många gånger svårt. Egoism? Svår fråga, men jag tänker att om man inte tar hand om sig själv och vilar utan istället nästan brakar in i kaklet så blir det inte heller bra för ens vänner eller arbetskamrater. Det är viktigt att lyssna på sin kropp. Kl. 3.50 är verkligen tidigt. Den tiden stiger jag upp de gånger jag ska ner till huvudstaden och jobba... Inte så ofta numera, men förr hände det både nu och då. Och då bor jag i Västerbotten... Ta hand om dig! Det finns bara en av dig. Stor kram

Kia sa...

Håller med.
Sen så är man inte egoistisk för att man tar hand om sig själv, kanske om man alltid sätter sig själv först....
Men som du sa, har man miljoner andra saker att tänka på så är man inte närvarande med den man umgås med just då. För man sitter och planerar och funderar på vad att göra härnäst. Då är det bättre att säga nej och så återkomma när man känner att det funkar och man är med i nuet.
Alla behöver egen tid och egen tid kan vara på så många olika sätt. Behöver inte vara att man lägger sig och sover utan man pysslar med något, tar en tur i skogen med hunden mm.
Ta hand om dig!

Kram Kia