Luktärten med eget liv

Som vanligt så berör ni på ett speciellt sätt.
Modet som ni har när ni delar med er av era upplevelser
och tankar är fint att ta del av.
Är tacksam för det!
Gunilla och MariaM en kram till er.

Jag har farit fram och tillbaka en del på sistone.
Sena kvällar och tidiga mornar.
Balkonglivet har liksom fått stå tillbaka lite.
Dessutom har det regnat så blommorna har fått sköta sig själv.

Igår kväll när jag kom hem slängde jag upp balkongdörren.
Så började jag stöka runt hemma.
Går förbi balkongen, tittar ut och säger för mig själv:
-Vad var det där?
Backar och ser en luktärt som blommar.
Som har vuxit ur sin kruka och slingrar sig iväg.



Lycka alltså...
En luktärt som blommar.
På en balkong som är lite bortglömd.
Sånt blir jag glad över.
Visselglad.

Till er, en fin fredag.
Kram Hannis

Ps. Anna.S, vilket bra val du har gjort!
Det är så viktigt att få välja utan att bli dömd.
Ibland finns det en skev bild av att familj,
ska alltid vara familj.
Det är långt ifrån sanningen tycker jag.

Idag kan jag se det mera för vad det var.
"Sjuka" mönster som sätter djupa spår.
Det var inte mig det var fel på.
Precis som med dig.
Det var inte du, det var dom.
Och mönster som ingen bröt.
Även om ett mönster aldrig får bli en ursäkt för en
orätt handling så gör det på något sätt att det blir
mindre ilska och bitterhet.
För min skull, inte för deras...

Att gå sina egna oupptrampade stigar...
Vilken vacker symbolik.
Jag ser det framför mig.
Att ta dom där stegen, på en stig,
som inte blivit utforskad eller förstörd.
Starkt!
Stor kram!


24 kommentarer:

Mamma C sa...

Tur i oturen att vi har en sådan här sommar som vi har. Annars hade nog din luktärt varit vissen för länge sedan. Snyggt att den slingrat sig upp på stolsryggen. Ha en fin och bra fredag.
Kram Mamma C

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Så fint, vackert när den slingrat
sig upp på stolen. Du får nog ta och
sitta där lite nu, med sånt ögongodis.
Ha en fin helg och stor kram/AM

Melody and M.E sa...

Så andlöst vackert när naturen själv får skapa konstverken!
Luktärter trivs aldrig i min vård, så jag har inga att glädja mig
åt varken på balkong eller i trädgården, men dina vackra foto
njuter jag av till fullo!
Önskar dig en riktigt skön och fin helg!
Kram M.E

HWIT BLOGG sa...

Åhhh luktärter...finns det en ljuvligare doft? Om jag blundar kan jag känna den, nästa sommar ska jag odla MASSOR av luktärter!!
Ha en skön fredag Hannis...
Kram från lugna landet och Titti

Helena sa...

Trivsamhet på balkongen är viktig och din balkong känns som en plats att må väl på. Vackert med luktärten som slingrar längst stolens ben. Den liksom sträcker sig och med blomman öppnar upp sig. Vacker med känsla livskraft.

Villa Freja sa...

Så fint. Luktärt är så vackert. Kram.

Birgitta sa...

Meeeen så ljuvligt ,,, så söt
Vilken stol,blev faktiskt liiite "kär"
Njut av denna dag

Kramar om /

Livskrafter sa...

Så härligt. BLir alldeles smittad av dina ord. Och vilken fantastiskt bra definiering på den där speciella glädjen "visselglad" Kom på när jag läste att jag är rätt ofta visselglad...och på senare tid har jag kommit på mig själv med att vara visselglad utan orsak..Det är rätt coolt. Vack bilder också som vanligt här inne hos dig
kramar från GÖtet
Emma

Kolonilotta sa...

Den liksom sträckte på sig för att synas och inte bli bortglömd. Så fint och vackert på samma gång.
Riktigt vacker stol måste jag säga! :)
Och visst sken solen på mig idag!
Jag har laddat med en massa behövlig energi trots att vi har jobbat oss trötta i kroppen! ♡
Underbar dag helt enkelt!
Stor kram till dej!
Susanne

Flower of Fame sa...

Sån härlig känsla när det helt plötsligt kommer en och två och flera blommor. När man minst anar. Härligt. Ha en fin kväll Kram Pernilla

Choices by Annie sa...

Så vackert den har slingrat sig, förstår glädjen.
Här gick jag i trädgården idag och fick äntligen se en av mina "mystiska" blommor blomma. Jag kallar dem mystiska för jag har fått gräva upp dem i min väns trädgård tidig vår och visste inte alltid vad det var jag grävde upp. Denna blomma som jag såg i dag gjorde mig själaglad. Härligt när sådana känslor överraskar en ;)

Fin kväll önskar jag dig.
Kram
Annie

Kia sa...

Kom hem idag vid lunch efter mer än 2 veckor på vift. Gick runt och kolla mina pellisar, tar bort lite visset och ser vad de vuxit sig stora på den här tiden. De växer på utan oss...

Släkten är värst heter det. Jag hade ingen ömsint farmor vad jag kan komma ihåg. Inte alls som mormor o morfar som vi ofta var hos. Farfar var mer lättsam men hölls väl lite tillbaka av farmor.
Även mannens farmor var lite speciell. Hon hade gjort klart för svärmor från början att hon inte tänkte sitta barnvakt! De gjorde hon inte heller. Jag hade lite svårt för henne. Hon antog att man skulle göra som hon ville, vilket jag har lite svårt för. Kan bli lite bångstyrig när folk bara antar att de ska få som de vill.
Kommer ihåg en gång när hon fyllde år och hon förvänta sig att vi skulle komma när hon bjöd på middag. Jag jobbade då och då ringde hon up mig för att kolla om vi skulle komma. Ja, mannen och M kommer men jag jobbar så det går tyvärr inte. Kan säga att det inte var så poppis. Men det gick emot att jag skulle ta ledigt för hennes födelsedag när vi annars inte umgås.

Ha det toppen!
Kram Kia

Therese sa...

Slike ting blir vi så glade av du og jeg, ting som vokser og tar seg til rette på steder de kanskje ikke hører hjemme. I kveld har du vært med meg i skogen, jeg har tenkt på HippiHannis som skal på festival og den tanken gledet meg slik at jeg gikk rundt med ett stort smil i ansiktet.

Kl 06 stod jeg opp i dag, gikk ut av ett telt og fikk se solen våkne. Lagde frokost på stormkjøkken/propan og kjent at dette er mer enn hva jeg trenger for å være lykkelig. Tenk at livet kunne bli slik at jeg kan padle i kano med hund, barn og mann før vi sover ute. Jeg er så heldig! Og jeg som før var så glad i å vise frem på instagram og blogg gjemmer nå alt som små skatter i hjertet mitt.

Jeg har tenkt mye på teksten din om farmor og alt det innebærer, en dag skal jeg skrive hva jeg har tenkt. Med ferietid for barna og lite rutiner finner jeg ikke tid og rom til å skrive om det jeg tenker på som viktig.

God myk helg! Kos deg med semester og festival. Jeg gleder meg med deg ❤️

VisaLiza sa...

Så fint, lycka i det enkla. Kramar Liza

Anna sa...

Åh, så fint den slingrar sig där, luktärten. Den avger en doft av barndomens somrar. Jag bara älskar den.

MariaM sa...

Så fin! Som att livet och växtligheten vill sig själv...
Gå sina egna oupptrampade stigar, det är sannerligen något så starkt och friskt över den tanken.
Vet du, mina föräldrar gav mig all kärlek i världen, men jag såg också att i en annan tid gjordes val av mina mor- och farföräldrar utifrån givna förutsättningar, ja det var nästan inget att välja på och det skapade smärtor och sorger som aldrig kunde tas i ljuset och bearbetas. Sådant skapar det som kan kallas arvsynder. Min mor bestämde sig för att ge all den kärlek hon själv upplevde att hon inte fick. Så kärleken fick jag, samtidigt som jag såg min mormors ständiga inre kamp. Att vilja, men inte kunna fullt ut.
Jag såg min fars kamp mot sitt periodvis pågående alkoholmissbruk och trots att han inte bodde med oss så lärde jag mig identifiera smärtan han bar och skulden. Detta har lett till en något dividerad kunskap hos mig, samt även den lojalitet som senare har gjort det svårt att sätta mig själv i främsta rummet när så är nödvändigt. Att älska någon och ta hänsyn. Bortom sina gränser. Nu går jag just mina egna oupptrampade stigar, inte utan sorg, ilska och förvirring, men mest med glädje, nyfikenhet och som om jag hör fjärilens vingslag. En vacker känslighet. Jag är så glad att jag hittat mig själv och att det bara varade ett par år, förhållandet som var så mycket kärlek, men ändå inte av godo.
Kram till dig Hannis. Jag är så glad att jag funnit din blogg. Det kommer när det ska...

Lily sa...

Så fint du har det, en underbar stol! Plocka gärna in lite luktärter så blir det längre blomningstid, om de går i frö slutar plantorna blomma.
Ha en fin helg!
Kramar
Lily

annika sa...

Tycker att din luktärt både något sätt symboliserar dina täta närvarande texter. Mitt i allt regnande så kommer en blomma. Och att du ser den. Det är liksom du Hannis för mig. Varma kramar från min regniga plats i Sverige.

annika sa...

PS. Jag hade luktärter i min brudbukett när jag gifte mig. Älskar doften!

Anna S sa...

Att skrota runt hemma och vara lite småkreativ- det bästa tycker jag för att varva ner och komma i fas med själen eller sig själv.
En sån vacker stol som var i bild! Jättehärlig färg!

Jag håller helt med dig om art blodsband ibland är överskattade. Trots att vissa personer varit en stor förlust för mig, så är det så det blivit. Det är intressant hur ingen persons liv och historia är en kopia av någon annans tycker jag. Men att man kan möts människor som finns dör, med sin historia och sätt och värderingar.Livsvisdomar som andra gjort och som är värda att höra om.

Inatt blev det att spontant dela en flaska vitt med en vän. Hon ville låna den av mig, men fastnade här på en stol och det blev prat om djupa saker natten lång. Framtill halv fyra på morgonen. Den vännens familj blev mycket berörda och skadade av den slutliga tragedin i min familj. Det är det som gjort att våra vägar korsats. En mycket viktig person i mitt liv.

Så fint med din luktärt som växt på lite i hemlighet.
Minns att jag önskade mig just en bukett med luktärter när jag fyllde tio år. Jag tyckte de var speciella.

Hoppas att din lördag är fin. Stor kram till dig!

Bakom dörr nr. 11 sa...

Luktärter är väldigt vackra tycker jag och doften underbar, tur att du kikade
ut på balkongen :)
Kram Pia

HönaPöna sa...

Jag älskar luktärtorna, men i år tror jag att sniglarna har mumsat i sej allt, eller om jag sådde när det var för kallt kanske. Nåja, en sommar utan luktärtor blir det iallafall.
Vi får tro på bättre resultat nästa sommar! Det är det fina med det hela, att det alltid finns fler chanser!

anettan sa...

Så vackert....och vi får inte ge upp. Kram Anette

Fru Eriksson sa...

Åh,så vackert ♡ ...
/Kram