Tyger på tork

Den där tyghögen som legat.
Med gamla linneservetter, sjalar, tröjor och gardiner.
Tyger som ska bli annat än vad det är nu.
Igår blev det färgat och hänger nu på tork.



Färgade för hand i en balja.
Tar längre tid men är roligare än att färga i maskin.
Och det blir alltid ett jämnare resultat.

Nu hänger det på tork.
Allt färgat i samma färgbad, 
men slutresultatet blev olika nyanser.
Beroende på tid det fick ligga och dra.
Och hur det såg ut innan.

Sista helgen på semestern.
Jag och pälsis sticker ut på landet.
För att njuta lite extra.

Fin helg till er // 
Kram Hannis

Ps. Anna.S, hur har du det?
Hoppas att du får en bra helg!
Kram



16 kommentarer:

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Det var länge sen jag färgade, ska nog
ta och prova det. Vill ha massor av grått
i höst och det kan jag ju fixa själv då.
Njut nu av sista helgen i frihet för den
här gången, du kommer få härligt väder.
Kramar/AM

Choices by Annie sa...

Så härligt att färga själv, det borde jag också göra, funderar på att lära mig mer om växtfärgning. Det hade varit roligt.

Fin helg till dig och njuuuut av det fina vädret
Kram
Annie

Mamma C sa...

kommer ihåg när man gjorde sina batiktröjor själv hemma när man var liten. Kitteln som stod på spisen och mamma som rörde runt ett par varv då och då.
Ha en skön sista semesterhelg nu.
Kram Mamma C

HönaPöna sa...

Färga för hand påminner som syslöjden och batikfärgning... så vackert det ser ut där de hänger, du är en mästare på att ta vackra bilder!
Ha en skön helg, kram!

House and Garden by Bia sa...

Oj oj, det var läänge sedan jag färgade....och då var det inte växtfärgning utan då köpte man små burkar i affärerna och färgade ;))
Så dov fin färg ;)
Ha en fin helg!!
Kramis bia

Anna S sa...

Så jättevackra toner de olika tygstyckena fick. Och underbar textur! Det var länge sedan jag färgade något. De grå tonerna i tyget är verkligen dina.

Jag har haft en dipp igen (utan chips ;-). Sov en hel dag och natt, missade psykologen. Det var stört omöjligt för mig att gå ut.
Det blev bättre när jag fått sova mig hel sådär mycket.

Det är intressant med din släktforskning. Kan verkligen förstå och knäna igen vilken och behovet av att få veta mer om bakgrunden. Jag vet endel om min.
Var mormorsföräldrarna bodde , i en by där många utvandrade till Amerika. Även min farfars mor for till Amerikatt och lämnade min farfar här. Han vile aldrig prata om sin mor medan han levde. Gissar att det var ett stort sår för honom. Vet även endel om destruktiva mönster i släkten.
Det är smart att som du anlita en person som kan leta reda på mer.

Jag hoppas orka gå ut idag, med sällskap. Ska köpa gångjärn och kopiera lite till ett skrin jag gjort.
Redan imorgon är det kalas för en vän utanför stan. Jag hoppas orka vara med. I annat fall får hon skrinet senare.

Hoppas att du och pälsbollen den charmante får en fin helg på landet! Kramen!

Pia sa...

Bara älskar den lavendelblå nyansen du skapar!
Önskar dig en riktigt mysig helg och tack för alla fina peppande
ord du lämnar hos mig <3
Kramen
Pia

Njut Av Livets Goda Ting sa...

Det var evigheter sen jag färgade något.
När jag var yngre så hade mamma dille på batik så vi färgade ganska mycket en tid :)
Låter som en mysig helg, hoppas att det fina vädret håller i sig också!
Stor kram
Jessica

Helena sa...

Färga tyg... det var länge sedan... En underbart minne jag har är som barn då jag åkte på läger och fick lära mig att växtfärga. Önskar dig och din fina hund en underbar helg på landet!/Kram

HWIT BLOGG sa...

Färga för hand och ha nu en skön helg! Tack för din rara kommentar...
Kram Titti

Kia sa...

Det var längesen jag färga tyg! Aldrig för hand dock. Kanske ska prova...

Visst blir man sugen på kanin. :) Får komma och gosa med våra.
Smilla tycker dom är spännande. Skäller på dom ibland när de skuttar runt. Vet inte om hon bara vill leka eller ta en tugga? Gosiga är dom i alla fall.

Min morfar och mormor släktforska förut, morfar höll kurser när han gick i pension.
Själv har jag aldrig provat. Men det är nog intressant.

Ha en toppen helg!
Kram Kia

Kolonilotta sa...

Men så roligt att göra om "gamla" saker till nya!
Du är ju så himla pysslig och duktig.
Jag älskade att sy när jag var liten.
Kommer ihåg hur jag satt och sydde dockkläder till mina egna dockor på mammas symaskin.
Och då var jag inte alls gammal.
Önskar dig en fantastisk helg på landet! ♡
Kram.

Melody and M.E sa...

Vackra nyanser av blått! Själv färgade en klänning igår med grillsås, eller rättare sagt gjorde den prickig och så förblev den även efter tvätt! Nu har jag fläckiga shorts och fläckig klänning, så det är nog dags att göra som du stoppa allt i en balja med färgbad!
Kram M.E

Flower of Fame sa...

Så roligt att färga själv. Så fint det ser ut. Ha en fin helg med Pälsbollen. Kram Pernilla

Vitt hus med svarta knutar sa...

Spännande att få se vad du ska göra med tygerna, har en aning om att det blir vackra nyanser.Ha en skön helg på landet!
Kram,
Regina

Sandra sa...

Har faktiskt aldrig färgat något själv men är så sugen på att testa. Tack för inspirationen!