Det där med höstgarderob och att tänka om.

Vi hade en loppisdag igår.
Jag och en vän.

Jag hade gjort en lista på vad jag skulle ha.
I klädväg.
För saker behöver jag inte.

Hatt stod förstås på listan, 
hittade en för 25:-...
 Ett par boots, i princip oanvända.
I skinn, kvalitet, 40:-
 En jacka, skinn och kvalitet, 50:-...
Det blev också tre par stickade tröjor,
ett par snygga blanka byxor (funkar fest och vardag), 
en stickad tubhalsduk, 
en tjock parkas i en snygg grön färg, lite längre modell, 
två fina tunikor.
Det här gav jag 500:- för när jag räknade ihop allt.
Ett pris som jag knappt hade fått ett par boots för...

Jag älskar kläder!
Men jag har börjat tänka om lite.
Visst har jag handlat second hand förut,
men inte målmedvetet,

Jag har inte skrivit upp vad jag verkligen behöver.
Vad jag kan kombinera med det jag redan har.
Vad som kan varieras mellan vardag och fest.
Som dom blanka byxorna,
dom kan jag ha en jobbdag med en snygg tröja till,
och på en fest med läckra accessoarer,
Med handen på hjärtat så har jag nog inte tänkt hållbarhet,
inte alltid i alla fall.

Den här gången så tog jag tid på mig.
Att prova, kolla noga och tänka en gång till.
Resultatet blev att höstgarderoben,
 och en del av vintergarderoben nu är klar.
Nöjd är jag minst sagt.

Nu tar jag min nya hatt och sticker till Stockholm!
Fin söndag till er.
Kram Hannis


20 kommentarer:

annika sa...

Klokt tänkt. Jag har heller aldrig på second hand och varit målmedveten. Dags att tänka om. Tack för inspiration!

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Det var bra och ha en plan innan
du gick, så mycket fint till din
höstgarderob.
Kramar/AM

Flower of Fame sa...

Du fyndade verkligen mycket. Kul att ha lite att byta med. Ha en härlig dag i Stockholm. Kram Pernilla

Arja sa...

Halloj!
Men åh vilka snygga fynd du gjorde!! Önskar dig en fin dag i
Stockholm med nya hatten på hihi.
Ha d gott Kram Arja

Hemma på Sjuan sa...

Kul att kunna fynda så mycket. Hoppas du får en fin dag i Stockholm. Kram Suss

Helena sa...

Så glad jag blir över ditt inlägg. Jag jobbar hela dagarna med att skapa kunskap om hållbar utveckling och hållbar livsstil. Ett medvetet val du gör sparar på oändligt med naturresurser samtidigt fortsätta med ditt klädintresse. Stor glädje i mitt hjärta! Kram

House and Garden by Bia sa...

Det kallar jag fynd !!!....roligt att fynda ;)
Hoppas dagen blir bra hos dej ;)
Ha det gott!
Kramar
Bia

Marika sa...

Så inspirerande! Ska genast skärpa mig!

Mamma C sa...

Vilka fina kläder för bra 500 hundringen. Ibland är det bra att tänka till en extra gång. Önskar jag var så duktig med.
Kram Mamma C

Birgitta sa...

Nu blev jag riktigt avis ,,, så mycket fint du hittade.
Bra tänk också ,,, brukar oxå handla på secondhand eller byta med kompisar.Så mycket bättre på många vis ,,,

Hoppas du haft en fin helg :))
kramar om B/

Bakom dörr nr. 11 sa...

Vilka snygga fynd du har gjort.
Är själv riktigt dålig på att handla på loppis,
trots att jag vet att man kan hitta massor.
Ha det riktigt bra i stora staden :)
Fin kväll till dig.
Kram Pia

HönaPöna sa...

Bra där... Och att spara både pengar och på miljön är ju det allra bästa med återanvändning. Och att det blir lite eget och unikt också. Perfekt ju!

Kia sa...

Oj vad mycket du hitta. Kul!
A´s klass hade loppis igår på torget ( A kunde inte vara med) för att samla ihop pengar till flyktingbarnen.
De hade fått ihop över 5000 kr. Tycker jag var jätte bra jobbat!

Ha en toppen vecka!
Kram Kia

Annika Christensen sa...

Så klokt av dig att verkligen tänka efter först.
Stövlarna var ju super fina.
Allt gott och ha en god tur till STockholm.
Annika

Anna S sa...

Såna verkligt bra fynd du gjorde! Jag gillar verkligen second hand. Köper sällan något nytt eftersom jag känner att jag lättare hittar personliga kläder just andra hand. Sen har jag märkt att kvalitén ofta är bättre på second hand kläder. Köpte nyligen en ny klänning, iochflrsig ett billigt märke, men efter ett par veckor var plagget både nopprigt och hade ett hål på sig. Medan de secondhand köp jag gjort kan räcka i 10+ år utan problem.
Min ena syster köper mycket barnkläder begagnat på nätet, för gifterna i tygets skull. (Alltså att de är urtvättade när de varit använda ett tag) . Sen bra även för miljön att ta av det som finns och inte köpa allt nytt. Bra på alla sätt. :-)

Jag gillar att du handlade målmedvetet, det du behövde och att du fick så mycket för pengarna.
Saker är nåt jag egentligen inte behöver alls, heller.
Försöker tänka detsamma om kläder nu, för jag har mycket jag aldrig använder. Ska gå igenom min garderob, kanske nu inatt. Vet att där finns en herrskinnkacka och en mc-jacka jag hittat i soprummet.

Det blir nog ingen sömn inatt här, men har väckarklockan ställd tills imorgon då jag måste upp.
Har mest sovit hela helgen, och udda tider. Det får vara okej för nu.

Och du, en sån jättesnygg hatt du hittade! 25:- är bra pris med! Den var nog menad till dig.:-)

Önskar dig en fin måndag . Hoppas du har det bäst i Stockholm. Kramen!

choicesbyannie sa...

Wiiii hejja dig ;) Så glad jag blir över ditt inlägg idag ;) För visst kan man handla secondhand målmedvetet. Och genom att handla secondhand så är du inte bara snäll mot miljön och plånboken du är också snäll mot dig själv då kläderna du handlar seconhand garanterat inte har kvar några gifter i sig ;) Så det är helt klart en Win Win situation att handla begagnat.

En härlig dag och start på den nya veckan önskar jag dig
Kram
Annie

åse sa...

Vilka härliga fynd, hoppas att du och hatten hade en härlig dag i vår vackra huvudstad. Kram Åse

HWIT BLOGG sa...

Bra tips där! Så mycket fint du fick för en billig penning. Kul med lite nytt i garderoben...
Önskar dig en glad och solig vecka!
Kram Titti

Nilla Q sa...

Att ha en plan när man går på loppis... det har jag nog aldrig haft! Bra tips! Och vilka fynd du gjorde!!

Kram Pernilla

VisaLiza sa...

Loppis är verkligen bra! Jag brukar tänka att det är som ett kretslopp för kläder när jag lämnar till loppis och handlar loppis. Attans så många bra fynd du gjort. Kramar Liza