Dom där dofterna

Gunilla, dina ord...
Vilken beskrivning!
"Den farliga häxan som sprider självförakt"
Precis så är det.
En stor kram till dig.

Och till er andra, tack för era varma ord.
Ni får mig som vanligt att känna hur mycket ödmjukhet
det finns. Och olika erfarenheter.
Det är fint!

Så, 
Den egna parfymoljan är klar och provad.
Med en doft av kanel,saffran, lavendel, citron och aningens patchouli.


Nu är det här inga "proffstips" ,
men jag delar med mig om flera vill prova.

Jag tänkte på dofter som jag associerar till saker jag mår bra av.
Som meditation, doften av rökelse patchouli.
Att dra handen genom lavendel en sommarmorgon.
Citronens blommor som är vår för mig.
Kanel som jag har på mitt favoritkaffe.
Saffran som sprider sin väldoft efter bakandet.

Ni vet dom där stunderna där man drar ett andetag.
Och ler lite, känner det där lugnet.

Som bas använde jag mandelolja.
Funkar även med arganolja eller andra mjuka oljor.

Recept:
10 ml mandelolja.
50 droppar eteriska oljor.

Viktigt är att kolla så att oljorna funkar för huden.
Så att det inte uppstår någon allergisk reaktion.
Det finns en uppsjö av dofter så här kan man verkligen
välja just det man tycker om.
Så lade jag till av de lite rökigare parfymoljorna jag har.
Som är utan alkohol.

En parfym brukar ha en doft som är grunden.
Som sticker ut lite mera än dom andra.
Jag valde kanel.
Så av den tog jag cirka 15 droppar.

Sen fyllde jag på med olika antal droppar av de andra.
Det tar ett par dagar innan oljorna blandar sig.
Så jag började med 15 droppar kanel, 10 droppar citron,
5 droppar lavendel, 
Lät det stå två dagar.
Sen fyllde jag på med de andra.
Lät det stå igen.
Gjorde ett prov och fyllde på lite igen med citron.

Ett tips är att börja försiktigt med de starka dofterna.
Som just kanelen.
Den tog över till en början.
Och fick justeras lite av citronen.
Det finns en del att läsa om eteriska oljor.
Dom har sin funktion.

Om jag är nöjd,väldigt.
Doften räcker hela dagen.
Är inte för stark.
Och när jag luktar på min handled,
 så känner jag just det där jag mår bra av.
Lugnet, avkopplingen och andningen.

Kram till er// Hannis

Ps. Anna.S, åh!!
Det är det där perspektivet,
att få stopp på dom rösterna som maler om hur usel man är.
Som en ändlös repris...
Att så småningom få lägga en hand på sin egen axel och säga:
Oavsett historia, så är jag bra!
Jag duger och är lika viktig som någon annan.

Jag känner igen mig så oerhört i det du beskriver om spegeln.
Att det blir förvirrat.
Jag stängde också av.
I många år.
För att skydda mig själv.
Och för rädslan av att inte hålla måttet i andras ögon.

Även om jag förstår att det är smärtsamt
så är jag oerhört tacksam över att du delar med dig.
Det känns fint i mitt hjärta.
Stor kram!











9 kommentarer:

Johanna | Tillvaron.se sa...

Men vad mysigt med egen parfym. Aldrig ens tänkt tanken på att man kan göra egen. Ska jag fundera på att sätta igång med, helt klart!

Flower of Fame sa...

Roligt att det funkade att göra din egen parfym. Ha en fin dag Kram Pernilla

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Har läst förra inlägget och jag är djupt
imponerad av ditt mod och ärlighet.
Toppenbra att du delar detta med ungdomar.
Synd att det inte går och känna doften från
din parfym, allt du blandat i är ju goda
dofter.
Kramar/AM

annika sa...

Åh jag vill också testa!

♀ P E A C E R E V ♀ sa...

När du skrev om dofterna så skrev du meditation, gör du det? :o Isf hur gör du och vad för typ/typer? För jag har fått ett tips att meditera men jag vet inte hur man gör haha xD

skulle vara nice om du ville dela med dig av det i ett inlägg. alltså dina tankar kring meditation, och hur det påverkar ig och hur du gör :o

Mamma C sa...

Många fina och ljuvliga dofter du blandat. Kul när det blir så som man har tänkt sig.
Kram Mamma C

Anna S sa...

Jag kan tänka mig att de dofter du blandat gör sig bra ihop! Tack för beskrivningen hur man kan gå tillväga för att tillverka sin egenvalda, hemmagjorda parfym. Det verkar smart just att ha en neutral olja som bas och sedan bygga på. Jättebra tips som jag ska spara. Tack!

Ja, det är på pricken det du skriver om. Att en dag kunna klappa sig själv på axeln och verkligen mena inför sig själv art man duger , eller rentav känner sig superbra som klarat av många motgångar. Jag tror att alla har något att lära av sina medmänniskor. Vare sig de är med en eller mot en.. Eller var de varit. Viktigt att vara sann mot sig själv. Att utifall något skaver i en så är det sannolikt något som inte är bra, något som vill fram. Om det så är minnen eller känslor. Eller något annat. Ofta så visar det ju sig förr eller senare. Vad man har att reda ut eller känna för saker och känslor.
Det är väldigt lätt att ta till avstängningsknappen om man är van vid det. Men tillslut går det inte att pressa ner mer.
Vad skönt att du inte stänger av så mycket längre.
Jag ska fundera mer på varför det känns som jag fastnat i processen likt kvicksand. Och vad jag skulle må bra av att forma till mig själv. Det är så svårt när jag nästan behöver en bruksanvisning för hur jag bäst går tillväga. Vet att kreativitet hjälpt mig mycket förut.

Idag har jag tagit det lugnt efter att ha varit ute lite dagtid fyra dagar i rad. Det har varit lunch med en barndomsvän och prat om allt möjligt, (hon drog sedan med mig till stan), hämtat och postat paket och gjort några ärenden. Det är skönt när det funkar, både psykiskt och fysiskt. Men idag hade jag självutnämnd vilodag. Som iochflrsig inneburit mycket tankar. De gör mig låg många gånger. Men det är inte bra att stänga av helt tror jag.. Sorgen och att saker får vara som de är har också en plats.

Glömde skriva att jag skrattade gott åt när du skrek efter räven och försökte övertala den att återlämna din toffla. :-). De är svårflirtade de där rävarna. En sån lurig en.! Han tyckte nog att han gjort världens kap.

Kram till dig och tack för att du skriver!

Choices by Annie sa...

Så roligt att det blev bra och så sugen jag blev på att testa själv.
Kram
Annie

Helena sa...

Så härligt att komponera egna oljor. Måste pröva någon gång. Tack för inspirationen :-)