Yogahelg

Jag hade förväntningar.
Ganska stora.
Dom överträffades.

Gjorde den här helgen med en nära vän och över femtio andra.
Som alla var där med olika syften och erfarenhet.
Yogalärare som förmedlade glädje, frihet och kärlek.
Som fick oss att gå steget längre.

 För min del så har en stor bit lossnat från mitt hjärta.
En bit av rädslan.
För att möta smärtan på riktigt.
I kroppen.
Men också det som sitter i själen.

Jag drabbades först av frustration.
Och lite sorg.
För att jag är till viss del förhindrad att göra sånt jag gjorde förr.
I en vila där jag vände blicken ut mot fönstret och solen,
tårades mina ögon.
Kände den där frustrationen vrida runt på insidan.

Då kom den, rösten.
Som sa, gå förbi det, ta dig igenom det.
Gå utanför dig själv, andas.
Det gjorde jag.
Och tog hjälp från min vän.
Att ta mig upp i asanas (ställningar) jag inte gjort på många år.

Med hennes armar som stöd runt min kropp, reste jag mig.
Svetten som kom, smärtan som kändes,
byttes ut mot eufori och lycka.
Tror att dom flesta kan känna igen den känslan.
När du tar dig över den där gränsen du känt.
Sträckte ut mig.
Balanserade, andades och levde ut i yoga.
Det blir intimt när man gör såna här saker.
Man håller i varandras kroppar, tar varandras händer och andas tillsammans.
Stöttar och peppar.
Och det är också det som stärker.

Jag gjorde yoga med ögonbindel.
Lite obekvämt först.
Och fick träna på tilliten till mig själv.
Att ledas av andra sinnen.
Otrolig upplevelse nu när jag fått smälta det lite.
Att släppa den yttre kontrollen via ögat.

Att inte möta sitt inre är en omöjlighet.
Jag är så tacksam.
Fylld av känslor,
dom vackra, dom mjuka, dom starka.

Jag fick inte det jag ville.
Utan det jag behövde, på riktigt.
Det jag verkligen längtat efter.
Men inte riktigt vågat möta.

Nu börjar en ny resa.
En mjuk och kärleksfull.
Och kroppen, ja den följer med.
Just idag är den lite öm.
Men jag vårdar den på bästa sätt.

Till er, en fin måndag.
Kram Hannis

Ps. Anna,S, ljudböcker är bra.
Då får man fortfarande ta del av böckernas värld.

Härligt att umgås lite.
Med vegetarisk mat.
Först nu har jag börjat njuta av vegetarisk mat igen.
Har haft något konstigt motstånd mot det=))
Hoppas att du mår bättre snart och att infektionen ger sig iväg.
Stor kram!



14 kommentarer:

Flower of Fame sa...

Låter som du haft en fantastisk resa i ditt inre. En fin dag till dig Kram Pernilla

Anonym sa...

Tack,Hannis!
Ditt senaste inlägg visar mig vad Yoga kan vara. Och att en värkande kropp inte är ett hinder.
Kram
Gunilla

Good Enough sa...

Det är vackert att dela yoga med en fin vän. Det är härligt att gå in i en bubbla och bara befinna sig i yogan, i sin kropp, i sin själ, sin andning. Det är fantastiskt utvecklande och inspirerande. Yoga är för alla, det är vackert.

Kramen /M

Choices by Annie sa...

Vilken vacker beskrivning. ögonen tåras av dina vackra ord som vanligt.
Jag har misskött min yoga, jag saknar den vet inte vad det är som håller mig tillbaka. Men jag ska lista ut vad det är och sakta men säkert ta mig tillbaka. Jag vet att yogan gör gott för såväl kropp som själ.

Fin vecka till dig
Kram
Annie

annika sa...

Du fick inte det du ville utan det du behövde. Det säger allt. Tror du har haft riktigt duktiga lärare. Varm kram till dig som vågade möta smärtan och ta dig förbi. Belöningen efteråt är värt allt, eller hur? Yoga med bindel har jag också gjort, det ger en helt annan dimension till det hela.

Pia sa...

Det är stort att våga möta sitt innersta och ta emot det man behöver, riktigt stort. Det är även modigt att lita till sitt innersta, vi glömmer ofta att vårt innersta är det som guidar oss rätt.
Vilken fantastisk helg du har haft, var rädd om dig och välkomna den nya känslan!
Fin måndag till dig!
Kramen Pia

Kia sa...

Verkar som du fick en bra yogahelg!
Ha en toppen vecka!
Kram Kia

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Vilken helg, toppen att det blev så bra. Och så skönt med en vän som stöttar.
Och så slamfärgen, Falu rödfärg är ju en sån. Finns grå, svart och grön tror jag. Fast det kan ha dykt upp fler sen jag kollade. Vi målade ljusgrått över rött, en halvbra idé som det verkar. Ska byta leverantör i sommar, då kanske dom blir mer kompatibla. Börjar bli trött på och måla vereviga sommar dessutom.
Kramar/AM

Mamma C sa...

Låter som en toppenhelg med yogan.
Kram Mamma C

Helena sa...

Vacker text om en fin helg där du tänjt på gränserna. Guldstund i tillvaron. Kram

Maria - Snickaregården sa...

Vilken helg har du haft. Du fick inte det du ville men det du behövde. Modigt, lite skrämmande men samtidigt skönt att våga sig förbi. Att tänja på gränserna och utmana sig.
Kram Maria

Maria - Snickaregården sa...

Vilken helg har du haft. Du fick inte det du ville men det du behövde. Modigt, lite skrämmande men samtidigt skönt att våga sig förbi. Att tänja på gränserna och utmana sig.
Kram Maria

LÁrt de Vivre sa...

Wow...kan bara säga wow, helt underbart. Jag äslakr yog och dess effekter...sen avskyr jag mig själv som är så lat att jag inte utövar det. You go girl!!

Kram Kajsa

Therese sa...

Jeg har prøvd å finne noen ord som kan beskrive hvor stolt jeg er av deg og de grepene du tar i eget liv uten at det skal fremstå som klisjeer eller tomme ord, men jeg finner de liksom ikke. Jeg syns du er både modig og sterk, og selv om det ikke høres ut som den harmoniske helgen jeg ønsket deg så tror jeg dette har vært vel så nyttig for deg!

Jeg ønsker deg en myk helg, kjær Hannis!