Att vila en midsommar

Under midsommar så valde jag att vara ensam.
Är väldigt trött av olika anledningar.
Och orkar inte riktigt prata.
Kanske har det att göra med att jag pratar i telefonen hela dagarna.
Att jag jobbar med att vara trevlig, problemlösare, 
en fixare som ska ha hundra bollar i luften.
Samtidigt så har jag egna saker jag skulle behöva fixa.
Men inte riktigt hittar orken till.
Semestern känns långt borta.

Så midsommar blev lugn med långa promenader.
En storstad blir väldigt tyst en storhelg som midsommar.
En tystnad jag tycker om.
Mina pauser tog jag på såna här platser.
Där det har fått växa igen.


Sitter där och blundar.
Tänker på sånt jag mår bra av.
Som att om jag hade en trädgård så skulle den få vara lite vild.
Det passar mig.

När jag tittar upp så står en granne där.
Med sin hund.
Tittar på mig och säger:
Min fru blev orolig att du somnat,
jag sa till henne att du säkert bara mediterar.

Jag ler och säger att jag bara vilar lite.
Vi slår följe en bit.
Pratar om tröttheten innan semester.
Han känner den också.
Hävdar att till och med hans hund känner den.

När jag varit hemma en stund så knackar det på min dörr.
Utanför står en tallrik med jordgubbstårta.
Och en lapp.
"Tårtan pratar inte, den ska bara ätas, njut av den en stund"

Det är såna här grannar jag bara älskar.
Med humor och samhörighet i tröttheten.
Som skickar över en bit tårta som inte pratar.
Det räckte för mig

Fin dag till er.
Kram Hannis






16 kommentarer:

Flower of Fame sa...

Så skönt med sådana dagar. Härlig granne du har.hoppas du fick lite ny energi som varar till semestern. Ha en fin mjuk dag Kram Pernilla

HönaPöna sa...

Vilken fin gest, med tårtan...
ibland är det viktigt att välja sig själv, att inte bara hitta på massor av saker av tradition.
En nyårsafton valde vi att sitta hemma själva, för jag var så trött och orkade helt enkelt inte umgås och vara trevlig.
Jag minns att vi satt i sängen och tittade på fyrverkerierna, min man och jag, och sen kröp vi ner och sov, vilket var det enda jag längtade efter. Ibland blir det ju sådär, med tröttheten, att den nästan är förlamande.
Jag känner det så nu med, och jag tänker att det inte är så många dagar kvar till den där semestern iallafall.
Önskar dej en fin måndag!

Hemma på Sjuan sa...

Skönt att vara ensam och få lugn ibland. Vilken mysig granne du har ;) Ha en bra start på veckan, kram Suss

Choices by Annie sa...

Men vilka fantastiska grannar, skönt med människor som förstår. Ensamhet är bra när den är självvald. Tror vi alla ibland behöver vara lite mer ensamma och samla kraft.

Hoppas du snart får orken tillbaka.
Mjuk kram till dig
Annie

Melody and M.E sa...

Ibland behöver man bara få vara ensam, men är man som jag mamma, mormor och hustru så är det inte lätt att hitta sådana dagar! I år hade jag nog tjänat på att stjäla till mig en egen midsommarafton, men det kommer flera och då hoppas jag att både du och jag får känna en gemenskap med glädje och värme!
Din granne skulle gärna få vara min granne!
Stor varm kram till dig och massa nospussar till Pälsbollen
från Melody!

Den där Victoria sa...

Älsk på såna grannar, så himla fin gest i sin enkelhet. Din midsommarafton lät väldigt skön och vilsam, så klokt av dig att ta dig den tiden för dig själv, helt utan sällskap var du ju inte heller förstås, med din fina pälsboll vid din sida.

Kram du fina!!

Fru Eriksson sa...

Låter ju underbart & så fantastiskt vackra Foton ♡ ...
/Kram & ha en alldeles underbar dag!

Helena sa...

Tänker att så skönt att kunna ta sig tiden att vila när man faktiskt behöver det. Fin ny vecka till dig! Kram

Birgitta sa...

Så skönt & vilsamt,hoppas du fått lite energi tillbaka.
Underbara granne ,,, så fint gjort
Fina rofyllda bilder.
Ha en fin ny vecka
Kramar om/

Villa Freja sa...

Tystnaden behövs så väl ibland (alltid).
Underbara grannar. Kram.

PranaLing sa...

Så klokt av dig att lyssna på vad som du behöver!! ❤️ Att ta paus fast det är midsommar!! Och jag måste hylla den trevlige grannen 🙏
Kram ❤️

HWIT BLOGG sa...

Ja nu vet jag sannerligen vad trötthet är...när man bara vill vara själv, inte prata, bara ge sig själv en kram och säga att det är ok!
Toppar en ny vecka med ett litet ryggskott också som grädde på moset, precis vad jag behövde!!!
Kram till dig,
Titti

Mamma C sa...

Skönt ibland att bara stänga av oavsett vilken helg det nu är. Fina grannar du har.
Kram mamma C

annika sa...

Så underbara grannar! Jag tror att du också är en fin granne. Skönt att våga pausa lite även om det är midsommar. Själv har jag svårt för sommartomma städer, hänger säkert ihop med gammal bråte. Varm kram ❤️️

Rost och rädisor sa...

Vilka fina grannar! Förstår din känsla. Ibland vill man bara vara. Fina bilder.
Varm kram
Anette

Katarina sa...

Känner igen det där med att lägga energin på att problemlösa på jobbet och att inte ha ork till sig själv. Hoppas du hittar ett sätt som gör att det funkar både på jobbet och privat.

Vackra platser du hade fotat. Och den där tårtbiten lär ha smakat extra gott så fylld av omtanke som den var.