Bara några

Temat på Malins fotoutmaning är "Bara några"

Några stenar.
Sånt som jag tror på.
Som en del kanske skakar på huvudet åt.

För mig startade det för över femton år sen.
När jag låg med huvudet i en väns knä och grät.
Över ett liv jag inte orkade med just då.
Hon slöt min hand runt en sten och sa:
- Den här ska bära dig dom dagar du inte orkar.

Inombords så fnös jag lite.
Men tankens kraft är mäktig.
Jag orkade, 
fast jag inte trodde det.
Och kramade stenen jag bar runt halsen.

Bara några stenar...
Som den lila, Fluorit.
Den lyfter rena tankar och balanserar våra känslor.

Eller som den vita, lite genomskinliga, Selenit.
Den ger klarhet och renar hjärtat.

Stenarna.
som jag lägger framme eller bär på mig.
Ibland ger jag bort en.
Till någon som behöver det.
Inbunden i ett nät.
Att ha som smycke eller i fickan.
För att ge vidare det jag fick.
En natt när jag grät över livet.

Det finns inga rätt eller fel i att tro.
Det finns bara din egen övertygelse, 
den som är i din själ och i ditt hjärta.
Den som tillhör dig.

För mig är tro bland annat stenarna.
Att använda tankens kraft.
Stenens kraft.
Tanken på vad den kanske kan göra.
Det behövs bara några...

För att se flera bidrag så klickar ni här
Till er, en fin fredag
Kram Hannis

14 kommentarer:

Flower of Fame sa...

Skönt att ha något att tro på. Vackra stenar. Jag brukar plocka en kastanj på hösten och ha i fickan. Det sägs att den gör att man slipper sjukdomar. Ha en fin dag Kram Pernilla

Min Lilla Kokvrå sa...

Tankens kraft tror jag absolut på och är stenar ett verktyg för att använda sig av den så är ju det kanon. Jag tror inte på stenar, men jag är oerhört fascinerad av stenar, dess form, färg och historia.
Fin fredag till dig! Kram Birgitta

Kulturtanten och Lilla gummann sa...

Jag har en liten ask fylld av stenar och kristaller av olika slag. Dessa använde jag flitigt en tid i livet då det var trögt och tungt. Läste då att man skulle ladda dom, eller rena dom, genom att lägga dom i ett glas vatten med salt i eller lägga dom på fönsterbrädan mot månljuset. Jag tror att det dags att ta fram dom stenarna igen.../Lilla gummann

annika sa...

Vackra människa! Ditt sätt att formulera dig smyger in varje morgon i mitt hjärta.

Choices by Annie sa...

Så vackert du vackra kvinna. Dina ord är så självklara. Jag tror också på att tro, på tankens makt och viljans kraft.

Fin fin fin fredag till dig
Kram
Annie

Katarina sa...

Vackert!

Anette sa...

Så fantastisk vakkert! Tankens kraft er utrolig sterk, og av og til trenger vi bare litt hjelp til å bruke den på riktig måte :) Hilsen Anette :)

www.anettesbokboble.com

Anna sa...

Vilken fin tolkning! Tankens kraft är magisk!

dahlia sa...

Tankens kraft tror jag starkt på....
Jag har också några stenar jag fick av en vän engång....
tråkigt nog vet jag inte vart de tagit vägen....

Anna S sa...

Så fint beskrivet! Jag tror också mycket på tankens kraft. Inte att allt går att påverka, men med myrsteg och något att fästa blicken på mentalt och fysiskt kan verkligen göra hela skillnaden.
Så fint att du fick stenen av din vän. Jag tror på att passa saker och handlingar vidare. Så länge de är positiva och inte förstlör såklart.
Det är viktigt i livet tror jag; det att ha varandra och finnas.

Jag har i perioder haft mycket hjälp av stenar och kristaller. Köpte mig en fint fasettslipad ametist att ha runt halsen och under kudden när jag hade svårt att sova. Sen kände jag i en lång period art stenarna påverkade mig för mycket.
För ett par veckor sedan när jag köpte min favoritrökelse fick jag syn på ett armband helt trätt ned bergskristaller. Kände på det och blev varm. Köpte det för att det kändes positivt och något som kan hjälpa, och känna trygghet av. En påminnelse om det fina i livet då mycket ter sig mörkt.

Jag känner själv tydligt att jag påverkas av stenarnas olika egenskaper. Inte bara för att jag tror på det,blir påverkas hur som.
Tänker lite att allt påverkar ju oss, i olika riktningar. Vädret, människor vi möter och hur vi känner och tänker och relaterar till olika saker..så för mig är det inte hokus pokus med stenar. Även om jag är försiktig med dem i perioder jag inte mår så bra.

Kramen till dig! Mjuk fredag.

Melody and M.E sa...

Visst är det så att stenar kan ge kraft och tröst! När vi nu ska flytta från huset på landet så har jag plockat ihop de stenar jag hade med mig dit och som ska följa med mig vidare i livet. En sten hittade jag utanför Uppsala och yngsta sonen sa att det var ett dinosauriägg! Den stenen blev symbol för vad som varit och vad som kommer att bli, så den ska få följa mig i livet så länge som jag bestämmer. Så har jag stenen som ser ut som ett hjärta och som jag fick av ett av barnbarnen på vår strandpromenad. En symbol för kärleken som gavs av kärlek och som alltid ska följa mig och ge mig kraft! Den får plats i min fick, till skillnad från "ägget" som jag knappt orkar bära själv! Stor eller liten, så visst kan en sten betyda mycket!
Önskar dig en solig och fin helg.
kram M.E

Anci sa...

Jag tycker att dina stenar är vackra och du skriver så bra om dem. Dina ord stannar som tankar hos mig. Tack !

Kram
Anci

Helena sa...

Det finns så mycket i naturen och universum som vi inte förstår eller har kunskap om. Att fnysa åt något är okunskap eller oviljan att våga tänka utanför ramarna. Jag är naturvetare uti fingerspetsarna och förklarar det mesta i tillvaron utifrån naturvetenskap. Men jag vet också att vi exempelvis bara har kunskap om vad 10% av vår hjärna används till. Det innebär att 90 % vet vi inte. Jag vet också att jag i mitt liv varit med om sådant som ingen har kunnat förklara vetenskapligt för mig. Önskar dig en riktigt fin dag! Kram

Fröken Foto sa...

Så vackra stenar. Att tankens kraft är stark det visste jag, men jag hade dålig koll på stenar. Intressant. Var köper du dem?

Kram kram Malin