Det är inte så dumt att bli gammal

Jag sitter vid mitt köksbord.
På min dator är det en dokumentär som min fina vän tipsat om.
"Det är inte så dumt att bli gammal"
Det visar sig inte bara vara en, utan tre.
Mitt kök fylls av hopp, av mod och medmänsklighet.
Genom tre personers liv.

Det handlar om Dagny som tar igen sitt liv.
Jag får liksom lite revansch, säger hon.
Jag ville bli något annat än jag blev.
Nu gör jag det jag vill.

Hon berättar om när hon startar om.
Lever sitt liv fullt ut.
Målet säger hon, är att ha roligt.

Så får vi se henne dansa,
 för första gången på tio år bland kor i en ladugård.
Till musik vi nästan aldrig hör längre.
Och hitta en ny vän.
Jag fnissar tårögd, det är så fint.
Så symboliskt.

Det handlar om läkaren.
Som får tomt i kistan med hopp.
Men fyller på den igen.
Som är så medmänsklig att jag fylls av kärlek.
Om jag någon gång möter honom,
ska jag ge honom en kram.

Det handlar om musikern och poeten.
Som tidvis famlat i sitt liv.
Som på ett sätt hittar tillbaka.
Som har en röst som är så vacker.

Dom berättar så öppet, berör det svåraste.
Med en sån ödmjukhet och ett sånt mod.
Med värme, livslust och ljus.
Och jag blir glad.
Varm i hjärtat.

Dom visar oss något viktigt.
Och dom sprider det där budskapet.
Det är aldrig försent.
Att göra det man vill, att börja om.
Fylla på med hopp, värna om människan.
För sin egen skull.
För någon annans skull.
För livet.

Se den, tre avsnitt som ni hittar här
Ni kommer inte att ångra er.

Med det startar jag en ny vecka.
Och önskar er mjukhet.
Kram Hannis

13 kommentarer:

Flower of Fame sa...

Vilket fint sett att börja veckan. Jag får leta upp och se avsnitten. Ha en fin dag Kram Pernilla

Hemma på Sjuan sa...

Viktigt att göra vad man vill med sitt liv men kanske inte alltid så lätt... Ha en fin start på veckan, kram Suss

Mamma C sa...

Har själv blivit tipsad om dessa avsnitt. Så jag måste se dom nu.
Kram Mamma C

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Gomorron
Ska titta, bra att du gjorde
en länk.
Kramar och fin vecka/AM

Den där Victoria sa...

Jag har inte hunnit sett avsnitten ännu, men jag längtar och ser fram emot det.

Kram Victoria

annika sa...

Ligger hemma och är lite sjuk, ska titta, tack! Kram och önskar dig en fin ny vecka

Choices by Annie sa...

Låter som ett bra tips. Den ska jag lägga på listan.
En fantastisk start på din vecka
Kram
Annie

LÁrt de Vivre sa...

Vad fint det låter!! Väl värd att se kan jag tänka.

Ofta är det man själv som sätter sina gränser, tar sina val. Det kan kännas svårt att krångla sig fram. Jag önskar att jag lever mitt liv till fullo, men även jag har några hinder att klättra över

Kram Kajsa

HönaPöna sa...

Låter spännande... Men dokumentärer är min sämsta gren, jag har så svårt för att titta på det. Men min man älskar det, jag ska tipsa honom!

Helena sa...

Tack för tipset! Ser aldrig på tv och inser att ibland missar man riktigt bra program. Tur att en del av programmen går att se via svt-play. :-)

Kia sa...

Ny vecka nya möjligheter!

Ha en toppen kväll!
Kram Kia

Anna S sa...

Det verkar vara intressanta dokumentärer du fick tips om och tipsade vidare om! Gamla människor är häftiga tycker jag. Många har varit med om mycket i sina liv och hetsar inte upp sig över småsaker som iallafall jag gjorde mycket i tex tonåren. Alla människor i olika åldrar har ju sin charm och sätt att vara.
Ska försöka se programmen !

Tack så jättemycket fina du för grattishälsningen! :-)
Jag hade en bra födelsedag. Med tillfälligt bortfall av två personer var det systrarna och syskonbarnen som var på bjudning här. Det kändes väldigt lagom och stundom intensivt med en treårig pirat som hade en massa energi att prata och leka med ballonger och sno andras läppcerat . ;-). Jag hade gjort snittar och köpt köpetårtor . Allt blev uppskattat.

I present fick jag en ny keyboard! Det trodde jag inte. Jättekul med en massa funktioner. Och mikrofon till om jag skulle ta mig ton.
Treåriga systersonen är så rolig . Han sa flera gånger att allt yngsta systern (hans moster) säjer är "struntprat". Och att det låter konstigt när jag spelar på synthen. Han ville spela så att det skulle gå rätt till. :-).

Jag känner mig lugn inför att vara 40 nu. Det känns som att jag är glad att ha klarat mig såhär långt.

Spännande med snäckoyssel för dig! Den där snäcklsmpan du kasserade gav verkligen utdelning. Bra att använda det du har, som spegeln.

Jag har gjort en lista och hängt upp synligt. Med saker som har varit bra de senaste åren. Behöver påminna mig själv ofta att bra saker finns och kan vara här för att stanna.

Kramen till dig och ha det mjukt du med!

Kolonilotta sa...

Kommer inte ihåg om jag sett den. Men ska i så fall se om den imorgon på dagen när jag ligger nerkrupen i soffan! :)
Kram! ♡