Dom där rötterna

Jag vimsar runt här hemma.
I någon slags "sista veckan på semestern" yra.
Flyttar om och drar fram, som vanligt med andra ord.
Fast idag med lite nervösare rörelser.


Om en timma ska jag träffa en släktforskare.
Som har hjälpt mig med att utforska min pappas sida.
Att titta på dom där rötterna som man säger.

Jag vet att jag har flera syskon.
Kusiner, farbror och andra, som jag inte har någon kontakt med.
Både självvalt och val från dom.
Men jag ville veta mera.
Om främst min farfars historia.

Det finns en massa historier som berättats.
Men jag vet inte vad som är sant.
Och jag undrar över det.
Vad hände honom dom åren han var borta?
Smärtan som jag såg i hans ögon,
vart kom den ifrån?
Kommer jag ens att få veta?
Vart kom han ifrån från början?
Vart kom min farmor ifrån?
Kan svaret på den skamfyllda tystnaden finnas där,
bland alla papper?

Den här delen av min familjehistoria är jag ensam om.
Mina syskon kände aldrig den delen av familjen.
För att det var inte deras.
Så den här resan gör jag själv.

Det känns viktigt att göra det här.
Kanske får jag inga svar.
Men jag kommer ändå att få veta mera än vad jag gör nu.

När jag pratade med släktforskaren igår så sa han:
- Jag tror du kommer att finna det intressant.
Då fladdrade det till.
Nyfiket och nervöst.
Om en timma får jag veta.

Har ni släktforskat?
Ni kanske har tips på hur man letar information,

Kram Hannis

Ps. Anna,S gullegullan!
Jag skrattar så jag kissar på mig!
Ibland behöver man bara leva ut det där.

Jag ska inte säga att jag och symaskinen är sams.
Det är nog mera min tjurighet som gör att jag syr=))
Kram till dig


11 kommentarer:

Birgitta sa...

Så spännande ,,,
Håller tumme & tå,att du får veta lite mer.
Också haft dessa tankar,men de har stannat där ,,, feg eller vågar inte ,,,
Men kanske någon dag,vi får se ,,,

Fin dag du fina
Kramar om/

Fru Eriksson sa...

Nä,har inte släktforskat själv men en i min närhet har gjort det & kommit fram till att jag & mina syskon har Indiansläkt fr Mexiko & en högr uppsatt gärsman tror jag det hette hihi här utanför min älskade ort jag bor i ...

Ha en fin dag!
/Kram från mig i go☼-en!

Anci sa...

Men åh, vad spännande !! Kanske lite läskigt och skrämmande också. Hoppas att du får svar på det du vill veta.
Jag har länge försökt att släktforska för att få svar på de frågor som jag har om vår släkt. Både på mammas och pappas sida.
Jag undrar hur man får tag i en släktforskare... ?

Kram
Anci

HönaPöna sa...

spännande värre... lycka till!

annika sa...

Har egentligen inte varit så intresserad själv, men nu låter det onekligen spännande! Min son har varit intresserad. Hoppas du är nöjd!

Mamma C sa...

Så spännande hoppas du får några svar på alla dina frågetecken.
Kram mamma c

Flower of Fame sa...

Så spännande. Hoppas du finner mycket spännande Ha en fin dag Kram Pernilla

Therese sa...

Jeg har tenkt på dette og tenkt at du igrunn er litt modig som roter rundt for man vet jo aldri hva man kan finne. Samtidig så kan man jo finne "gull" eller kanskje en indre fred så jeg tror absolutt at du gjør rett. Og uansett så har du jo blitt verdens fineste Hannis Røverdatter!

Choices by Annie sa...

Så fantastiskt spännande.
Min man släktforskade ett tag han var nyfiken på vem hans morfars far var. Hans morfar övergavs av hans pappa när han föddes och hans mamma dog. Min man vet nu namnet på hans morfars far men hans morfar vill inte veta något. Något vi självklart accepterar. Men vi vet och vi tycket det var spännande.

Hoppas du får reda på det du vill.
Kram
Annie

Helena sa...

Åh, så intressant! Jag har inte släktforskat själv men har vänner i närheten som är väl införsatt i sådant. Hittade när jag rensade från mitt barndomshem en pärm full med släktforskning. Spännande!

Pia sa...

Men du vad jag blir nyfiken. Att resa bakåt och söka sina rötter är så spännande. Jag hade velat ha berättelserna från mina mor- och farföräldrar, om hur de kände, vad de gjorde, inte bara forskningen utan hur då mådde, vad deras drömmar var.
Min mormor var "synsk" som det kallades då, vi pratade mycket ända fram till 2002 då hon dog, och hon saknas mig. Hon förstod att jag också var öppen, att jag kände sådant som andra stängt om.
Hoppas att du fick stillat din nyfikenhet!
Kramen
Pia