Den nya tekannan

Jag ser den direkt när jag kommer in,
i det dom kallar porslinsrummet.

Den lyser.
När jag tittar noga på den så ser jag att det fattas flisor i pipen.
Då faller jag.
Så för en tia på loppis,
har jag druckit te hela helgen ur min blå kanna.


Så passar den så bra tillsammans med nejlikorna.
Som jag först gillade.
Sen såg som begravningsblommor.
Men nu gillar igen.

En helg har gått förbi .
Med middag, ölprovning och vila.
Jag är nöjd med det.
Vad har ni gjort?

Fin start på veckan till er.
Kram Hannis

17 kommentarer:

Kolonilotta sa...

Å så vacker tekanna.
Förstår att du föll för den. Och jag skulle nog betalat mer om det hade behövts för att då komma hem med den! :)
Ölprovning byter jag hellre ut mot vinprovning! ;)
Middag kom även jag iväg på vilket var både roligt och mysigt med en massa nya människor att lära känna.
nu kör vi ny vecka igen!
Stor kram!

Flower of Fame sa...

Så fin tekanna. Jag har också börjat tycka om nejlikor igen. Tänkte också innan att det är en begravningsblomma. Ha en fin dag Kram Pernilla

Melody and M.E sa...

En vacker tekanna blir som ett vackert smycke, något att njuta av i vardagen.
Blå keramik är sååå vackert!
Ja, det där med nejlikor har det blivit något speciellt med. Jag tycker också om
de små nejlikorna, men undviker köpa dem till gamla människor.
Vet att många ser dem som begravningsblommor. Det är väl för att de används
flitigt till just begravningar.
Kram M.E

choicesbyannie sa...

Vilken vacker kanna, förstår att du föll för den.
Låter som om du haft en härlig helg här har det varit barnfyndmarknad för hela slanten ;)
Fin start på veckan önskar jag dig
KRam
Annie

HönaPöna sa...

Du är söt du, som faller på grund av flisorna.
Vi har umgåtts med varandra i helgen, och farmor, farfar, mormor och morfar var här igår. Fint att bara vara tillsammans och prata om livets viktiga!
Ha en skön måndag!

House and Garden by Bia sa...

Jättefin te kanna....roligt med saker med själ tycker jag ;))...så mycket finare att dricka i en gammal tekanna än en ny...jag har några muggar och tallrikar som jag köpt på loppisar och tycker det är så mysigt att äta på och dricka ur...det "känns" på något sätt att de varit med om saker...härligt tycker jag ;))
Ha en fin dag min vän!
Kramis

Helén i Vilrummet sa...

Å så vacker! Och den har säkert en hel lång historia att berätta också, om bara tekannor kunnat prata.
Tänk, nejlikor har alltid varit min favoritblomma och jag har alltid fått höra att det är begravningsblommor. Men det struntar jag i, för jag gillar verkligen nejlikor med sina många kompakta blommor med många många kronblad. Lite krusiga sådär. Jag får nog gå och köpa mig en bukett idag, för det var länge sedan jag hade några som prydde mitt bord.
Kram Helén

Anna S sa...

Hej Hannis, en sån fin tekanna du hittat., Tänkte när jag såg bilden att den ser dyr ut, och speciell. Oerhört fin intensivt blå färg. Men så såg jag att du hittat den på loppis. Så härligt.
Jag köpte en liknande tekanna för många åt sedan när jag bodde i en annan stad och studerade. Beställde av en keramiker. Färgen skulle vara mjukt indigo. Men blev istället lila då något blivit annorlunda i bränningen.
Jag tog den ändå. Har inte kvar den (den hamnade för någon annan att ta i soprummet) . Kör nu med sirlig silverkanna till teet.

Det låter skönt för dig med en avkopplande kväll, pyssel och att bars vara.
Jag har inte mått så bra senaste veckan. Värken har blivit värre (har läkartid för det nästa vecka) och på toppen av det är panikångesten tillbaks. Har väldigt små marginaler. Försöker göra så att jag trivs hemma. Det är viktigt. Har möblerat om och tänder rökelser och ljus.

Fin måndag till dig och pälsbollen! Kram!

Cecilia RockBabe Kärvegård sa...

En väldigt vacker tekanna måste jag få säga.
Helgen har varit helt i min smak. En lugn och skön hemmahelg som jag älskar så mycket.

Önskar dig en suverän måndag!

You Rock!!!

annika sa...

Älskar den djupblå färgen på din tekanna, förstår att den ropade på dig! Låter som en vilsam helg för dig. Själv reste jag till Frankrike där jag är på yogakurs och är så tacksam för att vara här just nu, i just det här sammanhanget med de här människorna. Kramar!

Villa Freja sa...

Så fin, förstår att du föll för kannan. Kram.

Helena sa...

Vilken trevlig helg! Och så vacker tekanna. Underbar färg - känslan av koboltblå. Tycker också att blåfärgen gör sig fint mot nejlikorna. Ha en riktigt fin måndag Hannis. Kramen

Kia sa...

Vilken fin. Det ser så gott ut när man har te i sådana kannor. :)
Helgen försvann på kaninutställning.

Ha en toppen vecka!
Kram Kia

Mamma C sa...

Vilken fin kanna som du hittat att dricka te i. Här har vi tagit flyget till Spanien för att se hur vädret är denna årstid.
Kram Mamma C

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Kannan är jättefin, den blå färgen
gillar jag också. Precis som nejlikor,
en så fin och hållbar blomma.
Kramar/AM

Fru Eriksson sa...

Waooo,så otroligt vacker kanna ♡ ...
/Kram

Pia sa...

Förstår att du föll för den kannan! Så vacker den är. Flisorna visar ju på att den är använd, försett någon med varma koppar när det behövdes.
Nejlikor, ja precis samma tankegång som du har haft har även rört sig hos mig, Mest är jag nog påverkad av de äldre generationerna som alltid sagt att det är begravningsblommor. Det var krigaren som fick mig att ändra mig tror jag. Han visade mig en bukett i affären och frågade om jag såg hur de lyste om dem. Det såg han utan någon ryggsäck med tyckande och tänkande, och då ändras även min syn på dem.
Fin fortsättning på veckan till dig fining!
Kramen
Pia