Födelsedagspresent

Det är lite spännande att läsa om eran "bästa" tid.
Det känns som om morgonen är en bra tid för flera.
Kanske för att det fortfarande är det där lugnet då.

Jag kommer hem efter en arbetsdag som har varit i tolv timmar.
Trött men laddad efter ett bra möte.
I brevlådan ligger ett paket.

Jag river upp det.
Det är från henne, som jag fick min första sten av.
Fyra stycken nya stenar...
Falköga, blå bandagat, bergkristall och rosenkvarts.
Bara namnen alltså.

Så är det ett kort till.
Där det står:
Snart fjorton år.
Ingenting mer. Bara snart fjorton år.

Jag sätter mig ner på golvet.
Med stenarna i handen.
Snart fjorton år.
Det är en alldeles egen historia.
Som jag ska skriva om snart.

Men först ska jag göra mig ett halsband.
Med en sten som heter falköga.

Och ikväll ska jag möta ungdomarna.
Som har fått välja en text som jag ska läsa.
Dom har valt arvsynd
Sen ska vi prata om det svåra som kan vara ibland.
Jag känner mig lite nervös, lite pirrig.
Men främst tacksam att jag får möta dom.

Kram Hannis

Ps. Anna.S, det där med bläck är intressant.
Hade ett samtal om det med en vän till mig.
Vi pratade om att det fortfarande finns mycket fördomar runt det.
Trots att det idag inte är något ovanligt.

Men också om vikten av att hitta just rätt motiv,
om man tatuerar sig.
Har gjort misstaget en gång att bara göra en.
För att det var kul...
Den gjorde jag om sen till något som var jag.
Som jag kunde stå för.
Och mycket av det har just med känslan av "min kropp"
att göra,

Så härligt med din vän!
Att hon kom förbi.
Sånt ger lite energi.
Kramen till dig!



9 kommentarer:

Melody and M.E sa...

Snart fjorton år… nu gör du mig nyfiken på fortsättningen.
Lycka till i kväll! Du får säkert en mycket intressant kväll med stor respons på
din text. Själv har jag tydligen gjort bort mig rejält i mitt bloggande så
jag får nog börja skriva för mig själv!
En fin dag önskar dig!
Kram M.E

Flower of Fame sa...

Vilken härlig present. Jag blir också nyfiken på Snart 14 år. Kommer bli fint som ett halsband. Hoppas det går bra på mötet. Ha en fin dag Kram Pernilla

Anci sa...

Grattis igen !! :)
Dina bilder är vackra och rogivande. Åh vilka underbara färger stenarna har och vad bra att du skrev vad de heter.

Kramar
Anci

Pia sa...

Jag säger det igen, alltså du! Jag gick tillbaka och läste arvsynd, och en tår trillar nerför min kind. Inte av sorg, utanför människors illvilja och okunskap.
Vilken fin vän du har där som skickar dig så vackra stenar, och jag håller med dig, namnen är minst lika fina!
Hoppas du får en härlig dag och vilken lycka för ungdomarna att du finns där för dem <3
Kramen Pia

lenaiwales sa...

Fina stenar och fin vän som skickat den till dej!
Ha det bra!

Kia sa...

Nämen har du fyllt år! Grattis i efterskott. Hoppas du hade en bra dag hos tatueraren.
Min data vill inte alltid komma in hos dig?? Inte bara hos dig det strular men bara ibland? Teknikens under...
Kul att få paket med posten.
Här är det sommarlov för vissa. Man kanske ska börja plugga så man får det igen. :)

Lycka till med ungdomarna!
Kram Kia

HWIT BLOGG sa...

Grattis i efterskott! Stor kram! Vackra stenar...underbara bilder, önskar dig en fortsatt skön vecka...
Titti

Mamma C sa...

Vilket fint paket du fick i brevlådan.
Kram Mamma C

Choices by Annie sa...

Så vackra stenar. Rosenkvarts är en favorit här. I staden i närheten finns en stor stenaffär, om jag inte minns fel så är det en av de största stenaffärerna. Jag var inne där en dag och kom hem med två vackra stenar varav rosenkvarts var en och den andra minns jag inte vad den hette men den var svart som sot och tilltalade mig på ett märkligt sätt. Kanske också ska göra mig halsband av dem, bra idé.

Kram
Annie