När man träffar en loppismadam

Vi har en loppis-madame i den här stan.
Nu pratar vi på riktigt en madam.
Med målade läppar och naglar i starka färger, kränger hon saker.
Hon känner nästan hela stan och dom flesta vet vem hon är.
Hon har också jobbat hårt för de utsatta.
De som är på andra sidan av livet.

Hon kände min morfar.
Dom pratade alltid.
Han pratade alltid med alla och kände också nästan hela stan.
Journalisten, ständigt nyfiken på människors öden.

Hon har sitt lager vid mitt jobb.
Jag bjuder henne på kaffe medans hon rensar.
För nu ska hon bli pensionär.
Hon öser saker över mig.
Kommer springandes och hojtar:
Det här är du!
Du får den.

Och jag blir visselglad.
Kramas och skrattar, för att hon vet vad jag vill ha.


Det händer under en kaffepaus.
Hon lutar sig fram och lägger sin hand på min arm:
- Du är så oerhört lika din morfar.

Får en klump i halsen.
Jag saknar honom varje dag.
Hon säger att jag är lik honom.
Han som var min stora förebild.

Hon säger att hon ser hans nyfikna blick.
Att det känns att jag är intresserad på riktigt.
Inte av sakerna men av henne.

Och så är det.
Jag blir visselglad av sakerna.
Men det är mötet jag blir lycklig över.
Hur vi pratar om sånt vi känner.
Och hennes resa i livet.

Hur hon brinner.
Gör saker för människor utan att förvänta sig,
att få något tillbaka.
Och hur hon alltid bär det där läppstiftet,
i stark färg oavsett väder eller tidpunkt.
Hur hon skrattar så högt att det bullrar.
åt ironi och skavsår av livet.

För det är det bästa som finns.
Att skratta ihop med någon åt det tokiga.
Skavsåren.
Dom blir vackrare då på något sätt.

Och morfar...
Han hade älskat att vara med.
Skrattandes, knuffat på mig och sagt:
Du är en riktigt tokig skrotsamlare.
Med kärlek i rösten.

Kram Hannis




19 kommentarer:

Mamma C sa...

Det är sådant som värmer gott i sitt hjärta när man får höra så fina ord från någon man tycker. Både hon och du är sådana människor som man önskar att alla skulle vara lite till mans mot andra.
Kram Mamma C

annika sa...

Åh nu fick jag en klump i halsen. Du skriver så vackert om det viktiga. Skratta åt skavsåren, det tar jag med mig. Varm kram

Anna sa...

Visselglad - vilket underbart ord. Det liksom spritter av glädje i det.

HönaPöna sa...

Å, så härligt... och stolen, stolen, har du fått den med?!? Gillar...
Fin onsdag till dej!

Choices by Annie sa...

Så fantastiskt härligt och som vanligt gör du en målande beskrivning, jag kan riktigt se er framför mig, du och madamen med de starka läppstiftet sitta där med erat kaffe ;) Fantastiska saker du fick, jordgloben... jag säger bara jordgloben ;)

Och du, gammal keramik är fantastisk, kan liksom inte få nog ;)

Fin fantastisk dag till dig
Kram
Annie

Suz sa...

Nu blev jag alldeles "rysig" och berörd av ditt vackra inlägg! Du har en förmåga att beskriva känslor så vackert, även de som skaver kan du få vackra.
Fint, väldigt fint. Och loppissakerna förstärker känslan, att hon vet vad som är du, ser din morfar i dig. Nu ryser jag igen, så vackert!
Ha en fin dag!
Kram
Suz

Helena sa...

Underbar människa! Har en arbetskamrat som ska ta tjänstledigt i 6 månader. Hon bestämde sig för att under den tiden jobba med utsatta människor. Dessa eldsjälar har många stjärnor på himlen.
Och så underbart att få höra att man är lik någon som är och har varit viktig i ens liv. Sådant värmer! Kram

Pemsplatser sa...

Men åå så härligt och fint. Prylarna var ju underbara förstås, men mötet- så lyckligt:) Kram till dig

Den där Victoria sa...

Det ör det som är det fina med livet, de där mötena och samtalen.

Kram Victoria

Finaste mattan sa...

Ååååh, tänker på vår morfar nu...

Villa Freja sa...

Så underbart att ha haft en sån morfar. Kram.

Anna S sa...

Åh, ett sånt härligt möte! Härligt med driftiga personer tycker jag. Orginal , som vi alla är, som varit med ett tag och levt genom tuffa perioder och förändringar.
Jag blir glad av att läsa om ditt och hennes möte!
Och så fina saker hon gav bort! Härligt art hon vet vilken stil du har !

Ibland när jag tänker på hur urbota trist och dum Jante är så tänker jag på personer som kvinnan i din stad.
Som är öppna och som tycker om människor.
Såna människor brukar vara som en anti-Jante injektion ungefär. Som är bra på det sätt de vill. Som kan säjs nej till sånt som inte vill just då och som struntar blankt i att de sticker ut. :-) Som avgör själva vem de är.

Så fin din morfar var. Det måste vara härligt att denna kvinnan kände honom och kan säja att ni är lika.
Förstår att du saknar honom! Så viktiga personer som funnits jämt, och nu finns de inte. Jag tror att saknaden finns där alltid. Men även att man kan se tillbaka och vara tacksam att de varit del av ens liv.

Stor kram till dig och lycka till med placering av loppisfynden. :-)

Pia sa...

Men åh jag blir alldeles varm av ditt inlägg.Vad härligt att bli jämförd med sin förebild! Jag är säker på att du är just en sådan person som lyssnar in andra på ett ingående intresserat sätt. Du bryr dig om andra på riktigt!
Hoppas du får en fin helg!
Kramen Pia

Kia sa...

Vilken härlig madame som vet vad du vill ha! :)
Saknar min morfar med. Han hade jag velat dansa med när jag gifte mig....hitta alltid på en massa tok. Han var som en 5-åring livet ut.

Ha en toppen helg!
Kram Kia

Good Enough sa...

Vilken fin kommentar, eller två faktiskt.. Dels att du är lin din morfar som du älskar så högt o dels att du har nyfikna ögon. Det är de ögonen jag älskar hos dig. De ser mig, hela mig, inifrån o ut. Du får mig att känna mig vacker som människa. Det är den vackraste blicken att få.
Stor kram

Anonym sa...

Allt jag vill säga är redan sagt. Återstår ett Tack!
Gunilla

Idas virrvarr sa...

Så fint ♡ Ett fint möte och en fin stund att minnas morfar. Tillsammans med någon som kände honom och kommer ihåg honom. Förstår att de ger dig mycket glädje. Kram

Idas virrvarr sa...

Fina du ♡ Jag tar väldigt gärna emot tips! Sugen just nu i mig allt jag kan. Kram

Therese sa...

For ett flott møte du beskriver, det føles nesten som om jeg var der sammen med dere og det var nok morfar også.