Liten ljuslykta

Det är något med fjädrar,snäckor,stenar, pinnar och träbitar.
Jag blir glad av dom.
Kanske är det mjukheten i dom.
Det naturliga.
Eller så är det för att mina ögon tycker om det,
helt enkelt.

En liten lykta har blivit gjord, väldigt liten.
Av snäckor.
Enkelt pyssel.

Lika fin i dagsljus som i kvällsljuset när den är tänd.
Det känns som sommar.
Sommar som kan vara året runt.
Om man vill.

Så var det släktforskningen...
Nog fick jag en del svar.
Och jag blev väldigt berörd.
Det kommer mera om det sen.

För er som frågat hur man gör.
Jag började via Landsarkivet.
Det kostar inget och där finns alla årtal,
namn och födelseplatser.
Dom har varit väldigt hjälpsamma.

Vill man fördjupa sig i mera personfakta
så kan man betala en släktforskare.
Det är oerhört intressant om man som jag
inte vet så mycket om eller kanske inte har relationer till släktingar.
Eller om man bara är intresserad av historia förstås.
För det är onekligen en häftig känsla att se namnet
på släktingar från långt tillbaka.

Fin dag till er
Kram till er // Hannis

11 kommentarer:

Fru Eriksson sa...

Åh,såååå söt liten lykta ♡ ...
Ha en underbar dag!

/Kram

Vitt hus med svarta knutar sa...

Vilken söt lykta! Snäckorna ser nästan ut som änglavingar på bilden. Vad intressant det är med släktforskning. Vi har släktingar som forskat både på min och makens sida, de har kommit till 1600-talet. På en kusinträff var min släkting och berättade om vår släkt och visade släktträdet.
Kram,
Regina

Pemsplatser sa...

Men gud så söt liten lykta:) Häftigt med släktforskning alltså, spännande!! Kram Emma

Kolonilotta sa...

Jag har en drös med snäckor hemma som vi plockat i Thailand.
Kanske ska ta och göra en liten ljuslyckta.
Din blev ju jätte fin! :)
Min svärmor har släktforskat i några år och har kommit ganska långt bak i tiden.
Det är verkligen jätte spännande att läsa.
Ha en jätte fin dag! ♡
Kram

Mamma C sa...

Så fin den blev. Så stora snäckor har jag inte hittat där vi är nu. Men får pyssla när jag kommer hem.
Kram mamma c

Flower of Fame sa...

Så fin snäcklykta. Visst känns den som sommar. Ha en fin kväll Kram Pernilla

Bakom dörr nr. 11 sa...

Vilket söt lykta.
Låter roligt med släktforskning.
Fin kväll till dig
Kram Pia

Anci sa...

Åh, jag gillar också fjädrar och snäckor och jag önskar att jag hade en uns av din kreativitet och förmåga att göra så vackra saker.

Kramar
Anci

Choices by Annie sa...

Så fin ljuslykta. Jag ser fram emot att höra mer om din släkt.
Fin dag till dig nu har jag läst ikapp mig och som jag längtat efter att få titta in hos dig.

Kram
Annie

Min plats i solen sa...

Så vacker den blev. Det är något visst med snäckor tycker jag. Skönheten i att de formas av vattnet och sanden. Att ingen är den andra lik men att de alla är lika vackra. Var och en på sitt sätt. Att de får uppleva stormar men också kavlugnt hav och aldrig riktigt vet var de hamnar. Precis som med oss människor. Kanske är det därför jag tycker så mycket om snäckor och fortfarande fyller fickorna då jag är på en strand. :)

Ta hand om dig du fina.♥

Kram Lotta

Helena sa...

Håller med dig att det är något visst med naturliga material. De ger harmoni. Och som du skriver - känslan av mjukhet. En positiv känsla. Fin torsdagskväll till dig!/Kram