Heta soppor trollar bort det mesta

Regnet öser ner hela söndagen.
Promenad efter promenad blir vi dyngsura.
Inga regnkläder hjälper.

Jag har värk i min kropp.
Svullna fötter och bortdomnade tår.
Det finns en röst som ekar i mitt huvud,
- Det är nu du ska ringa dom.
Så till slut så gör jag det.

Han som svarar känner igen mig.
Han hummar och lyssnar.
Tror att det kommer från knän och höfter.
Säger att om jag vill får jag komma direkt.
-Jag kan sätta några sprutor
-Nej, säger jag.
Jag avskyr dom, sprutorna.
Att det sprutas in saker i min kropp som inte ska vara där.
-Just ja, säger han. Det är du som provar det alternativa.

Känner ett sting.
Låter han inte lite ironisk?
Men nej det gör han inte.
Det är bara jag som är irriterad.
-Då bokar vi in en tid säger han.
För koll.
-Det låter bra säger jag.

Jag undrar om jag kan yoga.
-Du behöver kanske inte stå på huvudet säger han.
Som att det är det jag gör hela dagarna.

Så jag sträcker ut mig på mattan.
Långsamt och mjukt.
Snällhet mot kroppen och lyssnar in.
Blir irriterad över begränsningen.
Suckar och fnyser.
Alltid detta börja om, och börja om...
Påminner mig själv om kärleksfullhet.
Och accepterar det jag är i.
Blir mjuk igen.

Sen kokar jag het soppa.
Med massor av ingefära och vitlök.


Tycker att det blir fint med soppan som runnit över kanten.
Färgerna gör mig lite pigg.
Precis som dofterna och smakerna.
Känner mig lättare i sinnet.

Ibland handlar allt om acceptans.
Det är också bland det svåraste.
Det är därför jag har det intatuerat på min arm.
Just nu måste jag acceptera att min kropp är lite trasig.
Det är inget farligt.
Det går snart över.
Och då börjar jag om igen.

Under tiden så boostar jag kroppen och själen.
Med heta soppor och sånt som luktar gott.
Det är fint, att ge sig själv det.

En bra start på veckan till er.
Kram Hannis



16 kommentarer:

Choices by Annie sa...

Jag känner med dig, gillar inte att du har ont. Men förundras över ditt sätt att handskas med det, försöker lära mig av dig. Acceptera...

Hoppas kroppen mår lite bättre idag.
Stor kram till dig
Annie

Maria - Snickaregården sa...

Stor kram till dig <3 det här vädret är inte snällt mot kroppen. Hoppas du får lindring och att du mår bättre snart.
Tills dess, det svåraste. Acceptans som du skriver.
kramar Maria

Maria - Snickaregården sa...

Stor kram till dig <3 det här vädret är inte snällt mot kroppen. Hoppas du får lindring och att du mår bättre snart.
Tills dess, det svåraste. Acceptans som du skriver.
kramar Maria

Birgitta sa...

Mjuk måndagsKram & hoppas du & kroppen mår bättre snart ,,,
Kloka fina du ha en bra dag
Ta hand om dej/

HWIT BLOGG sa...

Jobbigt att du har ont...inte kul alls. Kloka ord från dig och det låter trots allt som en väldigt skön dag...
Ha en glad vecka!
Kram Titti

Anna sa...

Det där med acceptans, så välbehövligt, men så också svårt ibland. Sänder dig en innerlig önskan om att du snart ska få känna dig bättre igen. /Kram, Anna

PS. Soppan ser fantastiskt god ut. Kör du på recept eller på en höft? :)

Anonym sa...

först vill jag kommentera ditt förra inlägg med den fina bilden på din systerdotter.Hennes öppna,tillitsfulla blick berörde mitt hjärta och jag förstår den stora kärlek du känner till denna lilla människa. Jag lyckönskar dig till den stora familj du har och till din förmåga att kunna "leva tillsammans" på ett öppet och närvarande sätt.
Att kunna acceptera och vara snäll mot sin värkande kropp är också en färdighet att träna på. jag skall pröva din soppa med ingefära, som verkar stärkande antiinflammatorisk och god. Hoppas den får värken att försvinna. Tack för inspiration och kram
Gunilla

LÁrt de Vivre sa...

Usch, det låter ju besvärligt med din kropp men när man vet vad som gäller så vet man att man får ta det med ro, kämpa, stå ut och som du vara snäll mot din kropp.

Soppan ser ju god ut ( och jag som inte är glad för soppa blir nyfiken)

Kram Kajsa

Pia sa...

Acceptans är inte alltid lätt. Att acceptera att kroppen inte vill vad huvudet vill är något av det svårare man sysslar med. Hoppas verkligen att din kropp är bättre idag!!
Så gott det lät med sådan soppa! Det är bara jag och krigaren här hemma som gillar soppa så det blir inte så ofta jag gör det.
En fin och mjuk dag till dig <3
Kramen Pia

åse sa...

Hoppas att du snart får lindring så kroppen får må bättre. Önskar dig en fin dag. Kram Åse

Villa Freja sa...

Lider med dig. Det är jobbigt att må så där. Hoppas det snart går över för den här gången.
Men soppan, nu blev jag nyfiken. Har du något recept på den?
Kram.

Ninette sa...

Kram på dej, måtte veckan bli bättre än den har börjat för dej

annika sa...

Åh de där begränsningarna! Som man också lär sig mycket av och som ibland också är nödvändiga. Soppan ser fantastisk ut. Varm skön början på veckan till dig också!
kram

Mamma C sa...

Inte ett dugg kul när kroppen säger ifrån när man vill så mycket mer. Hoppas det snart ger med sig.
Kram Mamma C

Therese sa...

Så fint du møter kroppen din, Hannis. Jeg tror det å akseptere er veldig lurt, det gjorde iallefall mine dager litt lettere å komme gjennom. Skal man kjempe imot blir det ofte bare enda mer slitsomt. Jeg syns det er leit at du har det så vondt nå og jeg håper sommervarmen snart kommer og kan lindre litt.

Jeg ble helt varm av kjærligheten du beskrev i forrige innlegg, vakkert. Og tenk så mye vi faktisk tar for gitt, mens du stopper opp og snuser inn alle detaljer. Jeg liker det.

Krya på deg!

VisaLiza sa...

Soppor, särskilt de som innehåller ingefära kan troligen bota det mesta och lite till. Acceptans är onekligen viktigt men attans så svårt att nå fram till. Jobbar med det där just nu, att acceptera hur saker har blivit. Tycker du är stark som vågar prova din egen väg och att hålla fast vid det. Kramar Liza