Olja att ge bort eller njuta av själv

Vad kul det var att läsa era tankar om återvinning!
Det är spännande att utmana sig själv lite.
Dels när det gäller miljö förstås, 
just vad jag kan göra för att förändra,
För där finns det faktiskt mycket jag kan göra.
För att påverka i det lilla.
Men också att det där med att tänka till lite extra,
 på vad jag handlar och varför.

Jag smetar ju runt en del och gör egna oljor.
Både för doft, ansiktet, rengöring och för kroppen.
Nu gjorde jag en olja till en vän, för kroppen.

En sån där sak som förgyller dom där lite mörkare årstiderna.
Att smörja in sig med något som doftar mjukt.
Gör kroppen varm av den egna massagen.
Och håller huden len trots ruskväder och vind.
Med en doft av musk, nag champa och lite ylang ylang.

Så kan man döpa dom till vad man vill också.
Namn som passar den som ska ha den.

Lite tips om man vill göra det själv.
Helt på amatörnivå men väl beprövade.
Det finns massor att läsa på om man är intresserad,

Jag blandar alltid oljorna till kroppen av två oljor.
Som till exempel mandelolja med tistelolja.
Eller olivolja och tistelolja.
Jag brukar tänka 25% tistelolja.
För att få den lite trögare.
Vill man ha en ren massageolja,
 så ökar man på mängden tistelolja.

Till ansiktet blandar jag ofta mandelolja med arganolja.
Där använder jag aldrig olja för att få den trögare,
till ansiktet ska det vara lätt.
Så man kan "klappa" in den.

Så har jag i eteriska oljor för doften.
Här ska man börja med några få droppar.
Det kan ta någon dag innan doften sätter sig.
Till en sån här flaska på 100 ml använder
jag max 10-15 droppar.
Och jag blandar alltid dofter.
Precis som med parfym.
Den doft jag vill ska dominera har jag i mera av.
Bara en doft kan bli starkt och lite tungt.
Gillar man det så är det bara att köra med en förstås.
Gör man olja till barn så hoppa över eteriska oljor.
 
Jag använder alltid ekologiska och kallpressade oljor.
Kallpressat betyder att till exempel mandeln,
har pressats på olja utan att värmas upp,
vilket gör att så mycket som möjligt av det nyttiga
i mandeln förs över till själva oljan.

Det blir sköna och alldeles egna oljor att njuta av.
Eller ge bort till någon.

Just nu har jag parfym som står och väntar.
Den ska stå i fyra veckor och dra.
Så jag går förbi ibland och skakar på burkarna.
Och doftar lite.
 
Till er, en skön dag.
Kram Hannis
 
Ps. Anna.S, den personliga stilen är oslagbar.
Att köra det som är just sig själv.
Håller med dig om kvalitet.
Avskyr när jag köper kläder som efter
några veckor börjar se sunkiga ut.
Barnkläder är ju perfekt att köpa på loppis!
 
Hoppas att du fått lite "ordning" på sömnen.
Det är bra att vara tillåtande mot sig själv.
Att inte stressa upp sig.
Just sömnen är en sån där grej som
skapar stress ibland.
 
Och du fina Anna,
inspirerad av dina tankar om att göra en egen
hatt så ska jag nu testa att göra en filthatt.
Har gjort en hattstock av fogskum...
Håll tummarna!
 
Kram till dig!
 
 
 





3 kommentarer:

choicesbyannie sa...

Men det är klart det där måste jag bara testa. Ska spara inlägget direkt och redan ikväll ska jag testa min mandelolja med lite arganolja i ansiktet. Tack för tipset.

En stor kram fina du.
Annie

Mamma C sa...

Alltid lika kul att göra sitt eget. Och ännu roligare att ge bort tycker jag.
Kram Mamma C

Flower of Fame sa...

Så duktig du är på att göra dina egna oljor. Jag är alltid så rädd att det ska ge en massa finnar eller plitar. Hade det mycket som ung. Men nu är huden i och för sig lite stramare. Ha en fin kväll Kram Pernilla