Luktärten väntar

på att få komma ut.
Omplanterad står den där på fönsterbrädan.

 Tillsammans med krassen.
Jag brukar inte bry mig om väder.
Det är inget jag kan påverka i alla fall.
Men nu känns det som att regnet liksom börjar ta sig in.
Överallt.
Blöta tassar, blöta skor och blött regnställ.

Den där längtan efter att kunna gå ut i bara ett linne.
Sitta ute länge på kvällen.
Sträck ut sig lite i värmen.
Den börjar kännas ganska stor nu.

Speciellt när blommorna står där och väntar.
På att få komma ut.
Då får jag påminna mig om att det är just bara väder.
Att solen kommer så småningom.

Att jag kommer att bli extra lycklig när himmelen 
spricker upp, blir blå och solen letar sig hitåt.
Det tar sin tid för våren att bli vår i år.

Tills dess så pratar jag med luktärten.
Och krassen.
Och låter det växa.
Det är fint det också.

Fin start på veckan till er.
Kram Hannis

Ps. Anna,S, nätet är tålamodskrävande.
Men efter en stund blir det nästan meditativt.

Den där jäkla jante.
Tänk att den dyker upp när vi som mest behöver peppen.
Brukar slåss med den ofta i skapandet.
Är övertygad om att du skapat något vackert!

För mig brukar rensandet bli till energi.
Tror att den där röran och skåpen som är fulla av saker,
påverkar oss negativt.
Det blir som en stoppkloss på något sätt.

Hoppas att du får orken tillbaka snart.
Skickar lite extra via cybervärlden.
Stor kram!




8 kommentarer:

HönaPöna sa...

Så fint där i ditt fönster... mina plantor som skulle avhärdas glömde jag ute och de är inte aöös fina längre. Gröna fingrar är inte min sak precis. Ha en fin dag!

Livskrafter sa...

Ja jag är som du. Vädret är ju "bara" vädret. Men ibland blir det nog allt lite för mycket och vi behöver värmen och framför allt ljuset.
Här i Gbg har vi faktiskt haft sol både igår och nu på morgonen är hon också här och smeker takåsar och husväggar. Snart...alldeles snart...kommer hon till dig också....jag lovar
Kram och försommarglitter till dig
E

Kia sa...

Jo, lite sol och sommarvärme skulle jag gärna ha nu! På lördag ska vi ha hem hela A´s handbollslag och förra året så bada de. Tveksamt om de kommer göra det i år?? Har inte varit någon värme än som kunnat värma upp havet, 10 grader vet jag inte om det är så lockande att doppa sig i.....

Vilken mysig drömfångare du gjort! Jätte fin.

Ha en toppen vecka!
Kram Kia

Melody and M.E sa...

I år har det varit så rörigt i min tillvaro att jag inte sått ett enda frö! När vi nu ska lämna vår stora trädgård till nya ägare den 15 juli så känns det ganska skönt att inte behöva ta farväl av oskördade grönsaker och slingrande luktärter! Det värsta med kalla försomrar är att sommaren sedan känns så kort! Vi här uppe i Norden längtar ju så mycket efter sol och värme!
Kram M.E

Choices by Annie sa...

Men visst är det så, det där regnet alltså. Hörde att Maj hade varit en av de blötaste månaderna på flera år och kallast. Men det vänder nog nu och tänk så mycket extra vi kommer njuta när värmen äntligen kommer.
Fin kväll till dig
Kram
Annie

Mamma C sa...

Ja, nu vill vi ha en massa värme och en massa sol. Vi behöver dessa vitaminer.
Kram Mamma C

Jennica... sa...

Ja, nu längtar man verkligen! Efter sol och värme. Håller med, det är alldeles för blött nu....
Kram på dig!

Pia sa...

Med dina gröna fingrar skapar du magi även där. Krigaren fick två luktärtsplantor av min far. Han har planterat dem utmed staketet för att de ska få klänga och klättra.
Jag håller med dig, jag brukar kunna "tänka" bort tråkväder, men nu börjar det precis som krigaren sa, regna i huvudet också :)
Fin dag till dig och en stor Kram. Pia