Att meditera

Jag fick frågan om att göra ett inlägg om meditation.
Sånt gör jag gärna.
Både mediterar och gör önskeinlägg.

Först,
meditation har inget med religion att göra.
Precis som yogan.
Man behöver alltså inte omge sig med buddhor eller annat
för att meditera.
Inte rökelser eller plingande klockor heller.
Jag gör det för att jag trivs med det.

Meditation är till för att för att ge själ och kropp ro.
Vila från tankar och stress.
När man börjar komma in i meditation kan känslor dyka upp.
Som ilska, sorg, rädsla, glädje.
Det här är helt normalt.
I meditation så släpper man ofta spärrarna som vi använder
oss av för att jaga bort det vi kanske tycker är svårt att hantera.

Så här gör jag.
Det här är bara mitt sätt.
Alltså inte rätt eller fel.
Det finns nämligen inte sånt när man vänder sig inåt.

Avsätt 10-30 minuter.
Om du bara gör 5 minuter, jättebra!
Du har börjat, det räcker.

1. Platsen.
En plats där du kan koppla av.
Inga telefoner, ingen tv som är på eller radio.

2. Hitta en bekväm ställning.
Och ha på dig bekväma kläder.
Har du som jag problem med lederna,
hitta din egen variant av ställning.
Jag sitter i en variant av halvlotus.
Det går bra att sitta på en stol.
Så länge du sitter bekvämt.
Ingen smärta ska det vara.

3. Börja meditera
Öppna eller slutna ögon är valfritt.
Om du har öppna ögon, välj en punkt där blicken kan vila.
Andas djupa andetag.
In genom näsan och ut genom munnen.
Andetagen ska kännas ner i magen.
Det här ta tid att träna på.
Du kan uppleva att du känner dig yr.
Inget konstigt.
Ofta så andas vi på ytan.
Vilket gör att det är en omställning att djupandas.
Ta det lugnt i din träning av andningen.

4. Gå igenom hela din kropp.
Del för del.
Hur känns armarna?
Sänk axlarna.
Om du sitter på en stol,
har du fötterna ordentligt i golvet, avslappnade?
Låt kroppen slappna av, bit för bit.
Fortsätt att andas.

5. Tankar som kommer.
Börjar du helt plötsligt tänka på disken som ska diskas?
Arbete som ska göras?
Låt det komma och sen, skicka iväg det.
När jag började meditera så använde jag mig av en mening
i huvudet när tankarna kom.
" Jag hör, vi tar det sen"
Fortsätt andas.

6. Avsluta
Ta ett par djupa in och utandningar.
Öppna ögonen om du har haft dom slutna.
Ge dig några minuter att känna in din stund.



Jag har ett mantra som jag gör efter meditation.
I framåtlutad ställning.
Återigen, valfritt.
Jag gör det som ett förankrande i min tanke.
Lite att ge sig själv på vägen:

Bli inte arg på dig själv för att du inte upplever sinnesro direkt.
Det tar tid att träna i meditation.
Ofta kan man bli lite stressad till en början.
Tankar som, jag gör fel, är ganska vanliga.

Mediterar gör man för sin egen skull.
Om du sitter i fem minuter eller sextio är upp till dig.

Bli inte förvånad om det poppar upp tankar du inte visste att du hade...
I det undermedvetna finns mycket att hämta.
Det är inte fel eller rätt.
Du behöver inte dela dom med någon.
Du äger dina egna tankar.

Om du börjar gråta, 
då behöver du det.
Låt det vara så en stund.
Du duschar bara på insidan.

Det viktigaste av allt:
Gör det du gör för dig.
Ge dig själv en stund för bara dig.
Låt det bli just vad du vill att det ska bli.
Och låt det ta tid, för det gör det.

Har ni frågor så svarar jag självklart på dom.
I den här bloggen är det fritt att fråga om det mesta.

Kram till er // Hannis



15 kommentarer:

annika sa...

Så vackra bilder på dig Hannis, älskar ljuset i dina bilder, du är en riktig ljuskonstnär.
Och texten, ja den håller jag med om ♥

lenaiwales sa...

Tack för lektionen, mycket intressant!!

♀ P E A C E R E V ♀ sa...

Tack för inlägget! En fråga bara, måste an sitta? För alltså storlarna som jag har hemma är inte bekväma alls. Går det att meditera liggandes? asså på en säng typ.

Och bilder;a jättefin är du! asballa tatueringar!^^

HWIT BLOGG sa...

Två spännande saker som jag vill få tid för...
Bra tips du delar med dig av!
Önskar dig en skön kväll...
Kram Titti

Helena sa...

Yoga är otroligt avkopplande. Ett tag sedan nu, men vid ett tillfälle somnade jag i krigarens position... Hur man nu lyckas med det?! Kram

finurliga fröken sa...

Vilket fantastiskt inlägg! De här ska jag ta till mig och läsa flera gånger. Jag har försökt ett par gånger men blir bara stressad över att de inte funkar. Jag drar iväg i tanken och glömmer andningen. Men jag ska nog fortsätta. Inte ge upp. Tack så mycket! Kram

Anna sa...

Åh, vad jag känner igen mig i det här inlägget även om jag kanske bara är i början på min meditationsväg. Men att den har kommit in i mitt liv för att stanna, det är jag alldeles övertygad om. Den gör så mycket gott.

Och vilka fina bilder på dig. /Kram

Hemma på Sjuan sa...

Har aldrig testat det där med meditering men tror nog att det är en väldigt bra avkoppling. Haha, vilken rolig historia med dig och grannen som hallontjuvar ;) kram Suss

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Har inte provat jag heller, men skulle
definitivt behöva. Det här var så bra
skrivet så du skulle ha bilden på dig med
en länk i högerkanten, så vi kan hitta det
här inlägget om och om igen. Duscha på
insidan var ett fint uttryck också.
Kramar/AM

Flower of Fame sa...

Så fint och givande inlägg. Har lyssnat på en avslappnings skiva. Till slut blev jag så avslappnad att jag somnade. Detta verkar mycket bättre. Gillar uttrycket att du duschar på insidan. Ha en fin dag Kram Pernilla

anettan sa...

Intressant. ......jag skulle verkligen vilja prova. Kram Anette

MariaM sa...

Åh så fint! Det känns att du vill väl. Tack.

Anna S sa...

En så bra beskrivning av hur du mediterar.! Jag gör det inte så ofta nu, men det hjälper helt klart för att hitta en balanserad känsla och läge i sig själv.
Jag gillar att du gör en speciell ställning för att förankra dig i dig själv. Funderade på vad jag skulle ha för sån avslutande pose. Kanske att omfamna mig själv.

Jag försöker komma in i ett meditativt eller lugnt tillstånd under dagen. Att vakna och vara i dagen lite i taget så jag hinner vänja mig.

Finfin dag till dig, med mjukhet . Kram till dig

LÁrt de Vivre sa...

Det låter så härligt skönt. Ofta blir jag stressad när jag ska försöka, så jag har aldrig gett det en ärlig chans.

Kram Kajsa

IngelaMolly sa...

Jag har länge varit nyfiken på mindfulness. Tror att jag har varit lite rädd att komma för nära inpå mina känslor som du beskriver.
Har du skaffat Kvinnan på tåget? Om inte gör det, tror inte du kommer att bli besviken :-)
Kram
Ingela